Hoofdmenu

En poepsporen

Gestart door Hannie Luijten, november 29, 2016, 15:04:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Wie produceert er zulke kleine keuteltjes. Ze liggen gewoon op een padje van grindtegels.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/132526697
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2016-11-29 Harfsen
Foto's:




bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Rob Koelman

Mogelijk hond (klein model)...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Nou Rob het lijkt wel een hondenkennel hier  :rolleye: Maar die keuteltjes zien er niet uit als brokkendrollen van een klein hondje. Mijn buurvrouw van 91+ heeft wel een kleine terrier dus het zou kunnen wie weet wat hij te eten krijgt. Is mogelijk gelijk de dooie spitsmuis verklaard die op de doorloop naar haar tuin lag....
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Bij nader inzien geloof ik niet in een hondje. Ik ben nog eens wezen kijken en ze zijn gewoon veels te klein. Hier een foto met de spitsmuis erbij geeft een goed idee hoe klein ze zijn:

Groet, Hannie

Rob Koelman

Alternatieven:
- vogel
- huisspitsmuis (die hebben echt ongelofelijk grote keutels ten opzichte van het eigen formaat)
- bruine rat
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op november 29, 2016, 16:54:09 PM
Alternatieven:
- vogel
- huisspitsmuis (die hebben echt ongelofelijk grote keutels ten opzichte van het eigen formaat)
- bruine rat

zo groot als op de foto?  :o
Bij de Huisspitsmuis zouden er insectenresten in moeten zitten toch? Daar kan ik nog naar kijken. Maar zo op het oog lijkt het niet op insectenresten.
Misschien ligt een rat meer voor de hand.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 29, 2016, 16:54:09 PM
Alternatieven:
- vogel
- huisspitsmuis (die hebben echt ongelofelijk grote keutels ten opzichte van het eigen formaat)
- bruine rat

Citaat van: Hannie Luijten op november 29, 2016, 17:19:54 PMzo groot als op de foto?  :o
Bij de Huisspitsmuis zouden er insectenresten in moeten zitten toch? Daar kan ik nog naar kijken. Maar zo op het oog lijkt het niet op insectenresten.
Misschien ligt een rat meer voor de hand.

Voor huisspitsmuis idd wel erg fors (maar keutels tot zo'n 2 cm lengte kan ik mij bij deze soort wel voorstellen). Insectenresten meestal aanwezig, maar hangt er natuurlijk van af wat een huisspitsmuis heeft gegeten (zijn géén obligate insectivoren, maar eerder opportunistische omnivoren).
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Ik ga morgen eens kijken of er iets herkenbaars in te ontdekken valt.
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Vanmiddag leuk bezig geweest met keuteltjes uitpluizen. Voor het merendeel zitten er kleine stukjes bot in. De meeste zijn slecht een paar mm, enkele zijn wat groter, tussen de 5 en 9 mm. De licht gekleurde stukjes die je op de foto kan zien zijn kleine stukjes bot. Onherleidbaar. Toen ik zag dat het bot was heb ik alle keuteltjes helemaal uitgeplozen in de hoop iets herkenbaars te vinden zoals bijv. een kies of kaakje maar helaas. Aan insectenresten zit er welgeteld precies 1 kever in. Kop en lichaam met in elk geval nog 1 poot eraan. Kop en romp meten samen ruim 4 mm. Plantaardig materiaal was beperkt tot een schutblaadje van een berkenkatje, 2 berkenzaadjes en nog een handvol kleine stukjes bladfragementen. Deze keuteltjes bevatten dus met name hele kleine botresten. Nog een opvallend aspect: Eenmaal ontdooid en uit elkaar gepeuterd onder de mic bleek dat er geen geur aan de uitwerpselen zat, ze roken absoluut niet naar poep.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie Luijten op november 30, 2016, 22:14:08 PMVanmiddag leuk bezig geweest met keuteltjes uitpluizen. Voor het merendeel zitten er kleine stukjes bot in. De meeste zijn slecht een paar mm, enkele zijn wat groter, tussen de 5 en 9 mm. De licht gekleurde stukjes die je op de foto kan zien zijn kleine stukjes bot. Onherleidbaar. Toen ik zag dat het bot was heb ik alle keuteltjes helemaal uitgeplozen in de hoop iets herkenbaars te vinden zoals bijv. een kies of kaakje maar helaas. Aan insectenresten zit er welgeteld precies 1 kever in. Kop en lichaam met in elk geval nog 1 poot eraan. Kop en romp meten samen ruim 4 mm. Plantaardig materiaal was beperkt tot een schutblaadje van een berkenkatje, 2 berkenzaadjes en nog een handvol kleine stukjes bladfragementen. Deze keuteltjes bevatten dus met name hele kleine botresten. Nog een opvallend aspect: Eenmaal ontdooid en uit elkaar gepeuterd onder de mic bleek dat er geen geur aan de uitwerpselen zat, ze roken absoluut niet naar poep.

