Springstaarten

Gestart door Anne Krediet, december 06, 2016, 18:17:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Krediet

Hoi,

Ik zit met de volgende springstaarten. Ik denk aan:

Isotomiella minor
?
Bourletiella viridescens
?

Bedankt alvast!

Anne

roelvanbezouw

Hey Kredieti,

1. Isotomiella minor - Abd 4/5 zijn gescheiden, dus dat sluit Folsomia wel uit.
2. ? - Ik zou deze eerder op parisotoma notabilis zetten. Ocellis vormen wel erg een vierkantje, niet?
3. Bourletiella viridescens - Aan de scherpe scheiding tussen geel en bruin op de kop en het toch wel (groen)bruine achterlijf te zien, denk ik bij deze eerder aan B. hortensis.
4. ? - Isotoma viridis. Egaal kleurenpatroon, geel. Let ook op de posities van de macroharen op de 4/5/6de abdomens

Groet!
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Jan van Duinen

Hoi Anne en Roel,

Nummer 3 lijkt me een heel klein springstaartje en dan geen Bourletiella maar een Sminthurinus aureus

roelvanbezouw

#3
Citaat van: Jan van Duinen op december 06, 2016, 23:41:44 PM
Hoi Anne en Roel,

Nummer 3 lijkt me een heel klein springstaartje en dan geen Bourletiella maar een Sminthurinus aureus

Hey Jan,

Ik meen segmenten te zien op antennelid vier. Niet?
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Jan van Duinen

Hoi Reol,

Bij de foto heb ik meer gelet op het algemene beeld en de beharing op het achterlichaam.
Nog even een paar kleine foto's toegevoegd te vergelijk.

Anne Krediet

Bedankt beiden! Ik hou het wel onzeker, tenzij Matty er nog iets over te zeggen heeft.

Anne

mberg

Heren,

De eerste twee foto's tonen Parisotoma notabilis. Het bolletje is Sminthurinus aureus. De laatste zou een bleke Isotoma viridis kunnen zijn maar mijn eerste gedachte gaan uit naar een gele Desoria.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

Citaat van: mberg op december 11, 2016, 11:36:20 AM
Heren,

De eerste twee foto's tonen Parisotoma notabilis. Het bolletje is Sminthurinus aureus. De laatste zou een bleke Isotoma viridis kunnen zijn maar mijn eerste gedachte gaan uit naar een gele Desoria.

Met groet,

Matty

Hey Matty,

Heeft Desoria niet vaker kleinere/geen macro-haren? Ik vind de macrobeharing over alle segmenten nogal Isotoma.

Groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Hej Roel,

Daar heb je op zich gelijk in. Het blijft een lastige groep met veel variatie en ik blijf het tricky vinden om soorten te identificeren vanaf een foto gezien de mogelijkheid van cryptische soorten, ecotypen, onbekende morfologische variatie door een afwijkende levensgeschiedenis. Dit komt mn bij Isotomidae veel voor.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging