De indeling moet vooral handig zijn, dus dat forumbezoekers zo makkelijk mogelijk de topics waarin ze geïnteresseerd zijn terugvinden, en op de juiste plek plaatsen, en zonder dat ze voortdurend van het een naar het andere board moeten switchen. Nou zijn er een heleboel actieve gebruikers die zowel naar wespen als bijen kijken, dus die zou ik in hetzelfde board houden. Ook verschillen wespen en bijen vaak niet zoveel, kijk maar eens naar wespbijen (Nomada) bijna iedereen denkt in eerste instantie dat het wespen zijn, maar het zijn bijen. Dus wat mij betreft wespen en bijen in hetzelfde board.
Opsplitsen in subboards, zoals bij de vlinders vind ik dan weer wel handig. Ik heb even zitten turven hoe vaak een onderwerp over welke groep is gepost. Eerst de laatste honderd onderwerpen, maar toen bedacht ik me dat de verdeling in de zomer en de lente wel eens anders zou kunnen zijn, dus ik heb er ook nog honderd in juli zitten tellen en honderd in mei (zie de pdf bijlage). Waar het op neerkomt is dat 35% van de topics over bijen gaat (waarvan 10% over hommels en 25% over andere bijen), 25% over bladwespen, 15% over sluipwespen en 20% over de overige wespen, en slecht 5% over mieren. Inderdaad de mieren sneeuwden dus onder. Gezien de hoeveelheid lijkt me een apart subboard voor de bladwespen logisch. Ook zijn er vaak vragen over larven van bladwespen die ik en mijn collega admins vaak in het vlinderforum tegenkom, en het zou veel beter zijn om die naar een bladwespen subboard te verplaatsen dan naar een bijen en wespen board. Verplaatsen van topics zal overigens wel veel vaker nodig zijn, maar daar zie ik niet zo tegen op. Tot mijn verassing zijn er ook veel topics over sluipwespen dus wat hoeveelheid betreft kan je ook denken aan een subboard voor de sluipwespen. Dat laatste zal vrees ik dan wel een subboard zijn met weinig concrete antwoorden en determinaties tot op de soort, gezien het gebrek aan expertise...