Is dit ruige weegbree?

Gestart door ivn-er Dick, januari 23, 2017, 20:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivn-er Dick

In Bennekom gefotografeerd, volgens mij is dit ruige weegbree. Gr. Dick

http://waarneming.nl/waarneming/view/125890490

IVN-er Dick

Rien Ondersteijn

Zonder bloemen helaas,maar ziet er best 'ruig' uit !!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hinko

vergelijk maar eens hiermee: http://waarneming.nl/waarneming/view/101202968
let op de zijdelings uittredende bloeiwijze.
mvgr, Hinko

Rien Ondersteijn

Of hiermee : [Ruige Weegbree]
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

In rozetstadium kunnen ruige en smalle weegbree enorm sterk op elkaar lijken, de bladen zijn dan niet altijd langwerpig bij smalle weegbree en kunnen sterk behaard zijn.

The Vegetative Key to the British Flora (2009) noemt enkele bruikbare kenmerken, waaronder de afwezigheid van dwarsnerven bij smalle weegbree, de diep gelegen hoofdnerven en de langere bladbeharing.

Om deze redenen, lijkt me dit smalle weegbree en niet ruige weegbree.

Smalle weegbreeRuige weegbree
BeharingLang (>1 mm) en slank (0.05 mm)Kort (< 1 mm) en dik (0,2 mm)
Hoofdnerven3-5(-7) hoofdnerven, licht doorschijnend (tegen licht in houden)3-5(-7)(-9) hoofdnerven, niet doorschijnend (tegen licht in houden)
HoofdnervenDiep ingezonken aan bovenzijdeOndiep ingezonken aan bovenzijde
DwarsnervenAfwezigAanwezig
BladsteelNiet paars aan basisVaak paars aan basis
BladrandGaafrandigGaafrandig of getand

Rien Ondersteijn

Dank Niels: ik zie in ieder geval bladen met 7 hoofdnerven[...]-ik herken de discussie over de 'dwarsnerven' en vind die hier wel aanwezig[Noord-en Zuidblad].
Van die beharingslengte wist ik niet.
Zou Dick met klem willen vragen om hier nog s terug te gaan;hoewel ik nét zie dat de waarneming van 2015 is...
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Dwarsnerven zie ik niet, alleen hoofdnerven. Kan je die eens omcirkelen?

Rien Ondersteijn

Nou-ik vínd t lijken op dwarsnerven op t noordelijke en zuidelijke blad.Heb vaker moeite om duidelijk die dwarsnerven te zien[en dat ligt niet aan mijn ogen..!]
Mocht je eens een goed voorbeeld tegenkomen,dan zie ik t graag.

Deze[goedgekeurde] heeft trouwens ook 'beatle-haar' en geen dwarse nerven.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Vaak zie je de dwarsnervatuur pas als je een enkel blad fotografeert, en niet het gehele rozet. Het is dus niet altijd zichtbaar, maar als het zichtbaar is, heb je een zekere ruige weegbree. Overigens merk ik dat ruige weegbree vaak een getande bladrand heeft, dat ga ik toevoegen aan de tabel.

nielseimers

Citaat van: Rien Ondersteyn
Deze[goedgekeurde] heeft trouwens ook 'beatle-haar' en geen dwarse nerven.

Ik ga binnenkort eens even de vegetatieve rozetten van ruige weegbree opnieuw onder de loep nemen, want volgens mij zijn wij heus de enigen niet die dit voor ruige weegbree hebben aangezien. De foto die je laat zien, zou ook zo maar eens smalle weegbree kunnen zijn als ik naar de lange beharing kijk.

Rien Ondersteijn

Hoi Niels !
Dat was me óok een beetje opgevallen-maar van de andere kant ...[wat een materie..] zou bovenstaande soort onder 'ruige' vallen...
Groene groe[n]tjes.Rien.