2 parasolzwammen

Gestart door knabenkraut, november 23, 2005, 22:06:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

De eerste parasolzwam vond ik vanmorgen op de Sallandse heuvelrug. Hij was erg schubbig. De hoed had een doorsnee van 9 cm.  
groetjes,
Dini

knabenkraut

de onderkant
groetjes,
Dini

knabenkraut

en de schubbige hoed
groetjes,
Dini

knabenkraut

#3
De tweede is een wat oudere vondst. Deze hoed had en diameter van 6 cm en is gevonden in een eikenbos.
groetjes,
Dini

knabenkraut

de bovenkant
groetjes,
Dini

fungi_nl

De eerste is een macrolepiota s.l. Weet zo niet 1,2,3, welke soort.
De tweede is een amanita citrina var. citrina. :)

knabenkraut

#6
Hallo John,

Ik weet nu in welke richting ik moet zoeken en hoop dat s.l er niet achter komt te staan want daar vind ik hem te mooi voor :rolleyes:.
Wat dom dat ik die amaniet voor een parasolzwam aan keek, maar het zijn wel dingen waar je goed van leert ;)  hoop ik.

Bedankt voor de moeite
groetjes,
Dini

Corryabbink

Hallo Dini,

Alle begin is moeilijk :o het is helemaal niet erg dat je fouten maakt daar leer ik alleen maar van en jij ook natuurlijk. Wat een mooie paddestoel (no.1) heb ik mijn hele leven nog nooit gezien. Maar daarvoor moet je ook in Nijverdal en omgeving zitten ;) Ik leer elke dag en heb vandaag weer om mezelf zitten lachen! De soorten zien er heel anders uit bij nat weer dus...............zoeken in de boeken en ineens bedenken dat ik ze al eerder gedetermineerd had. Toen was het een fluitje van een cent natuurlijk :D
Groet,
:) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

#8
Ha Corry,

Als ik kijk naar jou Adonis(mycena) zit daar in Vriezenveen ook heel veel moois verborgen. En zo dicht in de buurt zit ie jammer genoeg niet, ik ga hem morgen weer even opzoeken (10 km op de fiets :D ) want ik denk dat het de knolparasolzwam is. Dus zouden de lamellen moeten verkleuren bij beschadeging.
Als je mee wil ;) ?
groetjes,
Dini

han.endt

Een knolparasolzwam heeft een gladdere steel. Dus die valt af.

Corryabbink

Hoi Dini,

Als je geluk hebt staat ze er morgen nog  ;) het weer wordt slecht. 10 km op de fiets is mij iets te ver maar evengoed bedankt voor de uitnodiging. Natuurlijk zit hier ook veel mooi's. Ik heb er vandaag weer volop van genoten. Het is alleen jammer dat het zo vroeg donker is. De komende dagen ga ik waarschijnlijk niet meer op pad ik moet nog een heleboel uitzoeken en invoeren bij waarneming.nl. Dan komen mijn fouten wel aan het licht of jullie mogen je erin verdiepen :lol:

Groet, Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"