Hoofdmenu

Wimperzwam?

Gestart door sjaakvantiel, december 01, 2016, 20:04:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/132568723
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-12-01 Gorinchem - Hoog Dalem
Foto's:








Toelichting:
Op aangevoerd zand op bouwterrein. Stond op onbegroeid en nat stuk. Vrij grof zand naast aangelegd pad. Grootte tussen de 4-9mm. Kan geen gelijkende zwam zo gauw vinden. Lijkt me een schijfje, geen grote oranje bekerzwam of Rode Kelkzwam. Zie wel enigszins wimpers langs de rand, dus wellicht Gewone Wimperzwam? Maar geen hout gezien. Misschien begraven maar er waren grote groepen, dus zou er veel begraven hout moeten zijn?.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

wimperzwam

Foto's zijn net erg scherp, de rand van de schijfjes te onduidelijk. Mocht je een behaard donker randje gezien hebben dan waarschijnlijk Melastitza chateri (Gewoon korthaarschijfje). Dus geen Wimperzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

De foto's met een smartphone gemaakt. Verwachtte daar geen paddenstoelen bij een net afgebouwd huis met overal geroerde grond. De overzetting van de foto's naar Windows op een Mac geeft (af en toe) veel kwaliteitsverlies. Vandaar niet scherp. Ik zag aan de rand vaag wat vrij kleine stekels of wimpers dacht ik, maar haartjes zou je dat ook kunnen noemen. Als het nuttig is; as. zaterdag kan ik er een paar verzamelen. Ik dacht ook aan schijfjes, maar kon geen passende ontdekken. Bedankt Henk. Gewoon korthaarschijfje klopt wel, want de haartjes waren idd kort; ik zag ze ook pas na een behoorlijke vergroting. Sinds kort zit ik onverklaarbaar in een andere fotobewerking en krijg ik de foto's niet blijvend uitvergroot, vandaar de relatief kleine afbeeldingen. Mvrg. Sjaak.