Steenmarters, neem ik aan?

Gestart door Johan Helmus, december 10, 2016, 12:44:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo,

onderstaande marters stonden vanochtend op mijn cameraval. Het onderscheid steenmarter/boommarter is wat lastiger te maken als de foto's pixelig, en bovendien zwart-wit zijn. Het eerste exemplaar lijkt mij relatief kleine oren te hebben, dus daar zou ik zelf een steenmarter van maken. Van de tweede heb ik vooralsnog ook een steenmarter gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat die foto's te vaag zijn om met zekerheid de soort te benoemen. Durft iemand hier nog iets over te roepen?

(Volgende keer moet ik de cameraval weer even in de filmmodus zetten...)

Marter 1:



Marter 2:



bij voorbaat dank Johan Helmus
Groeten, Johan Helmus

maurice.lahaye

Hallo Johan,

De eerste 2 foto's zijn inderdaad steenmarter. Foto 3 en 4 is wel een marter, maar het is niet te zeggen welke soort. Filmen of foto's maakt op zich niet zoveel uit, wel op welke afstand je de dieren op de camera krijgt. Met een blikje sardines op ca. 1,5 meter kom je een heel eind.

Succes,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Johan Helmus

#2
Dank voor de reactie!

Klopt, maar met een filmpje heb je toch meer beeldmateriaal, wat meer kans geeft om kenmerken goed vast te leggen. Deze keer had ik anijsolie als attractief, maar volgens mij was dat alweer weggespoeld door de talrijke regenbuien. Mijn ervaring met blikjes vis is dat rondstruinende huiskatten hier meestal sneller bij aanwezig zijn. :-\
Groeten, Johan Helmus

jva

#3
Citaat van: maurice.lahaye op december 10, 2016, 22:26:37 PM
Filmen of foto's maakt op zich niet zoveel uit, wel op welke afstand je de dieren op de camera krijgt.

Citaat van: Johan Helmus op december 10, 2016, 23:03:28 PM
Klopt, maar met een filmpje heb je toch meer beeldmateriaal, wat meer kans geeft om kenmerken goed vast te leggen.

Op zich eens met Johan, kost wel wat meer geheugen maar dat is ook met de instellingen van de camera goed op te lossen. Ander mogelijk (maar m.i. niet onoverkomelijk) nadeel is dat de reactiesnelheid overwegend iets minder is t.o.v. foto. (Onduidelijke) Foto's hebben mij in het verleden ook voor heel wat ondetimineerbare waarnemingen geleid (hangt overigens ook van het type camera af, zelfs binnen hetzelfde merk).. Middels bewegend beeld heb je net wat andere invalshoeken, kan een bepaalde manier van bewegen onderscheidend zijn en is ook het gedrag van een dier beter te bekijken. Veel camera's hebben daarnaast ook audio zodat met een video ook het geluid wordt vastgelegd (kan in sommige gevallen van betekenis zijn bij derterminatie). Ik gebruik dus tegenwoordig ook alleen maar video's waar ik vervolgens stills van maak.

Uiteraard moet je de dieren in kwestie liefst zo goed mogelijk (dichtbij) in beeld krijgen, dat geldt voor zowel foto als video.
Jelle