Glimmend blad, kantige stengel = Scrophularia peregrina

Gestart door Grada Menting, december 11, 2016, 18:36:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

WimV

Allemaal weer hosanna. Maar toch. Die van Haarlem betwijfel ik ten zeerste of dat wel Peregrina is. Ten tweede die van Grada is in een tuin, dus telt (wat mij betreft) niet mee. Of dat ding daar nu spontaan, subspontaan (Grada komt nog wel eens in Amsterdam..)of wat dan ook is. Grens is grens. Daarbuiten prima, in tuin niet.
In mijn eigen tuin staan ook zat idiote dingen die niet daar behoren te staan. Maar ze tellen niet mee en meld ze ook niet. 1 cm erbuiten op eigen kracht, dan is het een ander verhaal.
En kom (wil Rob altijd heel graag) niet aanzetten met, "ja maar dan is het vastgelegd etc". Ik vind dat flauwekul eerste klas.

Groetjes,
Wim



Grada Menting

@Vuik W. Oude discussie en je hebt gelijk. Ik zal hem tzt verwijderen.
Nu is het even handig om hier de foto's te plaatsen.

Rob Koelman

Citaat van: Grada Menting op december 13, 2016, 10:10:55 AMWacht de bloemen af.

Mocht ie vruchtbaar zaad produceren, dan houd ik mij aanbevolen (fraaie bloempjes!)...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Grada Menting


Rien Ondersteijn

Voor Wim :
Je had gelijk [door sterk te twijfelen aan die vondst van Haarlem -is héel even een 'peregrinum' geweest....]
Je had t aardig gezien met je eerste ingeving omtrent 'Brandnetel'[want deze heet int Engels 'nettle-leaved']
Maar voor mij minder gelijk met 'Flauwekul eerste klas'[mooi gezegd trouwens!].
Ook al is ie in een tuin gevonden-het vermelden blijft toch zéer leerzaam voor iedereen.De plant is w.s.ook helemaal niet in de handel en is dus w.s. op een spontane manier daar terecht gekomen.En zoiets blíjft interessant !  :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV

Rien, ik had ook bij de eerste keer ook al een peregrina-idee, maar baseerde mij daarbij op de foto's van Ton in waarneming.nl. Dat leek toch niet helemaal.  Foto's van internet had ik niet bekeken, maar leiden direct naar peregrina.

Op het forum kun je het best hebben over zo'n soort in een tuin. Niks mis mee. Maar als je die dan gaat invoeren, dan wordt het dus wel een issue. Grada heeft gelijk dat het een oude discussie is, maar blijkbaar dus wel actueel.
Ik zit als admin niet te wachten op waarnemingen uit tuinen. Ik heb wel wat beters te doen. En nogmaals, er zijn duizenden "spontane" soorten in tuinen. Een soort een paar cm buiten zo'n tuin en daar zelf terechtgekomen, dan wordt het interessant. Daarvoor is het flauwekul. Dat jij dat niet vind, betekent dat jij de regels die zijn opgesteld, dus eigenlijk wil oprekken. Dat mag, maar als dat daadwerkelijk zou gaan gebeuren, heb je nog een dozijn admins nodig om te valideren....
Dus stop met tuinsoorten interessant te vinden.

Dit bovenstaande geldt dus niet voor het forum. Wel voor het invoeren in de database.

Tenslotte: het woord "waarschijnlijk" wordt te vaak gebruikt....

Groetjes,
Wim

Rien Ondersteijn

Wim-ik zou de regels absoluut niet willen oprekken,maar zoek naar mogelijkheden om dérmate aandacht aan zo'n vondst te geven,dat ie door méer liefhebbers kan worden waargenomen dan door enkele vaste bezoekers van t forum!
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV


Rob Koelman

Even een nuancering in deze (vaker gevoerde) discussie. Soorten die ergens spontaan (dus zonder directe menselijke hulp als uitzaaien of aanplanten)  in een tuin opduiken, kun je in principe gewoon invoeren. Voorbeelden van soorten in tuinen waarbij niemand er een probleem van zal maken als je deze invoert: kleine veldkers, grote brandnetel, madeliefje, vroegeling, paardenbloem etc etc etc.

Of een soort nou IN een tuin staat, of NIET in een tuin (ook al is dat slechts 2 cm buiten het tuinhek) is feitelijk niet relevant. Wat relevant is is de inschatting (!) dat een soort daar spontaan terecht is gekomen, dus niet aangeplant/uitgezaaid etc.
Met vriendelijke groet, Rob

Grada Menting

@Rob. Daar ben ik het niet mee eens.
Vooruit dan toch weer die oude koe.
Het Kransgras en Klein glaskruid ga ik niet aanmelden al zijn ze spontaan ontstaan omdat ik die overal zie. Mijn grens is toch de zeldzaamheid en uiteraard het spontaan ontstaan. Dus geen Kleine veldkers.
Aangemeld heb ik de Tongvaren, Palmzegge en deze valt ook in het rijtje.

Rob Koelman

#40
Citaat van: Grada Menting op december 13, 2016, 19:11:42 PM
@Rob. Daar ben ik het niet mee eens.
Vooruit dan toch weer die oude koe.
Het Kransgras en Klein glaskruid ga ik niet aanmelden al zijn ze spontaan ontstaan omdat ik die overal zie. Mijn grens is toch de zeldzaamheid en uiteraard het spontaan ontstaan. Dus geen Kleine veldkers.
Aangemeld heb ik de Tongvaren, Palmzegge en deze valt ook in het rijtje.

@ Grada:
Wat je zegt is dat jijzelf niet alle soorten in jouw tuin / in tuinen invoert, maar alleen de meer bijzondere. Dat is op zich prima. Er bestaat géén 'invoerplicht'.

Wat ik zeg is dat je veel soorten in tuinen gewoon MAG invoeren. Als je bijvoorbeeld een km-hok streept ergens in een bebouwde kom, dan ontkom je er in de praktijk niet aan om ook soorten in tuinen te strepen (waaronder de al genoemde).
Daarbij bestaan er overigens verschillen tussen de personen die strepen. Sommigen strepen planten die net buiten een tuin staan. Als ik echter een plant tegenkom ergens in de straatkant, terwijl de betreffende soort een meter verderop massaal in een tuin staat, dan vind ik zelf niet dat je zo'n soort moet strepen...
Met vriendelijke groet, Rob

Grada Menting

Helemaal mee eens. Strepen in andermans tuinen doe ik ook.

HPM

Citaat van: Rob Koelman op december 13, 2016, 18:57:23 PM
Even een nuancering in deze (vaker gevoerde) discussie. Soorten die ergens spontaan (dus zonder directe menselijke hulp als uitzaaien of aanplanten)  in een tuin opduiken, kun je in principe gewoon invoeren. Voorbeelden van soorten in tuinen waarbij niemand er een probleem van zal maken als je deze invoert: kleine veldkers, grote brandnetel, madeliefje, vroegeling, paardenbloem etc etc etc.

Of een soort nou IN een tuin staat, of NIET in een tuin (ook al is dat slechts 2 cm buiten het tuinhek) is feitelijk niet relevant. Wat relevant is is de inschatting (!) dat een soort daar spontaan terecht is gekomen, dus niet aangeplant/uitgezaaid etc.

Op mijn balkon floreert al jaren Klein Glaskruid, terwijl ik het niet heb uitgezaaid en het in de naaste omgeving niet voorkwam. Maar ik kwam wel vaak in contakt met Klein Glaskruid. Nu komt het wél in de naaste omgeving voor; ongetwijfeld uitgezaaid vanaf mijn balkon. Ook al is er principe weinig verschil, toch zal ik die van mijn balkon nooit invoeren, maar de rest wel. Wat op straat 'spontaan' lijkt te zijn zal voor een deel ook niet zonder tussenkomt van mensen verschenen zijn.
Herman van der Meer

WimV


Rien Ondersteijn

Ik denk dat ik t ook wel snap,maar ik zie totaal geen verschil tussen 'mensenvoetjes' of 'vogelvoetjes'[of muizenvoetjes etc etc] die een soort spontaan verspreiden.Dus zo'n 'Balkonglaskruid' is voor mij een spontane,natuurlijke verspreiding [wie zegt dat Herman's voetjes hier voor verspreiding hebben gezorgd? Waarom geen beestjes?].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

Deze plant komt, voor zo ver we weten, op 1 plek in Nederland voor. ik heb hem nooit gespot. Nu staat hij hoogstwaarschijnlijk in mijn tuin dan vind ik wel dat je dat moet kunnen invoeren.

Rob Koelman

#46
Citaat van: Grada Menting op december 13, 2016, 20:25:01 PMDeze plant komt, voor zo ver we weten, op 1 plek in Nederland voor. ik heb hem nooit gespot. Nu staat hij hoogstwaarschijnlijk in mijn tuin dan vind ik wel dat je dat moet kunnen invoeren.

Het is mij niet duidelijk waarom er discussie is ontstaan over het wel of niet invoeren van deze waarneming. De waarneming voldoet prima aan de richtlijnen voor het invoeren van waarnemingen van planten: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0

Oftewel: gewoon invoeren!  B)

Met vriendelijke groet, Rob

Grada Menting

#47
Vandaag foto's gemaakt. Bloeit nog niet. Een van de zijstengels doorgesneden = hol.


Rien Ondersteijn

Heb nog steeds een zwak voor die 'Peregrina'...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

Vandaag is het zeker geworden dat het Scrophularia peregrina is.

enne ... ... stond vorig jaar ook ergens in mijn tuin. (zie foto mei 2016)

Waar hij uiteindelijk vandaan komt mag Joost weten maar goed ik heb de waarneming verwijderd omdat hij 'spontaan' in mijn tuin groeit.

Bedankt voor jullie bijdrage.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rob Koelman op maart 18, 2017, 15:50:02 PM
Kan ik al zaden bestellen?   ;)

Zo-dan weten we ook waar we 'm volgend jaar kunnen verwachten......  ;D
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

Volgens het invoerbeleid kan ik deze wel invoeren.

Rien Ondersteijn

[Ver]vreemd Helmkruid mag ie van mij heten...

Mooie vondst Grada !
Groene groe[n]tjes.Rien.