Kom er niet met zekerheid uit

Gestart door Thomasr, november 21, 2016, 01:01:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thomasr

Hallo, ik zou graag weten welke soort dit is. Kom nu uit op de zeldzame Toortsschildwants, maar twijfel of dat klopt.


http://waarneming.nl/waarneming/view/126749290
onzeker Toortsschildwants - Holcostethus sphacelatus gezien op 2016-11-18 Haelen - Sint Elisabeth
Foto's:






Toelichting:
Wants op de bodem aangetroffen op de overgang tussen droge heide en gemengd bos. Kom niet zeker uit de soort a.h.v mijn foto"s. Lijkt wel een lichte basis en donker eind van de antenneleden te hebben. Formaat ongeveer 1-1.3 cm
bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Thomas

ruut

volgens mij de groene stinkwants (winterkleed) ;)
groet, ruut

arpwifi

Ja, groene stinkerd, maar ziet er wel een beetje raar uit - halsschild en schildje heel dik "opgepoft" ?!?  Ziek? Geparasiteerd?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Thomasr

Ah, bedankt heren. Die had ik ook overwogen maar keek misschien teveel naar de kleur. Interessante suggestie Arp, merkte zelf niets opvallends aan het beestje afgezien van dat ik wantsen bijna nooit op de bodem aantref
Met vriendelijke groet,
Thomas

ruut

Thomas, er zit weinig blad aan de bomen, althans hier, dus zul je ze vaker op de bodem aantreffen indien er blad ligt. Met wat zon vallen ze beter op😉
Groet, ruut

Thomasr

Ja, Ik zou echter denken dat zo"n steeksnuit toch niet zo gunstig is voor het eten van bladeren of wel? Of ze zuigen van de bladsteel
Met vriendelijke groet,
Thomas

arpwifi

De kleur dient om tussen schors en afgevallen bladeren een schuilplaats te zoeken voor de winter, waarbij ze in een soort diapause/stasis gaan en dus ook niet meer eten. Collega-wantsen die graag binnen overwinteren (Rhaphigaster, Leptoglossus etc.) zuigen in die tijd ook niet aan de muur of kast waar ze op zitten ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas

Marco de Haas

Thomas, wijzig je de waarneming nog even?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Thomasr

Met vriendelijke groet,
Thomas