Tweede gooise ring hunt 18 februari 2017

Gestart door dprop, november 21, 2016, 22:04:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

dprop

Op 18 februari 2017 organiseert de Vogelwerkgroep het Gooi en Omstreken voor de tweede maal een ring hunt. Dit is een competitie met als doel om op één dag zo veel mogelijk gekleurringde ganzen en zwanen correct af te lezen binnen het werkgebied van ons vogelwerkgroep. Iedereen kan aan deze wedstrijd deelnemen als single of als team van 2 personen. We richten ons op de 15 soorten ganzen en zwanen van geese.org, waarvan individuen zijn voorzien van een gekleurde halsband of pootring.
Een volledige beschrijving en hoe je je aan kunt melden staat hier: http://vwggooi.nl/index.php/2-algemeen/295-gooise-ring-hunt-2017

Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

Ted van der Knaap

Citaat van: dprop op november 21, 2016, 22:04:54 PM
Op 18 februari 2017 organiseert de Vogelwerkgroep het Gooi en Omstreken voor de tweede maal een ring hunt. Dit is een competitie met als doel om op één dag zo veel mogelijk gekleurringde ganzen en zwanen correct af te lezen binnen het werkgebied van ons vogelwerkgroep. Iedereen kan aan deze wedstrijd deelnemen als single of als team van 2 personen. We richten ons op de 15 soorten ganzen en zwanen van geese.org, waarvan individuen zijn voorzien van een gekleurde halsband of pootring.
Een volledige beschrijving en hoe je je aan kunt melden staat hier: http://vwggooi.nl/index.php/2-algemeen/295-gooise-ring-hunt-2017

Jammer dat jullie voor de vorm van een competitie/wedstrijd hebben gekozen... ...zie je in een groep Ganzen een ex. dat je nét niet af kunt lezen is de verleiding erg groot om een pasje dichterbij te doen, er hoeft maar een "nerveuze" ertussen te zitten en het hele spul gaat op de wieken (lees: verstoring!)

Ook het woord "Hunt" vind ik in dit verband opmerkelijk gekozen.

Als Vogelwerkgroep zou je er in de eerste plaats toch voor de Vogels moeten zijn...  ...wat ik hierbij ervaar is dat de vogels er voor jullie gerief/plezier moeten zijn. Verkeerde insteek lijkt me!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Citaat van: Ted van der Knaap op november 22, 2016, 12:10:50 PM
Citaat van: dprop op november 21, 2016, 22:04:54 PM

Jammer dat jullie voor de vorm van een competitie/wedstrijd hebben gekozen... ...zie je in een groep Ganzen een ex. dat je nét niet af kunt lezen is de verleiding erg groot om een pasje dichterbij te doen, er hoeft maar een "nerveuze" ertussen te zitten en het hele spul gaat op de wieken (lees: verstoring!)

Ook het woord "Hunt" vind ik in dit verband opmerkelijk gekozen.

Als Vogelwerkgroep zou je er in de eerste plaats toch voor de Vogels moeten zijn...  ...wat ik hierbij ervaar is dat de vogels er voor jullie gerief/plezier moeten zijn. Verkeerde insteek lijkt me!

Inderdaad. Bij de vorige "hunt" heb ik ook al geschreven dat ringen aflezen iets is wat zorgvuldig plaats moet vinden. Dit in een haastige sfeer doen, en dat is bij een wedstrijd bijna per definitie het geval, werkt de onzorgvuldigheid in de hand. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Ik lees dat het de bedoeling is zoveel mogelijk ringen en halsbanden correct af te lezen. Haast en onzorgvuldigheid zullen dus, als ze tot foute aflezingen leiden, niet bijdragen aan de winstkansen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op november 22, 2016, 16:25:24 PM
Ik lees dat het de bedoeling is zoveel mogelijk ringen en halsbanden correct af te lezen. Haast en onzorgvuldigheid zullen dus, als ze tot foute aflezingen leiden, niet bijdragen aan de winstkansen.

Het punt is alleen dat niemand kan controleren of een ring of halsband correct is afgelezen. De ringen zijn niet gemonteerd op een paal die steeds op dezelfde plaats blijft staan.
Trinus Haitjema

Yeronimo

Niet gelijk allemaal zo negatief. Het is ook maar net wat het doel is exact van deze dag. Als het, het doel is om aandacht te schenken aan ringen, nieuwe mensen erbij te betrekken en te enthousiasmeren en te activeren door een competitie te starten lijkt het me helemaal perfect. Vergeet niet dat de 'jongere generatie' vogelaars zich behoorlijk vastklampt aan competities, ook de reden waarom twitchers toenemen, maar vogeltellers over het algemeen minder. Het vinden van een zeldzame vogel is veelal interessanter in Nederland voor de meeste dan de algemene eenden op een vogelplas tellen voor SOVON.

