Plataanvouwmijnmot (Phyllonorycter platani)

Gestart door marcel123, oktober 15, 2007, 19:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

De plataanvouwmijnmot (Phyllonorycter platani) is soort van de maand november

De plataanvouwmijnmot (Phyllonorycter platani) is het beste waar te nemen als rups. De rupsen maken duidelijk zichtbare vraatsporen ("mijnen") in de bladeren van de plataan (Platanus). De soorten waarvan de rupsen in bladeren van bomen en planten leven, noemen we bladmineerders. Elke bladmineerder heeft zijn eigen karakteristieke vraatbeeld.

De Plataanvouwmijnmot, soort van de maand november, is wel heel erg gemakkelijk te determineren: de soort leeft als rups alleen op plataan en op de plataan komt maar één soort vouwmijn voor. Platanen weet ieder wel in zijn of haar omgeving te staan. Omdat de rups in het blad mineert en omdat de plataanbladeren in de loop van november op de grond terecht zijn gekomen kunnen de mijnen eenvoudig en zelfs zonder bukken worden gevonden.



De vouwmijnen zitten aan de onderkant van het plataanblad en vouwen het blad een beetje.

ps: alleen op de foto's van 2007 zijn de vouwmijnen goed te zien.

Meer informatie: http://waarneming.nl/soort.php?id=20766&wn...um_tm=&tab=info

marcel123

#1

De mijnen zitten aan de onderkant van het blad: het is een onderzijdige mijn. Verder is deze mijn te herkennen aan de lichte spikkeltjes  en de plooien op de opperhuid van de mijn.



In het boekwerkje 'De kleine vlinders' staat op pagina 661 in fig. 10.3 een overzicht van de uitbreiding van deze soort sinds de eerste vondst in Reuver in 1965.

MC

Ik kan de soort via de link wel vinden, maar niet als ik zoek op de hele NL, wetenschappelijk naam, 'plataan' of 'platani'...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois


MC

vriendelijke groet,
Matthijs Courbois


MC

vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

MC

Nu wel, dus blijkbaar iets niet structureels gelukkig.

Overigens ook de soort gevonden, na een hele hoop twijfelgevallen of het nou een half-vergane bladmijn was of andere beschadiging: een mooi blad met drie mijnen waarvan iig 1 met larf.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois