Hoofdmenu

platte tonder

Gestart door Willy, december 07, 2016, 11:58:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/132686342
Platte tonderzwam - Ganoderma lipsiense gezien op 2016-12-07 Dedemsvaart
Foto's:






Toelichting:
Is dit een platte tonderzwam?
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

a.klos

Je kunt de buisjeslagen goed zien. Volgens de Veldgids Paddenstoelen 2 zijn de buisjeslagen bij de Platte "gescheiden door lagen vruchtvlees' en bij de Dikrand zijn "de individuele buisjeslagen niet door vezelige lagen gescheiden". Dit in acht nemende maakt de Dikrandtonderzwam volgens mij de meeste kans.

Mvg. Anneke.

PS: onder de  :micro: weet je het zo, de sporen zijn groter van de Dikrandtonderzwam     

Willy

Hij is inmiddels goedgekeurd als Platte tonderzwam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Ja echt,er staat een groen vinkje achter
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

a.klos

Sorry, dan heb ik de tekst waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
Dan hou ik mij maar voor de zekerheid in het vervolg bij het meten van de sporen.

Mvg. Anneke

grietaf

Er staat ook nog bij de Dikrandtonderzwam dat hij dik vlees heeft. Dat is op deze foto's niet te zien. De scheiding van de buisjeslagen bestaat uit DUN weefsel, ik zou me voor kunnen stellen dat dit bij oudere exemplaren nauwelijks nog zichtbaar is.
Het bekijken van de sporen biedt natuurlijk 100 procent zekerheid, maar ik zou tegen deze exemplaren toch wel Platte tonderzwam durven zeggen.
Grieta.

Gert Kremer

waar zit deze afgebroken Tonder Willy?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

a.klos

Omdat het fenomeen mij bezig bleef houden, heb ik nog wat gezocht.

Gelukkig worden er niet veel doorgesneden, dus moest ik even zoeken
http://waarneming.nl/fotonew/1/12189111.jpg

Goedgekeurd 19 oktober 2016, als Dikrandtonderzwam op Waarneming.nl

Het wordt hierdoor wel ingewikkelder.

Mvg. Anneke.



Willy

Hallo Anneke,dan zou die van mij dus ook nog een Dikrandtonderzwam kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

a.klos

Dat weet ik niet Willy.
In de Houtzwammentabel van Peter-Jan Keyzer staat het volgende geschreven over de Dikrand:   

" Trama onder de zeer harde korst geheel roodbruin, tot aan de buisjes. Vrl. meestal
dikker, met afgeronde, opgeblazen kant, 10-40 cm breed. Sporen 9 jtm of groter (9-11
x 6-7,5 µm.), soms in massa als bruin poeder op de hoed.
Gemakkelijk door bovengenoemde kenmerken van de Platte tonderzwam te onderschei
den; verdere verschilpunten zijn:

Bij G. adsperswn is het trama meer dan 2x zo dik als
de buisjeslaag en tussen de lagen buisjes bevindt zich geen trama-laag, terwijl bij G. lipsiense (Platte)
het trama hoogstens even dik is als de buisjes en tussen de
buisjeslagen bevindt zich een trama-laag (bij meerjarige exx.)."


Blijft wel vervelend om de Tonderzwammen steeds door te moeten snijden om ze te kunnen determineren.
Bovendien is het voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe het nu precies zit.
Daarom heeft mijn voorkeur het meten van de sporen.
Maar niet iedereen heeft natuurlijk een  :micro:.
Ik zoek nog even verder.

Mvg. Anneke.
 

Willy

Ik heb wel een  :micro: maar kan geen sporen meten,het is een Bresser lcd  :micro:.Iig bedankt
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Jan Knuiman

Hallo Willy,

Ik wil desgewenst de sporen wel voor je opmeten.




Groet, Jan

grietaf

Ik kreeg net een berichtje van Loes Timmer dat er ook een verschil is tussen de hyfen van beide soorten:
van de Dikrand zijn ze gevorkt en van de Platte niet (informatie uit Breitenbach & Kränzlin).
Grieta.

Jan Knuiman

Citaat van: grietaf op december 10, 2016, 19:43:53 PM
Ik kreeg net een berichtje van Loes Timmer dat er ook een verschil is tussen de hyfen van beide soorten:
van de Dikrand zijn ze gevorkt en van de Platte niet (informatie uit Breitenbach & Kränzlin).
Grieta.
Die opvatting wordt niet gedeeld door Ryvarden en Melo in Poroid fungi of Europe. Zij schrijven onder Hyphal system bij de Dikrandtonderzwam:  als bij de Platte tonderzwam. Bij de Platte tonderzwam staat onder Hyphal system: "branched arboriform skeletal hyphae", wat zoiets betekent als vertakte boomvormige skelethyfen. Dat geldt dus kennelijk voor beide.

We kunnen dit toch simpel oplossen door de sporen te (laten) meten, zoals Anneke al aangaf. Ook Ryvarden en Melo zeggen dat het verschil in sporenmaat het enige betrouwbare onderscheid vormt tussen de twee soorten, met name bij jonge exemplaren.




Groet, Jan

Willy

Hallo Jan,ik wil wel een stukje halen en opsturen.
Word nu zelf ook benieuwd welke het nu is.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Jan Knuiman

Hallo Willy,

Ik stuur je een pb met mijn adres.




Groet, Jan

Jan Knuiman

Hallo Willy,

Vandaag je pakketje ontvangen en maar meteen wat sporen (n=14) gemeten in water. Maten: 9.2-10.0 x 6.2-7.4 micron.
Referentiewaarden (Ryvarden & Melo, Poroid fungi of Europe) Platte tonderzwam: 6-8.5 x 4.5-6 micron; Dikrandtonderzwam: 8.5-10 (-12) x 5-7.5 micron.

Conclusie mag je zelf trekken  ;)




Groet, Jan

Willy

Heb hier geen verstand van omdat ik zelf geen sporen kan meten maar als ik moet vergelijken is het Dikrandtonderzwam.
iig bedankt dat je erna hebt willen kijken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Jan Knuiman


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Jan Knuiman

Het kan helpen om opnieuw een vinkje te krijgen als je bij je waarneming een link opneemt naar deze discussie op het forum, dat je veldwaarneming verandert in microscopisch onderzocht en Maten verandert in Sporenmaten.




Groet, Jan

Gert Kremer

Platte....verwijderen....opnieuw onder de goede naam invullen. Mooi werk gedaan Jan.   :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.