Kortom, dit soort evenementen horen helemaal bij het hedendaagse vogelen. Het is de kunst om verstoring e.d. in te perken en foutieve waarnemingen/aflezingen op te sporen en aan te pakken. Ik had daarom wel graag wat meer erover terug zien komen in de spelregels en ik denk dat daarom ook de meeste mensen wat negatief reageren hierop. Had zelf overigens ook graag gezien dat alle vogelsoorten met ringen meetelden (meeuwen e.d.), maakt het voor gevoel iets uitdagender en gevarieerder (en ook minder verstoringsgevoelig).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 22, 2016, 18:19:29 PM

Niet gelijk allemaal zo negatief. Het is ook maar net wat het doel is exact van deze dag. Als het, het doel is om aandacht te schenken aan ringen, nieuwe mensen erbij te betrekken en te enthousiasmeren en te activeren door een competitie te starten lijkt het me helemaal perfect. Vergeet niet dat de 'jongere generatie' vogelaars zich behoorlijk vastklampt aan competities, ook de reden waarom twitchers toenemen, maar vogeltellers over het algemeen minder. Het vinden van een zeldzame vogel is veelal interessanter in Nederland voor de meeste dan de algemene eenden op een vogelplas tellen voor SOVON. ...

Dat lijkt me juist een reden om het tellen te stimuleren.
Een zo groot mogelijk gebied min of meer simultaan tellen is erg nuttig en kan al een uitdaging op zichzelf zijn. Ringen aflezen kan bij genoeg tijd ook dan. Groepen dubbel laten tellen om te zien hoe groot de verschillen (kunnen) zijn is ook leuk en leerzaam.
Als je overal twee teleenheden op af stuurt sla je twee vliegen in een klap, maar je kan wel een kleiner gebied afwerken.

Als de gevolgde trend doorzet hebben we over een paar jaar alleen nog maar gekleurringde zeldzaamheden in Nederland.
Herman van der Meer

dprop

De ring hunt is een van de vele activiteiten die de vogelwerkgroep Het Gooi en omstreken  onderneemt om de interesse voor ganzen te vergroten.  Juist het competitie element spreekt vooral jonge waarnemers aan.
Dat er hierdoor gehaast en onnauwkeurig wordt waargenomen is onjuist, zoals de zeer relaxed verlopen ringhunt van vorig jaar aantoont.

Verstoring treedt bij de aflezingen hoegenaamd niet op. Er wordt vanuit de auto waargenomen. In februari wordt al enkele maanden niet meer gejaagd en de ganzen zijn daardoor minder schuw en vliegen niet snel op voor een auto.
Alle waarnemingen worden na afloop beoordeeld op plausibiliteit. In tegenstelling tot wat Trinus beweert zijn er verschillende mogelijkheden om een waarneming op juistheid te beoordelen, hoewel er natuurlijk altijd een onzekerheidsmarge zal blijven. Een foto van een geringde gans geeft bijna 100% zekerheid. Een waarneming van een geringde gans die in diezelfde periode meerdere malen in het gebied is gezien geeft ook een hoge waarschijnlijkheid, zeker als eenzelfde code door meerdere  waarnemers op dezelfde dag is afgelezen.
Onwaarschijnlijke waarnemingen zijn die van ganzen met een onbestaande code of die in het gebied nog nooit eerder zijn gezien. Aflezingen van ervaren waarnemers zijn betrouwbaarder dan die van onervaren waarnemers. Etcetera. Op basis van de combinatie van criteria kun je bepalen of het verantwoord is om een ringcode in geese.org te registreren. Door deze  benadering zal de kwaliteit van de waarnemingen eerder verhoogd worden dan verlaagd.
In een tijd waarin we tegen de wind in moeten proberen om het imago van de wilde ganzen te verbeteren, is het vreemd dat Trinus en Ted zo vooringenomen en negatief reageren op dit initiatief.
De suggestie van Jeroen om ook andere vogels op te nemen in de lijst van af te lezen soorten is een goede.  Het zal de hectiek van zo'n dag zeker verhogen. Wij hebben hier dit jaar niet voor gekozen. Maar misschien iets voor een andere vogelwerkgroep om uit te proberen.

