Bruine tjiftjaf

Gestart door heuvelsdoorn, oktober 16, 2007, 20:56:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Deze tjif heeft een bruine kop,nek en schouder met spikkels op de rechterflank en...
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

een wel erg korte handpenprojectie.

Kan iemand vertellen of het hier om de kaukische tjiftjaf (kan) gaan, of moeten we rekening houden met toevallige kenmerken en/of leucisme.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

Kaukasische tjiftjaf maar liefst, nou zoek je het wel errug ver. Ik zie ook eigenlijk geen kenmerken die daarop wijzen. Ik zou het dus maar houden op het (een na) laatste: toevallige kenmerken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

:D Ja, ik geef toe, dat is idd ver gezocht.

Maar dit vogeltje, gedroeg zich ook anders dan de andere tjifs. Toen ik een groepje tjifs benaderde vlogen ze gelijk allemaal weg. Ik liep verder en dacht nog:"oh.. dat zijn maar tjifs...." .Plotseling zag ik dit opvallend bruin vogeltje dat op relatief korte afstand, bijna tam!...,achtereenvolgens:

-rustig naar me keek,(2 sec)
-zich omdraaide,(2 sec)
-een takje hoger sprong,(3 sec)
-de donkere struik in wipte. (uit zicht, maar niet weggevlogen)

Dit terwijl de andere tjifs wegvlogen. Dit vogeltje wist niet dat hij moest vluchten voor mij, of kon niet vluchten, of wilde niet vluchten(tam), maar in ieder geval opmerkelijk gedrag. Ik heb het verder gelaten voor wat het was.

Als ik later de foto's terug kijk valt het een en ander me op. Dit gerelateert aan het gedrag terplekke sluit een unicum niet uit. :rolleyes:
Daarom wilde ik er iedereen naar laten kijken ( misschien is het geen tjif...?).

foto: tjif na omdraaien.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Student85

#4
Astrid en Gerard
CiteerDit vogeltje wist niet dat hij moest vluchten voor mij, of kon niet vluchten, of wilde niet vluchten(tam), maar in ieder geval opmerkelijk gedrag.

Niks vreemds aan... ;)  

Klaas

Zou het geen Oostelijke tjiftjaf kunnen geweest zijn  (die passeren hier ook)?  

heuvelsdoorn

CiteerNiks vreemds aan...

Nou,..op dat moment vlogen de andere tjifs weg en deze niet. Toch een beetje vreemd. De andere tjifs waren ook lichter/geler van kleur en opereerden als groep.(vlogen samen weg in de dezelfde richting). Deze vogel behoorde misschien niet tot die groep en koos voor verstoppen( nadat hij eerst even heeft gekeken waarvoor).
Daarom denk ik dat het een (regionale-)dwaalgast is.

CiteerZou het geen Oostelijke tjiftjaf kunnen geweest zijn (die passeren hier ook)?

zoals Klaas ook al opperde.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

#7
CiteerNou,..op dat moment vlogen de andere tjifs weg en deze niet. Toch een beetje vreemd. De andere tjifs waren ook lichter/geler van kleur en opereerden als groep.(vlogen samen weg in de dezelfde richting). Deze vogel behoorde misschien niet tot die groep en koos voor verstoppen( nadat hij eerst even heeft gekeken waarvoor).
Lijkt me allemaal nog steeds geen reden voor wilde speculaties.

CiteerZou het geen Oostelijke tjiftjaf kunnen geweest zijn (die passeren hier ook)?

Ik zie daar geen enkele aanwijzing voor. Dit ziet er voor mij gewoon uit als tjiftjaf. Die kan soms wat bruiner zijn of lijken, soms wat groener, maar blijft tjiftjaf.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

oceanodroma

De optie abientinis is volgens mij nog niet gegeven...
komen die hier wel eens voor? volgens mij in de winter toch best regelmatig?
Dimitri Mulder
oceanodroma

heuvelsdoorn

CiteerDie kan soms wat bruiner zijn of lijken, soms wat groener, maar blijft tjiftjaf.

Klopt, maar over het algemeen hebben tjifs uit hetzelfde gebied ook dezelfde "uitstraling" (afwijkende ex. worden eerder door roofvogels geslagen)

CiteerDe optie abientinis is volgens mij nog niet gegeven...
komen die hier wel eens voor? volgens mij in de winter toch best regelmatig?

Alhoewel misschien nog wat vroeg, toch een optie. Misschien heeft iemand ervaring met de abientinis (echt gezien,geringd of zo)?
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Rinie van Reenen

#10
'k Denk dat het, alles overziend, verstandig is, om er - niet alleen nu! - vanuit te gaan dat het om een normale vogel gaat, en niet direct om een (wat jullie noemen) unicum. En het schijnt me toe dat de neiging wel een beetje bestaat om het direct als iets bijzonders te bestempelen: eerst wordt kaukasische genoemd, vervolgens de optie van oostelijke direct omarmd, en ten slotte de optie van abientis idem.
Als er een verklaring is (gegeven door betrekkelijk ervaren vogelaars als Guus en Sjoerd) voor een zekere afwijking binnen de gangbare soorten, dan moeten we ons er maar bij neerleggen dat het dus niet iets heel bijzonders geweest zal zijn. Zeker bij lastige dingen als ondersoorten (en zeker bij lastige soorten als Phyllo's), en misschien ook wel een beetje met het oog op niet al te grote ervaring.

Inhoudelijk:
- Afwijkend gedrag behoeft niet noodzakelijk aan de soort te liggen, kan ook individuafhankelijk zijn.
- Variatie in kleur is goed mogelijk bij Tjiffen. Wel zou het mogelijk kunnen wijzen op herkomst van een andere populatie (dus niet een andere (onder)soort).
- Bij het perspectief van deze foto's valt er naar mijn idee niet heel veel over de hpp te zeggen.
- 'Spikkels' op schouder zijn volgens mij opwaaiende veertjes. Let er ook maar eens op, dat jedit slechts daar ziet, waar je de vogel van achteren ziet.

PS: ik zie achteraf dat het misschien wat scherp geformuleerd is. Nu ja, niet zo veel zin om het allemaal te gaan herschrijven, maar dan zeg ik het maar zo: vat het vooral niet persoonlijk op (maar misschien kunnen we er dit wel van leren: wees wat voorzichtig!). Vogelze, in elk geval!
Groet, Rinie van Reenen

oceanodroma

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in Rinie, behalve dan dat abietinus geen unicum is.
Dimitri Mulder
oceanodroma

heuvelsdoorn

CiteerZeker bij lastige dingen als ondersoorten (en zeker bij lastige soorten als Phyllo's), en misschien ook wel een beetje met het oog op niet al te grote ervaring.

Tuurlijk zijn wij pas beginners en zijn "als de dood" om een unicum over het hoofd te zien. :o  Desondanks zijn er redenen om aan te nemen dat dit geen regionale vogel is. Het gedrag en kleed wijst hierop (zelfs een leek zou het opmerken).

Het zou een vogelaar misstaan dit onopgemerkt te laten. Vandaar dat we het laten toesten op het forum.

Citeer'Spikkels' op schouder zijn volgens mij opwaaiende veertjes. Let er ook maar eens op, dat jedit slechts daar ziet, waar je de vogel van achteren ziet.

Nou,..als je goed kijkt op die laatste foto. Probeer door de takken te kijken en let op het patroon van de drie stipjes. (zonder te beweren dat dit een soortspecifieke eigenschap is).






Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Student85

CiteerDesondanks zijn er redenen om aan te nemen dat dit geen regionale vogel is. Het gedrag en kleed wijst hierop (zelfs een leek zou het opmerken).

Het zou een vogelaar misstaan dit onopgemerkt te laten.

Eigenwijs - eigenwijzer - ...

frankmeer

Citeer
CiteerDesondanks zijn er redenen om aan te nemen dat dit geen regionale vogel is. Het gedrag en kleed wijst hierop (zelfs een leek zou het opmerken).

Het zou een vogelaar misstaan dit onopgemerkt te laten.

Eigenwijs - eigenwijzer - ...
Wat op zich geen slechte eigenschap is.
Frank van der Meer

Guus Peterse

CiteerDesondanks zijn er redenen om aan te nemen dat dit geen regionale vogel is.
'Reden om aan te nemen' vind ik wat sterk uitgedrukt maar natuurlijk: het is heel goed mogelijk dat het geen regionale vogel is. Misschien zelfs wel aannemelijk omdat die wellicht allemaal al zijn vertrokken. Er trekken duizenden tjiftjaffen bij ons door uit noordelijke en oostelijker streken, varierend van (ik zeg dit nu even uit mijn hoofd) noord Duitsland tot achter in Siberië. Die laatste zijn zeldzaam en heten siberische tjiftjaf (tristis, is dit zeker niet), de eerste zijn gewoon hoewel niet als zodanig vast te stellen. En daartussen zit nog een heel gebied waar ook allemaal tjiftjaffen vandaan ongeveer deze kant op komen. De noord-oostelijker exemplaren daarvan vormen weer een aparte ondersoort, abietinus (dus niet abientinis of abientis, is het volgens mij ook niet) en dan zijn er natuurlijk nog allerlei tussenvormen (bijvoorbeeld tussen tristis en abietinus, zie o.a. de vogel van De Bilt afgelopen winter) en varianten binnen de ondersoorten, die het allemaal wat lastiger maken.
Conclusie: inderdaad is het zeer goed mogelijk dat dit geen regionale vogel is, maar dat geldt vermoedelijk voor de meeste van de op dit moment nog doortrekkende tjiftjaffen en maakt deze niet erg bijzonder. Al blijft het natuurlijk wel leuk, zo'n enigszins afwijkend gevalletje.

