Bot op het strand

Gestart door Tom van Noort, november 29, 2016, 12:17:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom van Noort

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/125847468
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2016-09-24 France - Pas-de-Calais - 62
Foto's:




























Toelichting:
Femur? 3 gram. Gevonden op het strand.
bij voorbaat dank Tom van Noort

Rob Koelman

Vogelbot (humerus).

Gezien de donkere kleur van het bot mogelijk/vermoedelijk subfossiel / fossiel. Daarom interessant om te laten beoordelen door een expert!
Met vriendelijke groet, Rob

Tom van Noort

Dank Rob! Dacht zelf ook al aan fossiel. Enig idee waar is zulke experts kan vinden?

Groet,

Tom.

Rob Koelman

Citaat van: Tom van Noort op december 06, 2016, 18:26:48 PMDacht zelf ook al aan fossiel. Enig idee waar is zulke experts kan vinden?

Informeer eens bij Naturalis...
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 17:04:45 PM
Vogelbot (humerus).

Gezien de donkere kleur van het bot mogelijk/vermoedelijk subfossiel / fossiel. Daarom interessant om te laten beoordelen door een expert!

Knap Rob, ik heb heel wat kippeboutjes gegeten maar aan welk bot bij een vogel moet ik dan denken? Zelf dacht ik aan het sleutelbeen van een mens, hoewel ik deze nog nooit heb afgekloven. ;)

Ik weet dus te weinig van botjes af. Al schrijvende denk ik nu aan de vleugel van een vogel. Daar zitten twee van die botten naast elkaar in.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 06, 2016, 20:15:56 PM
Humerus = bovenarm/vleugel :)

Al typende had ik het in de gaten maar de benaming wist ik niet. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

cursorius

Citaat van: Tom van Noort op december 06, 2016, 18:26:48 PM
Dank Rob! Dacht zelf ook al aan fossiel. Enig idee waar is zulke experts kan vinden?

Groet,

Tom.

er zijn diverse facebookpagina's.

Strandfossielen
Maasvlakte strandvondsten
WPZ

Rob Koelman

Citaat van: Tom van Noort op december 06, 2016, 18:26:48 PMDacht zelf ook al aan fossiel. Enig idee waar is zulke experts kan vinden?

Citaat van: cursorius op december 09, 2016, 19:06:18 PMer zijn diverse facebookpagina's.

Strandfossielen
Maasvlakte strandvondsten
WPZ

Ik vermoed dat je via dergelijke FB-pagina's ongeveer hetzelfde antwoord gaat krijgen ('opperarm vogel'). Voor de determinatie zal gebruik moeten worden gemaakt van een zgn referentiecollectie, waarin vogelbotten van (recente) soorten aanwezig zijn ter vergelijking. Dergelijke collecties zijn in ieder geval aanwezig bij de archeologische instituten in Leiden, Amersfoort, Amsterdam en Groningen (mogelijk meer locaties, maar die ken ik dan niet).

Het gaat overigens op grond van de lengte van de humerus (plm. 98 mm) om een middelgrote soort.
Met vriendelijke groet, Rob

ewoudploeg

Bram Langeveld (conservator natuurhistorisch museum Rotterdam) is expert op het gebied van (fossiele) (vogel)botten. Misschien kun je hem vragen. Zijn mailadres is op t internet vast ergens te vinden.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/