Voor degene die geïnteresseerd is in dit initiatief staat hier het verslag van de ring hunt van vorig jaar. http://vwggooi.nl/index.php/2015-03-08-21-20-01/nieuwsarchief/271-gooise-ring-hunt-2016?highlight=WyJodW50Il0=
Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op november 22, 2016, 16:30:41 PM
Citaat van: Oenanthe op november 22, 2016, 16:25:24 PM

Het punt is alleen dat niemand kan controleren of een ring of halsband correct is afgelezen. De ringen zijn niet gemonteerd op een paal die steeds op dezelfde plaats blijft staan.
Ik neem aan dat de prijsuitreiking pas plaatsvindt nadat alle afgelezen ringen zijn doorgegeven en de gegevens ervan zijn teruggekoppeld. Dan komen de foute aflezingen er vanzelf uit toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

dprop

Inderdaad, hoewel je natuurlijk een bepaalde onzekerheid hebt. Maar dat houd je altijd behalve bij een scherpe foto.
Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op november 22, 2016, 22:11:52 PM
Ik neem aan dat de prijsuitreiking pas plaatsvindt nadat alle afgelezen ringen zijn doorgegeven en de gegevens ervan zijn teruggekoppeld. Dan komen de foute aflezingen er vanzelf uit toch?

Dat is een utopische voorstelling van zaken. Als iemand bijvoorbeeld een ring heeft afgelezen van een zwaan met code 120E terwijl de code in werkelijkheid 129E was, dan komt deze fout niet automatisch tevoorschijn. Ook de gedachte dat alle vogels al eens in een gebied zijn gezien en een andere vogel daarom niet waarschijnlijk is hoeft niet te kloppen. De enige mogelijkheid voor controle is inderdaad een foto. Het beste is nog steeds om mensen te leren om heel zorgvuldig af te lezen en daar de tijd voor te nemen. Aflezers moeten een ring pas definitief in hun boekje zetten als ze 100% zeker zijn. Je kunt beter 1 ring goed aflezen dan 4 ringen half.
Trinus Haitjema

dprop

CiteerHet beste is nog steeds om mensen te leren om heel zorgvuldig af te lezen en daar de tijd voor te nemen.

Als wij in een betrekkelijke klein gebied gedurende een geheel etmaal waarnemen dan kun je gerust stellen dat we er de tijd voor nemen. Zoals eerder opgemerkt zal een dergelijke gezamenlijke actie de kwaliteit van de aflezingen eerder verhogen dan verlagen.
Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl

tuberdj

Inderdaad, zal vast geen hardloopwedstrijd worden... Leuk initiatief, je moet soms een beetje met de tijd mee!
~Ruben~

HPM

Op zich heb ik niets tegen deze activiteit, maar 'met de tijd meegaan' en aansluiten bij 'het hedendaagse vogelen' vind ik een slecht argument.
Dat komt omdat ik vind dat met die scoringsdrift en competities van de huidige generatie het vogelen helemaal de verkeerde kant op gaat. Al is gegaan eigenlijk, mede dankzij Waarneming.
Je kan het als gegeven accepteren, maar dat wil niet zeggen dat je het ook moet stimuleren.
Nog even en er is niemand meer die een behoorlijke inventarisatie of telling kan uitvoeren en die de adem heeft om dat jaren vol te houden.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Citeeraflezingen van ervaren waarnemers zijn betrouwbaarder dan die van onervaren waarnemers

Hoe ga je dat beoordelen? Een ervaren waarnemer, hoeft niet veel ervaring te hebben met ringen af te lezen. Het lijkt mij dus heel subjectief.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tuberdj

Tsjah, zo is het leven.
Daarvoor zijn tegenwoordig vast orgnaisatie en opleidingen voor die kunnen helpen als dat nodig is.

Over dertig jaar liggen de meeste authentieke vogelaars met een tuintje op hun buik, beter dat er nu al wordt nagedacht over alternatieven voor de toekomstige generatie.
~Ruben~

HPM

Citaat van: tuberdj op november 23, 2016, 12:04:34 PM
Tsjah, zo is het leven.
Daarvoor zijn tegenwoordig vast orgnaisatie en opleidingen voor die kunnen helpen als dat nodig is.

Over dertig jaar liggen de meeste authentieke vogelaars met een tuintje op hun buik, beter dat er nu al wordt nagedacht over alternatieven voor de toekomstige generatie.

Je geeft mooi aan wat mijn bezwaar is  :blink:
Het gaat niet om alternatieven voor de toekomstige generatie, maar om onze kennis van vogels die verder reikt dan het voorkomen van zeldzame en gekleurringde (grote) vogels.
Herman van der Meer

tuberdj

Citaat van: HPM op november 23, 2016, 12:19:03 PM
Tsjah, zo is het leven.

Het gaat niet om alternatieven voor de toekomstige generatie, maar om onze kennis van vogels die verder reikt dan het voorkomen van zeldzame en gekleurringde (grote) vogels.

Dan wordt het misschien tijd om een manier te bedenken om die kennis te delen?

Helaas zal de toekomst toch meer gericht zijn op massa en snelheid.
Toevallig doe ik sinds een paar maanden zelf zo nu en dan waarnemingen invoeren (meest doodnormale soorten).
En zo nu en dan doe je dan wat kennis op, maar echt tijd om je er in te verdiepen is er ook niet. Dus dan blijft het bij zo nu en dan een uurtje zoveel mogelijk doen/leren.
~Ruben~

Cygnus

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 23, 2016, 12:02:55 PM
Citeeraflezingen van ervaren waarnemers zijn betrouwbaarder dan die van onervaren waarnemers

Hoe ga je dat beoordelen? Een ervaren waarnemer, hoeft niet veel ervaring te hebben met ringen af te lezen. Het lijkt mij dus heel subjectief.

Ik weet niet waar dat citaat vandaan komt. Als dit in het kader van de ringhunt ergens is geschreven dan denk ik dat bedoeld wordt "ervaren aflezers". En ik denk dat die veronderstelling juist is. Ik heb jaren de aflezingen van een ringproject geadministreerd en kan uit ervaring bevestigen dat een goede waarnemer nog niet een goede aflezer hoeft te zijn.
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: tuberdj op november 23, 2016, 12:33:53 PM
Tsjah, zo is het leven.

Toevallig doe ik sinds een paar maanden zelf zo nu en dan waarnemingen invoeren (meest doodnormale soorten).
En zo nu en dan doe je dan wat kennis op, maar echt tijd om je er in te verdiepen is er ook niet. Dus dan blijft het bij zo nu en dan een uurtje zoveel mogelijk doen/leren.

Ik veronderstel dat in een oude vogelwergroep als het Gooi e.o. de 'vorige generatie' nog steeds is vertegenwoordigd en dat die kennis deelt, zodat het niet helemaal 'hit and run vogelen' is geworden.
Herman van der Meer

tuberdj

Citaat van: HPM op november 23, 2016, 13:11:30 PM
Citaat van: tuberdj op november 23, 2016, 12:33:53 PM
Tsjah, zo is het leven.

Ik veronderstel dat in een oude vogelwergroep als het Gooi e.o. de 'vorige generatie' nog steeds is vertegenwoordigd en dat die kennis deelt, zodat het niet helemaal 'hit and run vogelen' is geworden.

Lijkt me een goede mix en dan zie ik het 'probleem' niet echt :P
~Ruben~

escher

Kan tuberdj ook even met eigen naam ondertekenen in dit draadje? Zo zijn de spelregels van dit forum
Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

tuberdj

Citaat van: escher op november 23, 2016, 17:26:28 PM
Kan tuberdj ook even met eigen naam ondertekenen in dit draadje? Zo zijn de spelregels van dit forum
Groeten Carl Zuhorn

Mooi dat je je druk kunt maken om zulke dingen ;)

Gr. Ruben
~Ruben~

Jacob Molenaar

CiteerOnderteken je berichten met je eigen naam. Dit kun je instellen bij je persoonlijke gegevens;
Zie hier. Hoef je je niet druk om te maken, maar het is wel een basisregel.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

tuberdj

Ik weet dat het kan... Ik vind het alleen niet erg nuttig en daardoor vergeet ik het wel eens...
Oeps
~Ruben~

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 23, 2016, 12:00:27 PMNog even en er is niemand meer die een behoorlijke inventarisatie of telling kan uitvoeren en die de adem heeft om dat jaren vol te houden.

Volgens mij is het vogelen zoals we het allemaal doen een liefhebberij, een hobby, en mogen we daar zelf invulling aan geven op een manier die we zelf leuk vinden (binnen kader wetgeving). Inventarisaties en tellingen verrichten zijn daarom ook geen zaken die zouden moeten bij de vogelaar van tegenwoordig, maar het zou geweldig wezen als die persoon dat vrijwillig wel zou willen doen. En daar ligt bij ons de uitdaging en niet bij die mensen zelf; hoe activeren we ze zodat ze het vrijwillig willen gaan doen? Ik zeg door acties zoals deze Gooise ring hunt dragen mensen daadwerkelijk iets bij aan onderzoek en inventarisaties (breedste zin van het woord) op kleine schaal. Iedere waarneming die eenieder invoert in waarneming.nl is een winst voor de database en een aanvulling op inventarisaties (mits zorgvuldig mee omgegaan). Het is dus geen kwestie van 'de waarnemers zouden moeten...', het is geen werk waar ze geld voor betaald krijgen.
Kortom onze manier van vogelen (inventariseren en tellen) is niet een manier die we andere mensen maar op moeten leggen, maar waarbij we juist blij zouden moeten zijn als we dat op een manier voor elkaar krijgen. En bij een andere slag mens komt een andere manier om het aan te pakken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

tuberdj

Citaat van: Yeronimo op november 24, 2016, 18:40:16 PM
Citaat van: HPM op november 23, 2016, 12:00:27 PMNog even en er is niemand meer die een behoorlijke inventarisatie of telling kan uitvoeren en die de adem heeft om dat jaren vol te houden.

Volgens mij is het vogelen zoals we het allemaal doen een liefhebberij, een hobby, en mogen we daar zelf invulling aan geven op een manier die we zelf leuk vinden (binnen kader wetgeving). Inventarisaties en tellingen verrichten zijn daarom ook geen zaken die zouden moeten bij de vogelaar van tegenwoordig, maar het zou geweldig wezen als die persoon dat vrijwillig wel zou willen doen. En daar ligt bij ons de uitdaging en niet bij die mensen zelf; hoe activeren we ze zodat ze het vrijwillig willen gaan doen? Ik zeg door acties zoals deze Gooise ring hunt dragen mensen daadwerkelijk iets bij aan onderzoek en inventarisaties (breedste zin van het woord) op kleine schaal. Iedere waarneming die eenieder invoert in waarneming.nl is een winst voor de database en een aanvulling op inventarisaties (mits zorgvuldig mee omgegaan). Het is dus geen kwestie van 'de waarnemers zouden moeten...', het is geen werk waar ze geld voor betaald krijgen.
Kortom onze manier van vogelen (inventariseren en tellen) is niet een manier die we andere mensen maar op moeten leggen, maar waarbij we juist blij zouden moeten zijn als we dat op een manier voor elkaar krijgen. En bij een andere slag mens komt een andere manier om het aan te pakken.

Mooi verwoord Jeroen!
Zoals al eerder aangegeven denk ik ook dat het helemaal niet gek is om met meerdere mensen/groepjes te gaan tellen in een vastgelegd gebied in een bepaalde tijd. Statistisch gezien geeft dat meer zekerheid dan losse tellingen.
Laatst las ik ook iets over 'trajecten' ofzo in de app.. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar zijn dat ook niet zaken nuttig kunnen zijn als telling/inventarisatie?
~Ruben~

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 24, 2016, 18:40:16 PM

Het zou niet in mijn hoofd opkomen om zoiets verplicht te stellen, net zo min als het proberen af te lezen van kleuringen. Als je zulke dingen niet leuk vindt zal het zéker niet lukken.
Ik verzet me alleen tegen de gedachte, ondermeer van jou, dat je moet aanluiten bij wat 'de jeugd van tegenwoordig' leuk lijkt te vinden. Al ze alleen maar competitie krijgen voorgeschoteld, kennen ze niet anders. Daar mag je juist als vogelwerkgroep best eens bij stilstaan als je in de toekomst ook nog atlassen en populatietrends wil zien.
Herman van der Meer

dprop

Citaat van: Yeronimo op november 22, 2016, 18:19:29 PM
Kortom, dit soort evenementen horen helemaal bij het hedendaagse vogelen. Het is de kunst om verstoring e.d. in te perken en foutieve waarnemingen/aflezingen op te sporen en aan te pakken. Ik had daarom wel graag wat meer erover terug zien komen in de spelregels en ik denk dat daarom ook de meeste mensen wat negatief reageren hierop.
Ik heb in de regels van de ring hunt een alinea toegevoegd waarin het belang van 100% zekere aflezingen wordt toegelicht. Het is nooit de bedoeling geweest dat we hierin concessies zouden doen, maar gezien de reacties in deze draad was dit aspect onvoldoende benadrukt. En wat betreft de verstoring, die zal minimaal zijn omdat de waarnemingen vrijwel uitsluitend vanuit de auto worden gedaan.
Met vriendelijk groet,

Dirk Prop
www.vwggooi.nl