Overigens, het argument dat afwijkende exemplaren eerder door roofvogels worden geslagen, lijkt me voor dit soort subtiele kleurverschillen niet opgaan. Dan moet je toch eerder denken aan eruit knallende albino's.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Citeer
Citeer
CiteerDesondanks zijn er redenen om aan te nemen dat dit geen regionale vogel is. Het gedrag en kleed wijst hierop (zelfs een leek zou het opmerken).

Het zou een vogelaar misstaan dit onopgemerkt te laten.

Eigenwijs - eigenwijzer - ...
Wat op zich geen slechte eigenschap is.
Pprecies.. Misschien dat Gerard en Astrid wel 's iets te snel een conclusie willen trekken, maar het getuigd in ieder geval van een scherpe waarnemingsgeest dat je een ander gedrag signaleert. En geef toe: wie heeft er vaker dit soort grappige witte vlekjes op vleugeldekveren van een tjif gezien? Voor een beginnend vogelaar is het dan toch niet zo vreemd om dit als 'iets afwijkends' te beschouwen?
(ook al is het natuurlijk een gewone tjiftjaf...)

heuvelsdoorn

CiteerAl blijft het natuurlijk wel leuk, zo'n enigszins afwijkend gevalletje.

Ik denk dat als iets afwijkt van datgene wat je verwacht het altijd interessant is om te onderzoeken waarom dat zo is. ( in dit geval mijn verwachting..?? :wub: )

CiteerDan moet je toch eerder denken aan eruit knallende albino's.

en zich anders gedragende (verwonde,zieke...) vogels.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

Citeeren zich anders gedragende vogels.
Jawel, maar:
1 Dat duidt niet op een andere soort of ondersoort, maar op een andere gezondheidstoestand.
2 Het is hier niet de afwijking die de vogel zo aantrekkelijk maakt voor predatie. Als het onder vogels gangbaar was zich mak en apathisch te gedragen en alertheid de uitzondering was, zouden roofvogels een gespreid bedje hebben. Het zou niet lang duren voor alle makke en apathische vogels op waren en alertheid gangbaar was geworden. Daar heeft Darwin wel voor gezorgd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

CiteerHet is hier niet de afwijking die de vogel zo aantrekkelijk maakt voor predatie.

Nee, maar het trok wel MIJN aandacht en ik relateerde zijn gedrag met dat van de andere tjifs.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Student85

Zo en nu is het klaar...afsluiten die hap ;)  

heuvelsdoorn

:D

Het is een gewone tjif met een ietwat afwijkend gedrag en kleed. Ik hoop dat het geen ziek beestje is en dat hij nog lang zal leven. Ik vond de ontmoeting met het vogeltje uiterst spannend en leerzaam ( mede dankzij het forum :duim: ).

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. :duim:  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Klaas

CiteerDe optie abientinis is volgens mij nog niet gegeven...
komen die hier wel eens voor? volgens mij in de winter toch best regelmatig?
is dacht ik gelijk aan oostelijke tjif??


oceanodroma

abitienis is scandinafische tjif (noordelijk dus...)
is een bruinige tjif, vooral in najaar, dus vandaar.
Dimitri Mulder
oceanodroma

heuvelsdoorn

Citeerabitienis is scandinafische tjif (noordelijk dus...)
is een bruinige tjif, vooral in najaar, dus vandaar.

Dus als we ervan uitgaan dat:

Citeerhet is heel goed mogelijk dat het geen regionale vogel is. Misschien zelfs wel aannemelijk omdat die wellicht allemaal al zijn vertrokken. Er trekken duizenden tjiftjaffen bij ons door uit noordelijke en oostelijker streken, varierend van (ik zeg dit nu even uit mijn hoofd) noord Duitsland tot achter in Siberië.

is het toch aannemelijk, dat het een wintergast, danwel doortrekker is.
Maar zolang er geen zekerheid is, zal hij als gewone tjif gemeld staan.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard