Slanke gekko onder stammetje in Botanische Tuin Bogor

Gestart door arpwifi, december 16, 2016, 22:56:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Deze durf ik zelf niks voor te verzinnen - slank beestje onder een houtblok in botanische tuin, dus niet per se één van de soorten die graag in huis zit ...

https://observation.org/waarneming/view/132874952
Gecko unknown - Gekkonidae spec. observed at 2010-08-10 Indonesia - Java - Bogor Botanical Garden
Photos:


Grotere foto hier

Is er wat van te maken? Alvast bedankt voor het meedenken! :) 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

OJGoreng

Hemiphyllodactylus typus, denk ik, al is mijn bron ook al weer 19 jaar oud. Die soort komt in elk geval qua uiterlijk, verspreiding en levenswijze overeen.
Met vriendelijke groet, Zainal

arpwifi

Geweldig hoor - ik vind ze allemaal maar moeilijk uit elkaar te houden  :rolleyes:

Heb deze nu even als Hemiphyllodactylus typus "onzeker" ondergebracht - als'ie op zeker kan hoor ik het wel ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

OJGoreng

De enige reden waarom ik een slag om de arm houd is omdat ik niet weet of er de laatste twee decennia nog iemand lustig aan het splitten is geweest; het beest heeft nogal een verspreidingsgebied en variabel uiterlijk, maar dat laatste geldt voor de meeste gekko's, die immers allemaal in meer of mindere mate van kleur en tekening kunnen wisselen. Als dat niet zo is lijkt het de enige kandidaat op die plek.

Vergelijk bijvoorbeeld deze uit Singapore.
Met vriendelijke groet, Zainal

arpwifi

Okay, ik zet'm gewoon op zeker. Als er wat verandert (of al veranderd is) dan kan het altijd weer worden aangepast...

Aanvankelijk dacht ik, vanwege het kleurverschil, dat mijn beest een geregenereerde staart zou hebben, maar bij het plaatjes zoeken valt op dat het kleurverschil "standaard fabrieksuitvoering" zal zijn :) Opvallend gekleurd beestje ....
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

OJGoreng

Sommige lijken ook echt een soort bretels te dragen, het zijn grappig beestjes. Ze kunnen trouwens grijpen met hun staart, ook leuk.
Met vriendelijke groet, Zainal

arpwifi

Is dat een soort "borstel" c.q. plakorgaan dat er aan de onderkant van het einde van de staart zit? Of is dat een foto-artefact?  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ah, dit is denk ik waar jij een beetje bang voor was  ;D

Grismer, Larry Lee; Wood, Perry L. Jr.; Anuar, Shahrul; Brown, Last Rafe M. (2013) Integrative taxonomy uncovers high levels of cryptic species diversity in Hemiphyllodactylus Bleeker, 1860 (Squamata: Gekkonidae) and the description of a new species from Peninsular Malaysia.Zoological Journal of the Linnean Society, vol.169(4), pp.849–880.  (PDF)

Straks maar eens even lezen ...  :rolleye:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

OJGoreng

Dat lijken me tuberkels, die over de hele staart lopen, niet noodzakelijkerwijs een aanpassing. Maar ik ben niet bijzonder deskundig als het om dit soort beesten gaat, hoor. Ik reageer vooral omdat ik toevallig de juiste literatuur in de kast heb staan, wat bij dit soort taxa, eh, wat minder voorkomt dan bij vogels uit heet westpalearctische gebied; alle beetjes helpen dan. Sowieso dat land sinds 1981 niet meer bezocht, wat dat aangaat.

En ja, precies ;).
Met vriendelijke groet, Zainal

arpwifi

Okay, dank voor de uitleg :)

Het artikel bevat niks wat de status van H. typus van Java zou ontkrachten, maar dat is wel vooral op basis van het feit dat ze geen beesten van Java gesampled hebben. Kan dus nog veranderen, maar voorlopig mag ik deze dan nog typus noemen vind ik  B)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]