Hoofdmenu

Sporen

Gestart door mdeweers, oktober 16, 2007, 19:51:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdeweers

Deze sporen hebben wij gevonden in natuurgebied 'Nieuw Wulven'  te Houten. Kan iemand mij zeggen van welk dier deze sporen afkomstig zijn?


Michel de Weers

mlahaye

Het linker-spoor is van een ree, in het midden van een kat of marter en rechts is een hond.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

mdeweers

Heb je ook de afdruk onderaan de foto gezien? Is dat ook van een ree?

Jeroen Nagtegaal

CiteerHeb je ook de afdruk onderaan de foto gezien? Is dat ook van een ree?
Die doet me eigenlijk aan zwijn denken, maar hij oogt vrij klein, maar door de hoek van de foto kan het vetekenen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mdeweers

Daar dachten wij zelf ook aan. Wilde zwijnen in Utrecht en met name in Nieuw Wulven (Houten/Bunnik) is echter niet echt waarschijnlijk?
We hebben nog meer foto's gemaakt. Biedt dit meer duidelijkheid?

mdeweers

....en deze

mlahaye

Nee geen zwijnen, was ook mijn eerste gedachte, maar de extra hoefjes (kleine driehoekjes vlak voor de grote hoefafdrukken) staan teveel naar voren gericht. Bij wild zwijn zijn die veel meer naar buiten gericht (zie ook de Dierensporengids van A. van Diepenbeek!). Uit de bovenstende afdrukken blijkt dat de poot ook vrij diep in het zand is doorgedrongen, waardoor de afdrukken van de extra hoefjes zichtbaar worden. Dat zie je ook aan de onderste foto, waarbij alleen de grote hoeven zichtbaar zijn.

Groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

mdeweers

Hartelijk dank voor jullie reactie. Leuk om te weten dat er in Nieuw Wulven nu ook reeen voorkomen.

vriendelijke groeten,
Michel de Weers

tekenaar

#8
die hondenafdruk: kan dat geen vos zijn (voor en achterpoot)? Met name de rechter afdruk is wel erg langwerpig voor hond.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/