Verstoringen > wildplukken/stropen

Gestart door frankvdknaap, november 15, 2016, 18:06:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Hallo allen,
Ik kwam vandaag in het bos een boomtegen waar meer dan de helft van alle oesterzwammen vanaf waren gesneden met een scherp voorwerp.
Dit zal het werk zijn geweest van wildplukkers. Dit wilde ik invoeren op waarneming.nl onder het kopje "verstoring".
Maar om "Wildplukken of stropen" in te voeren is nog niet mogelijk zover ik zie.
Ik heb mijn waarneming voor nu even ingevoerd als " illegale vuilstort". ( http://waarneming.nl/waarneming/view/126655253 )
Is de optie "wildplukken" of misschien iets ruimer "stropen" toe te voegen?

met vriendelijke groet,
Frank van der Knaap

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leon Olsthoorn

Je mag in principe de eigendommen van een ander niet zomaar meenemen. Plukken van paddenstoelen zou dus alleen mogen op eigen terrein of met toestemming van de eigenaar. In dit geval wordt het lastig, je hebt geen idee of de plukker toestemming heeft van de eigenaar (of zelfs de eigenaar is). Bovendien heb ik het idee dat plukken wordt gedoogd zo lang het om kleine hoeveelheden gaat (maar ik laat me hierin graag aanvullen of verbeteren door de mycologen).
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Henri van Dodeweerd

Bij mijn weten is het inderdaad strafbaar (het valt dan onder stropen). De meeste natuurgebieden zijn wel van iemand (Staatsbosbeheer/natuurmonumenten e.d.). Er is vaak echter wel een gedoogbeleid.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Ik voerde gisteren deze Eekhoorntjesbrood in en die werd prompt op vervaagd gezet (vermoedelijk om wildplukken tegen te gaan): http://waarneming.nl/waarneming/view/126647731 Is het dan niet handig/logisch om gewoon alle eetbare soorten te vervagen? Oesterzwam is immers net zo algemeen als Eekhoorntjesbrood -> http://waarneming.nl/waarneming/view/125945735
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 16, 2016, 16:01:44 PM
Ik voerde gisteren deze Eekhoorntjesbrood in en die werd prompt op vervaagd gezet (vermoedelijk om wildplukken tegen te gaan): http://waarneming.nl/waarneming/view/126647731 Is het dan niet handig/logisch om gewoon alle eetbare soorten te vervagen? Oesterzwam is immers net zo algemeen als Eekhoorntjesbrood -> http://waarneming.nl/waarneming/view/125945735

Ha Bart,

Volgens mij staat er in dit topic wel wat over.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Frank, om even terug te komen op je oorspronkelijke wens. de verstoringen zijn toegevoegd op verzoek van buitenlandse partners waar deze 'soorten' ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden om jachtdruk e.d. te monitoren.
In Nederland wordt niets gedaan met de 'verstorings' data, dan is het een beetje zonde om die te laten invoeren.
Een beetje terreinbeheerder is als de dood dat die ook daadwerkelijk wat met die data moet doen of deze lanceert liever een app (=subsidie) om dat vast te leggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

Als iemand ooit het concept cynisme gaat herdefiniëren mag het 'Hisko' genoemd worden  B)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arjan.kop op november 16, 2016, 17:11:46 PM
Als iemand ooit het concept cynisme gaat herdefiniëren mag het 'Hisko' genoemd worden  B)

Want....
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arjan.kop

Misschien is het alleen sarcasme inderdaad

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

marcel123

#12
Citaat van: hiskodevries op november 16, 2016, 16:08:38 PM
Een beetje terreinbeheerder is als de dood dat die ook daadwerkelijk wat met die data moet doen of deze lanceert liever een app (=subsidie) om dat vast te leggen.
http://www.buitenbeter.nl/apps
https://natuurbeleven.com/post/2016/04/12/gaat-een-app-de-overlast-van-wildcrossers-oplossen

frankvdknaap

Terreinbeheerder is Het Zuid-Hollands Landschap.
Het is hier inderdaad strafbaar, maar er wordt niet op gehandhaafd.
Ok, dan voer ik dit soort waarnemingen van weggeplukte/gestropte paddenstoelen niet meer in.
Het had een manier kunnen zijn om het 'probleem' in kaart te brengen.
Dan hou ik het bij de invoer van vogels, vlinders, reptielen enz. :)

groeten,
Frank

marcel123

Citaat van: frankvdknaap op november 16, 2016, 20:45:36 PM
Het had een manier kunnen zijn om het 'probleem' in kaart te brengen.
Misschien is het een optie om de soort in te voeren en als Stadium (kleed) ''afwijkend'' te kiezen?

frankvdknaap

Ja, dat doe ik dat nu wel met deze waarneming. :)

groeten, Frank

Melchior van Tweel

Terreinbeheerders zitten wat het plukken van paddenstoelen voor consumptie in een tweestrijd. Aan de ene kant is het goed als mensen de natuur ingaan. Ook al is het dat om wat paddenstoelen mee te nemen voor de pot. Dat vindt men in het algemeen beter dan de hele dag voor de buis hangen (of een ander scherm). Aan de andere kant is het natuurlijk niet de bedoeling dat paddenstoelen op grote schaal geoogst worden bijvoorbeeld voor de handel. Er zijn gevallen bekend dat mensen vuilniszakken vol paddenstoelen hadden geoogst. Het zal duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is.
Zoals al aangegeven is het plukken van paddenstoelen in natuurgebieden van terreinbeheerders verboden. Maar het kleinschalig plukken van paddenstoelen voor de pot (lees: één champignonbakje vol) wordt gedoogd.
Overigens is bij allerlei onderzoek in het buitenland (waar veel meer geplukt wordt dan in Nederland) nog nooit aangetoond dat pluk nadelige gevolgen heeft voor de schimmels die de paddenstoelen vormen. Vergelijk het met appels aan een appelboom. Waarom dan toch die drukte? Paddenstoelen vormen een belangrijk onderdeel van het herfstbos en iedereen wil daarvan kunnen genieten. Bovendien zijn paddenstoelen voor allerlei dieren een belangrijke voedingsbron of zelfs biotoop.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Melchior van Tweel op november 17, 2016, 11:14:49 AM
Terreinbeheerders zitten wat het plukken van paddenstoelen voor consumptie in een tweestrijd. Aan de ene kant is het goed als mensen de natuur ingaan. Ook al is het dat om wat paddenstoelen mee te nemen voor de pot. Dat vindt men in het algemeen beter dan de hele dag voor de buis hangen (of een ander scherm). Aan de andere kant is het natuurlijk niet de bedoeling dat paddenstoelen op grote schaal geoogst worden bijvoorbeeld voor de handel. Er zijn gevallen bekend dat mensen vuilniszakken vol paddenstoelen hadden geoogst. Het zal duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is.
Zoals al aangegeven is het plukken van paddenstoelen in natuurgebieden van terreinbeheerders verboden. Maar het kleinschalig plukken van paddenstoelen voor de pot (lees: één champignonbakje vol) wordt gedoogd.
Overigens is bij allerlei onderzoek in het buitenland (waar veel meer geplukt wordt dan in Nederland) nog nooit aangetoond dat pluk nadelige gevolgen heeft voor de schimmels die de paddenstoelen vormen. Vergelijk het met appels aan een appelboom. Waarom dan toch die drukte? Paddenstoelen vormen een belangrijk onderdeel van het herfstbos en iedereen wil daarvan kunnen genieten. Bovendien zijn paddenstoelen voor allerlei dieren een belangrijke voedingsbron of zelfs biotoop.

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

mooi, dan zijn we het bijna allemaal eens. niet bij verstoringen plaatsen en een wildplukker in het wild niet schoppen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 17, 2016, 15:24:59 PM

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?

Dus geen bescherming van flora en fauna als het om soorten gaat die gezond zijn of waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn?
Dan zal er niet veel overblijven., zeker niet in China.
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op november 17, 2016, 16:17:34 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 17, 2016, 15:24:59 PM

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?

Dus geen bescherming van flora en fauna als het om soorten gaat die gezond zijn of waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn?
Dan zal er niet veel overblijven., zeker niet in China.

De natuur is geen museum.
En welke boswachter wordt boos als je de honingzwam een beetje decimeert (lekker op het zuur)?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: HPM op november 17, 2016, 16:17:34 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 17, 2016, 15:24:59 PM

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?

Dus geen bescherming van flora en fauna als het om soorten gaat die gezond zijn of waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn?
Dan zal er niet veel overblijven., zeker niet in China.

Wanneer bepaalde populaties dreigen uit te sterven kan het nodig zijn om te beschermen. Maar zolang in Nederland een handjevol mensen voor eigen gebruik kleine hoeveelheden plukken, lijkt het mij zeker niet nodig.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

grunsven

We kunnen hier wel een hele discussie voeren of we dit wel of niet goed vonden maar de eigenaren van de terreinen gaan hier over en wat "wij" er van vinden doet simpelweg niet ter zake.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 18, 2016, 09:08:07 AM
Citaat van: HPM op november 17, 2016, 16:17:34 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 17, 2016, 15:24:59 PM

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?

Dus geen bescherming van flora en fauna als het om soorten gaat die gezond zijn of waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn?
Dan zal er niet veel overblijven., zeker niet in China.

Wanneer bepaalde populaties dreigen uit te sterven kan het nodig zijn om te beschermen. Maar zolang in Nederland een handjevol mensen voor eigen gebruik kleine hoeveelheden plukken, lijkt het mij zeker niet nodig.

De geschiedenis leert dat het niet verstandig is om dit soort zaken over te laten aan het oordeel van partikulieren die er voordeel (gezond!) in zien. Per persoon zijn het misschien kleine hoeveelheden, maar voor je het weet zijn er alleen nog maar kleine hoeveelheden en dan is er één persoon die  misschien de laatste kleine hoeveelheid plukt. En iedereen wast dan zijn handen in onschuld, want het was altijd maar een klein beetje en ze waren toch zo gezond.
En afgezien daarvan heb ik hier al een paar keer gelezen dat mensen de dag na een melding gingen kijken en dan alleen nog maar stompjes of helemaal niets meer aantroffen.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: HPM op november 18, 2016, 10:38:17 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 18, 2016, 09:08:07 AM
Citaat van: HPM op november 17, 2016, 16:17:34 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 17, 2016, 15:24:59 PM

Mooi gesproken! Aanmoedigen zou ik niet doen, maar verbieden vind ik ook te ver gaan. Volgens mij mag je zelfs (volgens de regels) geen bramen of andere bessen plukken. Terwijl deze toch zo gezond kunnen zijn. In het (verre) verleden hebben vele mensen geprofiteerd van geneeskrachtige/gezonde producten uit de natuur. Waarom dan nu moeilijk doen?

Dus geen bescherming van flora en fauna als het om soorten gaat die gezond zijn of waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn?
Dan zal er niet veel overblijven., zeker niet in China.

Wanneer bepaalde populaties dreigen uit te sterven kan het nodig zijn om te beschermen. Maar zolang in Nederland een handjevol mensen voor eigen gebruik kleine hoeveelheden plukken, lijkt het mij zeker niet nodig.

De geschiedenis leert dat het niet verstandig is om dit soort zaken over te laten aan het oordeel van partikulieren die er voordeel (gezond!) in zien. Per persoon zijn het misschien kleine hoeveelheden, maar voor je het weet zijn er alleen nog maar kleine hoeveelheden en dan is er één persoon die  misschien de laatste kleine hoeveelheid plukt. En iedereen wast dan zijn handen in onschuld, want het was altijd maar een klein beetje en ze waren toch zo gezond.
En afgezien daarvan heb ik hier al een paar keer gelezen dat mensen de dag na een melding gingen kijken en dan alleen nog maar stompjes of helemaal niets meer aantroffen.

Inderdaad wijst de praktijk vaak wel uit dat het niet werkt. Al zal dat wel verschillend zijn voor iedere soort(groep). Bij mij in de omgeving zijn er maar weinig mensen die bijv. vlierbessen plukken. Althans er hangt altijd genoeg.

Maar ze moeten het wildplukken zeker niet (teveel, wanneer is het teveel?) aanmoedigen. Dan komen zeker bij de paddenstoelen er weer verkeerde individuen op af. Daarom zoveel mogelijk van die soorten vervagen (paddenstoelen dan).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Melchior van Tweel

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 18, 2016, 11:31:16 AM
Daarom zoveel mogelijk van die soorten vervagen (paddenstoelen dan).
Lees dit draadje er maar eens op na.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Melchior van Tweel op november 22, 2016, 16:18:31 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 18, 2016, 11:31:16 AM
Daarom zoveel mogelijk van die soorten vervagen (paddenstoelen dan).
Lees dit draadje er maar eens op na.

Dat lijntje had ik helemaal gelezen, ja! Vandaar dat ik er hier ook naar verwees.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd