is dit gewone bosmuis?

Gestart door willemmaris, november 21, 2016, 15:31:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemmaris

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://nederweert.waarneming.nl/waarneming/view/126755045
onzeker Bosmuis onbekend - Apodemus spec. gezien op 2016-11-20 Ospel - Horickheide
Foto's:








Toelichting:
op vermelde tijd gevangen in rattenval, de 7e in twee weken tijd op zolder, ben in veronderstelling dat er een rat op zolder zit gezien de herrie, lopen en luid geknaag aan walnoten in dakgoot, maar vang alleen maar bosmuizen, als ik foto´s vergelijk met geaccordeerde foto´s grote bosmuis zou het net zo goed een grote kunnen zijn
bij voorbaat dank willem maris

Rob Koelman

Dit is wel een 'spannende' bosmuis. Als het namelijk een grote zou zijn, dan behoorlijk buiten het tot nu toe bekende verspreidingsgebied.

Het is belangrijk dat het dier voor nader onderzoek bewaard blijft. Bij voorkeur in de vriezer (eerst in een potje doen bijvoorbeeld), anders in een potje met spiritus of andere alcohol.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Als het lukt graag ook even de achterpootlengte (met tenen, zonder nagels) nauwkeurig meten.
Douwe van der Ploeg

willemmaris

Excuses, heb de muis al aan de katten gegeven, maar zal een evt. volgende bewaren en de metingen doen. Maar een zolder boven een woonkamer (wel makkelijk bereikbaar van buiten door begroeiing) is toch een atypsiche plek?
Groet Willem Maris

Douwe van der Ploeg

Nee hoor, als ze in de omgeving zitten is zo'n zolder ook prima, zeker als het 's nachts wat kouder wordt. Overigens neig ik bij dit beest op jizz naar gewone bosmuis.
Douwe van der Ploeg

Hannie Luijten

In mijn vorige woning in Purmerend had ik ook bosmuizen op de zolder boven de woonkamer. Gewone bosmuizen.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie Luijten op december 02, 2016, 20:00:24 PMIn mijn vorige woning in Purmerend had ik ook bosmuizen op de zolder boven de woonkamer. Gewone bosmuizen.

Gezien de locatie (Purmerend) inderdaad gewone bosmuizen...
Met vriendelijke groet, Rob