steltwants duingebied => Berytinus hirticornis

Gestart door Frank van de Putte, november 29, 2016, 20:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Deze vrij grote (~8mm) steltwants vond ik in de duinen, een heel slank beestje, is deze verder te benoemen met deze foto's?
Ik kom er in elk geval niet uit, ik weet eigenlijk ook niks van deze familie...

Ik heb het beestje verzameld, dus ik kan eventueel nog wat details bekijken, als het nodig is.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/132536402
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2016-11-29 Burgh - Het Zeepe
Foto's:




Toelichting:
bijna 8mm

bij voorbaat dank, Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

In eerste instantie dacht ik aan Neides tipularius, maar die is volgens mij nog een stuk groter (>9,5mm).
Misschien is dit gewoon een klein exemplaar?
Groetjes,

Frank van de Putte

Marco de Haas

#2
Tweede antennesegment is te lang kort voor die soort, het is één van de Berytinus soortjes. Ik ben wel benieuwd of de antenneleden behaard zijn?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Frank van de Putte

Hoi Marco, bedankt alvast, ik heb hem nog even bekeken, ik zie wel een soort stekeltjes op de antennen, of is dat beharing?
Ik heb er even snel een plaatje van gemaakt (verdikte "knie" van de antenne);



groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Marco de Haas

Ja, top! Dan zal dit de Haarsprietsteltwants (Berytinus hirticornis) zijn, daar hadden we nog geen foto's van :). Het is een vrij grote soort.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

thijsdegraaf

#6
Gefeliciteerd Fank. Mooie waarneming. :duim:  Als Berend hem goedgekeurd heeft, kunnen de foto's bij de informatie. Na 1980 alleen waargenomen in het zuiden van Limburg, Brabant en in Zeeland

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

vanmiddelkoop


Frank van de Putte

Bedankt allen, zeker leuk, ik kom sowieso bijna nooit steltwantsen tegen, ze zijn best lastig te vinden volgens mij.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

De waarneming is al goedgekeurd zag ik net :blink: :blink: Overigens moet je denk ik wel een hele stevige macro-lens hebben om die haartjes in het veld op de foto te kunnen zetten.
Ik zag ze pas m.b.v. m'n usb microscoopje. Gelukkig heb ik deze wants in elk geval niet voor niks verzameld, erg leuk dat het een zeldzame soort blijkt te zijn.

groetjes,   
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

Ik vond er vanmorgen weer eentje, in een steilrandje in de duinen, bijna op dezelfde locatie :blink:
Het was erg lastig om die spriethaartjes in het veld op de foto te zetten, zeker met mijn compactcamera...



Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Bedankt Riet, ik vind het hele grappige beestjes, die steltwantsen. Ze bewegen als wandelende takken, met schokjes :blink:

Ik kom ze helaas niet erg vaak tegen, als ze niet bewegen zijn ze praktisch onvindbaar..

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Nu nog wat nimfjes voor het overzicht Frank!  ;D

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Frank van de Putte

Citaat van: thijsdegraaf op juni 21, 2017, 20:23:25 PM
Nu nog wat nimfjes voor het overzicht Frank!  ;D

Het vinden van een steltwants in zo'n duingebied lijkt veel op het zoeken naar een speld in een hooiberg B)
Ik zal het proberen, maar ik kan geen garanties geven ;D

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Hein Nouwens

Leuke vondst! Nooit eerder dit soort wantsen gezien.
Groet, Hein Nouwens