Prima aanvullend onderzoek!

Alleen heb ik nog altijd geen idee van wie deze keutels nou zijn...  :rolleye:

(Cameraval plaatsen?)
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Misschien een hele rare gedachte, maar kunnen het geen braakballen zijn? Dan zou bijv Steenuil in aanmerking komen gezien de content van de "prut".
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Hannie Luijten

Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2016, 10:29:40 AM
Misschien een hele rare gedachte, maar kunnen het geen braakballen zijn? Dan zou bijv Steenuil in aanmerking komen gezien de content van de "prut".

Die gedachte is bij mij ook opgekomen, maar ik heb nog nooit een braakbal van een uil gezien. Daarom ben ik foto's gaan bekijken, maar ik zag er geen overeenkomst in. In de braakballen zitten zichtbaar veel haren. In "mijn" keuteltjes zaten wel enkele haren, maar niet van die hoeveelheid dat ze van een compleet prooidier afkomstig zouden zijn. Ik dacht ook dat in braakballen herkenbare en determineerbare botjes zaten zoals kaakjes. Van mijn bot valt niets te maken. Je kan niet eens zien van welk skeletdeel ze afkomstig zijn. De fragmentjes zien er ook behoorlijk aangetast uit (maagzuur?).

Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2016, 10:09:54 AM

Prima aanvullend onderzoek!

Alleen heb ik nog altijd geen idee van wie deze keutels nou zijn...  :rolleye:

(Cameraval plaatsen?)

Dat zou ik wel graag willen maar helaas heb ik daar in elk geval op dit moment geen geld voor.

Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2016, 10:29:40 AMMisschien een hele rare gedachte, maar kunnen het geen braakballen zijn?

Vind ik nog niet zo'n gekke suggestie. Dan wel de vraag welke vogel? Er zijn aardig wat soorten die braakballetjes produceren, niet alleen uilen en roofvogels...


Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2016, 10:09:54 AM

Prima aanvullend onderzoek!
Alleen heb ik nog altijd geen idee van wie deze keutels nou zijn...  :rolleye:
...

Maar wegens het kennelijk ontbreken van een walgelijke stank, kun je hond wel uitsluiten.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Citaat van: HPM op december 01, 2016, 10:50:37 AM
Maar wegens het kennelijk ontbreken van een walgelijke stank, kun je hond wel uitsluiten.

Je kan zowiezo een brok etende hond uitsluiten. Niet alleen producerende die stikkende zachte drollen (en geen stevige keutels zoals de onderhavige) en zit er geen bot in de ontlasting (vandaar ook dat het van die zachte drollen zijn).
Een vers (barf) etende hond (rauwe botten en rauw vlees) poept stevige keutels die heel wat kleiner zijn dat de brokkenflatsen. Als je daar op gaat staan verkruimelen ze en zijn je schoenen schoon. Als je die met blote vingers oppakt blijven je vingers schoon. Na circa een uur in de open lucht worden ze wit. Ze stinken niet zo goor als de brokkenflatsen, maar geheel geurloos zijn ze ook niet, er blijft een poepluchtje ruikbaar. Als er al bot in zit dan zijn dat niet van die mini kruimelstukjes. Maar doorgaans verteert het bot geheel.
Dan zijn er in de winkel ook nog de kant-en-klaar-vers-vlees maaltijden uit de vriezer te koop voor honden, daar zit vermalen bot in. Maar zoals gezegd de hond verteert zijn bot. Of de fabrikant zou er runderbotten door moeten malen... die zijn zo hard dat een hond ze niet kan verteren en kunnen leiden tot verstopping. Tot zover de hondenpoep  :blink:

Voor een braakbal vind ik nog steeds al die botkruimels een beetje vreemd maar ik zal er vanavond nog eens  naar kijken of dat kan.

Groet, Hannie