Karperachtige...maar welke?

Gestart door nielsnaaldenberg, april 13, 2016, 12:53:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsnaaldenberg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116412578
onzeker Karperachtige onbekend - Cyprinidae spec. gezien op 2016-04-12 Ooijpolder - Tiengeboden buitendijks
Foto's:




bij voorbaat dank Niels Naaldenberg

jfbouwmeester

Smalle vis met lange rugvin.
Ik zie er geen brasem in en geen schubkarper.
Ik ben heel benieuwd wat hier uit komt.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Maarten70

Lijkt mij de wilde (of boeren) karper, hoewel ik schub niet uitsluit.
Gr, Maarten

Johan Helmus

Lijkt op een graskarper (ook wel enigszins op een kopvoorn). Ik zou er een graskarper van maken.
Groeten, Johan Helmus

hans parlevliet

Ingewikkeld, gezien de lange doorlopende rugvin: Karper, schub of boeren..In ieder geval geen graskarper die heeft een korte rugvin, net zo als een kopvoorn. Blijft over een karper, met een afwijkende beschubbing en uitgesproken slank van bouw. Ik zou althans geen enkele andere soort weten met een zo kenmerkende rugvin..
mvg
Hans

Johan Helmus

Die lange rugvin was me niet eens opgevallen op mijn ipad. Geen graskarper inderdaad. :-[

De vis lijkt geen baarddraden te hebben, maar misschien ligt dat gewoon aan de foto. Een langgerekte schubkarper lijkt inderdaad het meest plausibel.
Groeten, Johan Helmus

evertdirks

OVB heeft een periode 25%wildbroed hybride schubkarpers uitgezet.


daar lijkt dit wel een exemplaar van.


Schubkarper is het in ieder geval.


Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

ronris

heb zelf heel wat karpers gevangen, ook schubkarpers maar vind deze vis heel a-typisch voor een schubkarper, zeker de kop doet meer voornachtig aan dan karperachtig en lijkt mij de stand van de bek ook niet echt onderstandig. Ook het schubbenpatroon en het kleurverloop per schub doet mij hevig twijfelen.

Zou bijna zeggen dat dit wel erg naar een exoot neigt.

Groeten Ronald.

hans parlevliet

Citaat van: ronris op april 13, 2016, 23:25:34 PM
heb zelf heel wat karpers gevangen, ook schubkarpers maar vind deze vis heel a-typisch voor een schubkarper, zeker de kop doet meer voornachtig aan dan karperachtig en lijkt mij de stand van de bek ook niet echt onderstandig. Ook het schubbenpatroon en het kleurverloop per schub doet mij hevig twijfelen.

Zou bijna zeggen dat dit wel erg naar een exoot neigt.

Groeten Ronald.
Ben het best wel met je eens, vind het ook erg twijfelachtig. De lichaamsbouw en de beschubbing is niet des karpers. Echter die lange rugvin sluit mij alle andere bekende soorten uit....
mvg
Hans

jfbouwmeester

#9
Citaat van: hans parlevliet op april 14, 2016, 08:25:27 AM
Citaat van: ronris op april 13, 2016, 23:25:34 PM
heb zelf heel wat karpers gevangen, ook schubkarpers maar vind deze vis heel a-typisch voor een schubkarper, zeker de kop doet meer voornachtig aan dan karperachtig en lijkt mij de stand van de bek ook niet echt onderstandig. Ook het schubbenpatroon en het kleurverloop per schub doet mij hevig twijfelen.

Zou bijna zeggen dat dit wel erg naar een exoot neigt.

Groeten Ronald.

Ben het best wel met je eens, vind het ook erg twijfelachtig. De lichaamsbouw en de beschubbing is niet des karpers. Echter die lange rugvin sluit mij alle andere bekende soorten uit....
Je zou haast denken aan een vlagzalm maar die komt hier niet voor en die heeft volgens mij fijnere schubben. deze schubben zijn bijna steurachtig. Ik vermoed dus ook een exoot.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

grunsven

Citaat van: jfbouwmeester op april 14, 2016, 12:25:03 PM
deze schubben zijn bijna steurachtig. Ik vermoed dus ook een exoot.

Jan Bouwmeester
???
Ik zie toch echt vrij duidelijk schubben op deze vis.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jfbouwmeester

Citaat van: grunsven op april 14, 2016, 14:14:23 PM
Citaat van: jfbouwmeester op april 14, 2016, 12:25:03 PM
deze schubben zijn bijna steurachtig. Ik vermoed dus ook een exoot.

Jan Bouwmeester
???
Ik zie toch echt vrij duidelijk schubben op deze vis.

