Welke Boktor? Spaanse NW kust

Gestart door bruijsten, november 16, 2016, 11:40:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/122708154
Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2016-07-30 Spain - San Vicente de la Barquera
Foto's:




Toelichting:
misschien Loofreuzenboktor - Aegosoma scabricorne?

bij voorbaat dank
Pieter Bruijsten

lo.troisfontaine

Hoi Pieter,

hoe groot was deze? Als ik de verdeling van de antenne zie kom ik niet op Aegosoma scabricorne uit.
Denk eerder richting Arhopalus species.

groeten,

Lo

bruijsten

Dag Lo,

hartelijk dank voor het meekijken en je suggestie. Ik heb even zitten grasduinen n.a.v. je idee en ik denk dat je helemaal gelijk hebt, ik denk nu ook dat het een Arhopalus is. Het was een vrij grote kever, maar ik durf er geen maten aan te geven, had hem natuurlijk toen op moeten meten. Maar toch: wellicht Arhopalus ferus?

Groet, Pieter

lo.troisfontaine

Dag Pieter,

Als het al een Arhopalus species is, zal deze op basis van de foto's niet op naam te brengen zijn. in dat geval zou je een heel goede macro-opname van de ogen (behaard) of achtertars dienen te hebben. Daar zit een miniem verschil in. Zie bijv. http://waarneming.nl/waarneming/view/51496327?_popup=1

meestal heb je de kever nodig en is een  :micro: onontbeerlijk.

groeten,

Lo

bruijsten

Oké, hartelijk dank voor de informatie.
Groet, Pieter

bruijsten

Dag Lo,

ik begrijp dat aan de achtertars iets te zien is dat de twee soorten scheidt. Alleen ik kan nergens vinden welk verschil dat zou moeten zijn. Ik heb in ieder geval een uitvergroting van een achtertars toegevoegd. Weet jij waar op te letten?
Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,
Pieter Bruijsten

Douwe van der Ploeg

Pieter, voor de twee Nederlandse soorten is het kenmerk of het derde tarslid van de achterpoot slechts tot halverwege, of helemaal gelobd is. Dit is dus voor de Nederlandse situatie (ferus/rusticus).
Ook is bij de een het uiteinde van het halsschild recht afgesneden (i.t.t. gelijkmatig afgerond) en zijn de ogen behaard (vs. in de regel kaal). Binocdetails, dus.
Douwe van der Ploeg