Vragen over de bruine rat

Gestart door vlotter, november 22, 2016, 15:02:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

vlotter

Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum als dit hier niet op zijn plaats hoort, hoor ik het graag.

Ik ben met een opdracht bezig voor school deze opdracht luid:  een onderzoek op te zetten met relatie tussen leptospirose en de bruine rat.

Kunnen jullie helpen met een paar vragen die ik heb gekregen?
Of misschien de goede kant op wijzen.

Ik heb gelezen dat deze ratten zich meestal in klein populaties voorkomen. klopt het en dat deze zich onderscheiden in overlevingsstrategieën?

Zo ja,  is de kans dan groot dat de populaties verschillen in genen?

Is er een kans dat een deel van de aantal populaties een resistentie tegen de Spiraal bacterie kan ontwikkelen?

Verder als ik bij de kaart van NDFF kijk naar telling van de Bruine rat zie ik een Grote piek in 2008 en 2012. Weet iemand waarom dat was?

Ik zie ook dat er geen bruine ratten bij de Veluwe zijn. Komt dit door dat het gebied droger is en er meer ruimte is voor predatie? of heeft dit een andere reden?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.



Oenanthe

Iedereen vindt het leuk dat je op dit forum komt maar het is hier gebruikelijk om je bijdragen met je echte naam te ondertekenen. Deelnemen onder een schuilnaam of anoniem mag niet. Wil je dat eerst even rechtzetten?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op november 22, 2016, 19:55:01 PM
Iedereen vindt het leuk dat je op dit forum komt maar het is hier gebruikelijk om je bijdragen met je echte naam te ondertekenen. Deelnemen onder een schuilnaam of anoniem mag niet. Wil je dat eerst even rechtzetten?

Er is een kans dat vlotter de achternaam is van deze nieuwe forumdeelnemer, dan is er toch niets aan de hand? Bijvoorbeeld "adriaense" gebruikt ook alleen maar "adriaense" als username, is daar ooit iemand over gevallen?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

tuberdj

Erg gastvrij ook om iemand direct de mond te snoeren...
Die zien we nooit meer terug...?
~Ruben~

Rob Koelman

Citaat van: tuberdj op november 26, 2016, 20:08:14 PMErg gastvrij ook om iemand direct de mond te snoeren...
Die zien we nooit meer terug...?

Was overigens ook niet bepaald een standaard vraag. Meer iets in de trant van: kunnen jullie even mijn schoolopdracht maken? Dan is een wat uitgebreidere introductie - inclusief 'voorstellen' - wel gewenst... B)
Met vriendelijke groet, Rob

tuberdj

Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2016, 20:27:57 PM
Citaat van: tuberdj op november 26, 2016, 20:08:14 PMErg gastvrij ook om iemand direct de mond te snoeren...
Die zien we nooit meer terug...?

Was overigens ook niet bepaald een standaard vraag. Meer iets in de trant van: kunnen jullie even mijn schoolopdracht maken? Dan is een wat uitgebreidere introductie - inclusief 'voorstellen' - wel gewenst... B)

Op andere momenten vindt iedereen het jammer dat er niet meer kennis wordt gedeeld...
Nu is er een mogelijkheid om kennis te delen en gaat iedereen alsnog op de mierenneukerige toer...
Misschien eerst kort de vragen beantwoorden en dan komen met een wedervraag?
~Ruben~

Rob Koelman

Citaat van: tuberdj op november 26, 2016, 20:08:14 PMErg gastvrij ook om iemand direct de mond te snoeren... Die zien we nooit meer terug...?

Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2016, 20:27:57 PMWas overigens ook niet bepaald een standaard vraag. Meer iets in de trant van: kunnen jullie even mijn schoolopdracht maken? Dan is een wat uitgebreidere introductie - inclusief 'voorstellen' - wel gewenst... B)

Citaat van: tuberdj op november 26, 2016, 20:32:37 PM... gaat iedereen alsnog op de mierenneukerige toer... Misschien eerst kort de vragen beantwoorden en dan komen met een wedervraag?

Ga je gang...  B)
Met vriendelijke groet, Rob