Borrow & Demey, 2014. Birds of Western Africa. Second Edition

Gestart door migratorius, mei 30, 2016, 21:34:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

De eerste editie vond ik erg goed (zeker vergeleken met wat er te krijgen was), maar het is een zware hardcover. Dus toen ik deze paperback zag twijfelde ik niet...

Het is geen vooruitgang: bijna alle bruine/groene/grijze vogels zijn iets te donker gedrukt (lullig met de greenbuls) en het vrouwtje Black-and-white Flycatcher (Plaat 202) zou fraai roodoranje moeten zijn, niet viesbruin (ook in de 1e editie niet al te best van kleur, maar iets minder dramatisch).

Echte fouten zijn:
Plaat 145 - Forest Swallow: hier is gewoon de afbeelding van Square-tailed Sawwing (Plaat 140) gedupliceerd (in de 1e editie staan wel verschillende platen).
Plaat 226 - geen namen bij de afbeeldingen van de drongo's.
Plaat 244 - namen van Yellow-crowned en Yellow Bishop verwisseld.

JanHein

IJsvogelaar

Citaat van: migratorius op mei 30, 2016, 21:34:39 PM
De eerste editie vond ik erg goed (zeker vergeleken met wat er te krijgen was), maar het is een zware hardcover. Dus toen ik deze paperback zag twijfelde ik niet...

Het is geen vooruitgang: bijna alle bruine/groene/grijze vogels zijn iets te donker gedrukt (lullig met de greenbuls) en het vrouwtje Black-and-white Flycatcher (Plaat 202) zou fraai roodoranje moeten zijn, niet viesbruin (ook in de 1e editie niet al te best van kleur, maar iets minder dramatisch).

Echte fouten zijn:
Plaat 145 - Forest Swallow: hier is gewoon de afbeelding van Square-tailed Sawwing (Plaat 140) gedupliceerd (in de 1e editie staan wel verschillende platen).
Plaat 226 - geen namen bij de afbeeldingen van de drongo's.
Plaat 244 - namen van Yellow-crowned en Yellow Bishop verwisseld.

JanHein


Ik heb veel aan dit boek gehad toen ik door West-Afrika reisde. Inderdaad zijn de afbeeldingen soms wel wat donker en dof.
In mijn versie staat die Forest Swallow ook nog gedupliceerd van Square-tailed Sawwing, maar die Drongo's hebben wel namen bij de afbeeldingen en de Bishops staan ook goed.

Wel zag ik meerdere namen die (soms ingehaald door nieuwe taxonomie) ondertussen veranderd zijn, of die ook alternatieve namen hebben die niet genoemd staan:

Plaat 83: Royal Tern is gesplitst en heet daar West African Crested Tern (T. albididorsalis).
Plaat 202: Common Wattle-eye heet ook wel Brown-throated Wattle-eye.
Plaat 210: Yellow White-eye is gesplitst en heet daar Northern Yellow White-eye (blijft Z. senegalensis).
Plaat 216: Common Fiscal is gesplitst en heet daar Northern Fiscal (L. humeralis).
Plaat 231: Forest Chestnut-winged Starling heet ook wel Chestnut-winged Starling.
Plaat 256: Streaky-headed Seedeater is gesplitst en heet daar West African Seedeater (C. canicapilla)


Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)