Je hebt gelijk, ik bedoel eigenlijk die uitsteeksels.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ronris

Wanneer ik de tweede foto nog eens bekijk lijkt mij de rug toch beduidend  hoger dan dat ik eerst dacht, dus een vrij hoge rugpartij en lange rugvin samen met het schubbenpatroon doet deze vis mij denken aan catla catla, de Indiase reuzenkarper. Ook de staart lijkt mij redelijk diep gevorkt en zijn borstvinnen redelijk puntig.
deze vis wordt aangeboden bij tuin en vijvercentra en aquariumhandel.
Net zoals de zilverkarper en grootkopkarper die ook in onze rivieren soms door sportvissers worden gevangen doordat mensen deze vissen dumpen omdat ze de vijver of het aquarium uitgroeien. Ook gebeurt het soms doordat bij hoogwater deze exoten in de rivieren terecht komen. 

Groeten Ronald.   

Maarten70

#13
Graskarper, vlagzalm, kopvoorn, steurachtig, reuzekarper...  :rolleyes:
Kom op dit is toch een prima schub of boerenkarper. Ik zie beide soorten regelmatig en slanke schub blijkt soms een boeren te zijn, net als een forse boeren (of wilde) sprekend een schub kan zijn.
Baarddraden zijn sowieso niet zichtbaar op deze foto vanwege de zichthoek, dus lijkt mij geen argument.

Benieuwd wat Tekenaar hier van vindt.
Gr, Maarten

Remco Ploeg

Zou het geen giebel kunnen zijn?
De kop doet me daar sterk aan denken en als ik het aantal schubben op de zijlijn tel kom ik op ongeveer 29.
Dit komt overeen met giebel (27-32 schubben) maar niet met karper (33-40 schubben).

jfbouwmeester

Citaat van: remcop op april 15, 2016, 22:11:15 PM
Zou het geen giebel kunnen zijn?
De kop doet me daar sterk aan denken en als ik het aantal schubben op de zijlijn tel kom ik op ongeveer 29.
Dit komt overeen met giebel (27-32 schubben) maar niet met karper (33-40 schubben).

Hier zou jij best weleen gelijk in kunnen hebben. Hoewel ik het een raar model vis vind.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Hoe groot was de vis eigenlijk?
Groeten, Johan Helmus

hans parlevliet

Mijns inziens heeft een giebel een veel hogere bouw, hoewel ik me ervan bewust ben dat de foto ernstig kan vertekenen...
mvg
Hans

tekenaar

We kunnen het nog gekker maken, ik zou de hybride goudvis x karper hier niet uitsluiten. In eerste instantie dacht ik ook aan karper, maar de bouw klopt gevoelsmatig niet. Voor giebel klopt de kleur niet, o.a. die gelige buikvinnen kan ik niet plaatsen bij giebel (die heeft grijzige buikvinnen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hans parlevliet

mvg
Hans

jfbouwmeester

Citaat van: remcop op april 15, 2016, 22:11:15 PM
Zou het geen giebel kunnen zijn?
De kop doet me daar sterk aan denken en als ik het aantal schubben op de zijlijn tel kom ik op ongeveer 29.
Dit komt overeen met giebel (27-32 schubben) maar niet met karper (33-40 schubben).

Volgens mijn telling kom ik wel op het schubbenaantal van een karper.
De kop vind ik echter totaal niet lijken.
Ik vind de vis ook te mager, zou die last van een ziekte hebben?
Ik geef de soortbepaling zo langzamerhand op.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

nielsnaaldenberg

Vis was 30 cm lang schat ik. Er waren er wel 10.

evertdirks

#22
Er bestaat een hybride karper type F1.
https://www.google.nl/search?q=f1+karper&rls=com.microsoft:nl-NL:IE-Address&rlz=1I7NDKB_nlNL586&biw=1920&bih=1070&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj0-PO7nZrMAhXGnRoKHbSbA90Q_AUIBigB#imgrc=GZHQBunJT2puNM%3A
Hoewel dit type uitsluiten in afgesloten water wordt uitgezet,zou het kunnen dat dit hier heeft plaats gevonden.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

sebastiaanruckert

Ik ben het eens met remcop wat betreft de hoeveelheid schubben. De fotos vertekenen de boel een beetje maar de kleuren achter de schubben zijn karakteristiek voor een volwassen giebel.

jvanleeuwen

hybride Karper x Blankvoorn  :rolleye:

Dat zwemmen op ondiep water met de vin boven water is echt karper gedrag, ook de schubben en lijf zijn typisch karper maar de kop klopt niet en het lijf is smal dus ik denk een kruising. (Giebel is veel hoger en worden ook niet zo groot)

Gr Jan van Leeuwen

arjan.kop

Struikelde per ongeluk hierover. Dit is een heel 'normale' giebel.

tekenaar

daar zeg je zo wat, ik ben het eigenlijk wel eens met giebel (uiteraard niet met hybride karper x voorn, want die soorten verschillen zo sterk dat ze niet kunnen hybridiseren).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

arjan.kop

Pas je de goedkeuring dan ook aan? Ik ben geen vissenadmin.

tekenaar

IK heb hem nu "in behandeling" gezet, zodat de waarnemer zelf de soort kan aanpassen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/