wie kan mij helpen, vezelkop?

Gestart door Ingrid van Vlaanderen, november 13, 2016, 17:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ingrid van Vlaanderen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126069186
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-11-02 Goirle - Regte Heide
Foto's:














Toelichting:
Spermatische geur. sporen 8,47-10,18 x 4,54-5,54 hoed doorsnede 4,5cm en steel 5cm hoed huid met wat schubjes en stroef
bij voorbaat dank ingrid van Vlaanderen

xenion

Heb je Funga Nordica? Daar staat een goede sleutel in, dan blijkt ook dat veel, voor vezelkoppen belangrijke kenmerken missen: pleurocystiden aanwezig (waarschijnlijk wel), steel met (gerande) knol of niet, tot hoever is de steel berijpt? Dit zou mogelijk Vlokkige vezelkop (Inocybe flocculosa) kunnen zijn.
Nog een andere opmerking: het meten van de sporen gebeurt vanuit het zij-aanzicht, het lijkt erop dat de spore midden boven en het meeste rechts van boven of onder zijn gemeten, de gemeten breedte kan daardoor afwijken.
Groeten,
Martin

Ingrid van Vlaanderen

#2
Dank je Martin, ik wist niet zeker of ik bij de vezelkoppen moest kijken. Ik heb deel 2 en van deel kopieën. Ik zal daar eens in kijken bij de sleutel vezelkop. Ik ga kijken naar de of de berijping nog te zien valt..hij is al 1,5 week oud. Bedankt voor de tip qua sporen meten. Pleurocystiden zijn inderdaad aanwezig ( ik zla de foto ervan uploaden en als ik de sleutel volg van Fn dan kom ik inderdaad bij de vlokkige vezelkop :-).
Groet,
Ingrid