Vandaag het bos(je) ingeweest

Gestart door Dragonfly, november 22, 2005, 23:30:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Vandaag maar weer eens een bos(je) ingetrokken. Voor alle paddestoelen weg zijn  :(
Leuke dingen gezien (gekraagde aardster) maar ook onbekende, of waarvan ik maar niet op de naam kan komen.

1
Omschrijving:
2 cm hoog (ziet er op de foto's groter uit, maar het was maar een klein dingetje! Vergelijk: de naaktslak ernaast).  Alleenstaand. Geen typische geur. Op mos bij grove den en loofbomen. Droog en zacht aanvoelend.
Ik heb hem/haar ingevoerd als een onzekere smakelijke russula, twijfel twijfel...



Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

2
Ieniemienie paddo's op een kegel van een grove den.


Onderkant, zo sterk vergroot dat het wazig is geworden  :wacko:
Maar als ik het niet doe, zijn ze te klein om wat te zien.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

3
Is dit nou wel of niet een beetje een slanke versie van een gewone krulzoom?

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#3
De Smakelijke Russula is heel goed mogelijk. De lamellen en de steel zijn erg wit, maar het is een jong exemplaar. De hoedhuid stopt bij de Smakelijke Russula ongeveer 1 à 2 mm voor de rand, vooral bij volwassen exemplaren een handig kenmerk, maar ook bij jongere is dit vaak al het geval. Je bent er vergeten bij te zetten hoe die smaakte en rook.

Die kleintjes zijn, gezien de iets berijpte witte steeltjes, Muizenstaartzwammetjes, overigens op een sparrenkegel. :duim:

De laatste is een Dennenvlamhoed.

Dragonfly

Een dennenvlamhoed!  :huh: Dat had ik moeten weten  :rolleyes: Kwam mij al zo bekend voor!

Muizenstaartzwammetjes. Leuk, nog nooit gezien. Sorry van die kegel...

Tsja, de russula rook muf, heb je daar wat aan?
Proeven weet ik niet... eerlijk gezegd heb ik nog nooit een "wilde" paddestoel geproefd. Is door mijn ouders zo goed erin gestampt dat dat niet mocht, dat ik het nu nog niet echt durf...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!