Hoofdmenu

Wie weet ..

Gestart door Roely, oktober 17, 2007, 12:03:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Wie weet wat ik heb gevonden op een dode naaldhoutstam? Het leek op een stukje bont en was ook wel zacht om te voelen. In de Paddestoelenecyclopedie heb ik nog niet iets kunnen vinden dat er op lijkt. Dit kussentje was ongeveer 5 cm. in doorsnee.

han.endt


Roely

Het lijkt niet echt op de plaatjes van de Enteridium lycoperdon (Boompuist) die ik via Google afbeeldingen kan bekijken, de Boompuist lijkt me glad.

Roely

Ah, ik zie dat er meer boompuisten zijn  ;)

Ja, hij lijkt inderdaad op de Ptychogaster! Dank jullie wel.

Ik zie dat Gerrit J. Keizer de auteur is van de encyclopedie!  ^_^  Mijn wensje: dat in een volgende editie meer "dichtbijfoto's" komen... :rolleyes:  

Roely

O, prachtig zeg! Zijn dit exact de exemplaren uit het boek?

Het kost wel zeeën van tijd voor de niet-ingewijde om paddestoelen op naam te brengen, onder andere door de verschillende stadia die ze doormaken, maar het zijn zeer interessante organismen, en vaak mooi om te zien. Ik ga er maar weer eens eentje proberen te determineren.

Roely

Dankjewel voor het compliment!
Misschien is natuurshot.nl inderdaad wel iets voor mij, ik heb laatst een prijs gewonnen met een foto van een doolhofzwam  B) .
Het was wel een wedstrijd in kleine kring, maar ik ben toch blij met de eer (én met de tastbare prijs in de vorm van een handbeschilderd bord met een jonge slechtvalk).