hele kleine zwartjes

Gestart door Willy, december 22, 2016, 13:39:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133014003
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-12-22 Dedemsvaart - Colenbrandersbos
Foto's:


Toelichting:
Aan de achterkant van een stuk Beukenschors zit een heel klein zwart bolletje met een zwart haartje,wat is dit??
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

kijk eens in de richting van Snavelkogeltjes

ridderzwam


Willy

Bij de snavelkogeltjes staat deze op Beuk er niet bij ,misschien is het Ophiostoma polyporicola?
Iig Bedankt voor het meedenken
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ridderzwam

Willy, niet dat ik er enig verstand van heb, maar ik denk (had er toevallig over gelezen) inderdaad dat je het bij  ophiostoma moet zoeken. Kogelbuiszwam p.p..
Daarom gaf ik die link. Maar "polyporicola" komt, zoals de naam zowel als het verslag van 5 jaar terug zegt, voor op polyporen. Onder "wikipedia ophiostoma"zie ik geen naar beuk verwijzende naam... Misschien is jouw vondst ook wel een nieuwe soort....of ?????

Kerstgroet,
Ria.

ratje

Citaat van: ridderzwam op december 23, 2016, 14:34:42 PM
Willy, niet dat ik er enig verstand van heb, maar ik denk (had er toevallig over gelezen) inderdaad dat je het bij  ophiostoma moet zoeken. Kogelbuiszwam p.p..


Hoe kun je er dan die naam aan geven?Willy, niet dat ik er enig verstand van heb, maar ik denk (had er toevallig over gelezen) inderdaad dat je het bij  ophiostoma moet zoeken. Kogelbuiszwam p.p..
Dan zal er toch eerst de  :micro: bij moeten komen en ik weet dat deze soort niet zo heel makkelijk te benoemen is en om er dan direct deze naam aam te geven.........

ridderzwam

Beste Hannie,ik ben de laatste om er "dan maar direct een naam aan te geven"........ik probeerde alleen maar te helpen denken "in de richting van".....Sorry als dat anders bij jou overkomt, maar het ging allemaal vergezeld van"misschien"en "of" en  vraagtekens. En ik heb het gewoon even zitten leuk hebben met wat ik toevallig pas las en daardoor kon linken.
Is toch interessant?
Kerstgroet,
Ria.

Willy

Hallo Hannie,

Ik heb een mail gestuurd naar Stip Helleman,misschien weet hij iets meer.
Ga morgen proberen om er een onder de  :micro: te bekijken Iig bedankt.
En ook iedereen Prettige feestdagen.

Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ridderzwam

Is er in deze week enig zicht op gekomen ??

Groet
en beste 2017-wensen,
Ria.

Willy

Deze word binnenkort bekeken onder de :micro:.
word vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Deze kleintjes krijgen geen naam,het materiaal is te oud of verdroogd jammer.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Van het weekend nieuwe gevonden op bijna dezelfde plaats en nu volgens mij wel met sporen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Paddenstoelen hebben geen bladgroen, zulke groene sporen zul dus ook nooit aantreffen bij paddenstoelen, in dit geval zal het van de algen afkomstig zijn.
Peuter eens zo'n bolletje uit het hout, daar zul je ongetwijfeld bekende structuren moeten aantreffen, mogelijk zelfs met sporen.
Groeten,
Martin

Willy

Bedankt ga ik morgen proberen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Helaas niets herkenbaars in beeld.
Mic.foto's betreffen het "bolletje.

met vriendelijke groet, Riet

Willy

Jammer,Bedankt Riet voor het bekijken van deze zwartjes.
Gisteren zelf ook nog gekeken en daarbij het stuk schors laten vallen op de tegels
het brak in tweeën en daarop zaten er wel 100 van deze tussen misschien zit hier wel een goede tussen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Misschien iemand anders  .......doe niet meer  ;D, wat een gepriegel, voor mij te klein (zelfs met de stereomic.)
met vriendelijke groet, Riet