Hoofdmenu

Cyclophora op beuk

Gestart door jck, november 10, 2016, 07:31:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Is er een Cyclophora die alleen op beuk voorkomt of is dit een spec?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126513878
Oogspanner onbekend - Cyclophora spec. gezien op 2016-10-22 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:


James

Rayan Majoor

Enige oogspanner in Nederland die op beuk voorkomt is de gele oogspanner. Alleen naar de plant waar je een rups of pop van de oogspanners op vindt kijken is alleen niet helemaal betrouwbaar, ik zie bijvoorbeeld geen vraatsporen aan het blad op deze foto en ik weet niet of er daar toevallig heel dichtbij bijvoorbeeld een eik staat.
Toch zou ik ook gewoon wat uiterlijk van de pop betreft zeggen dat dit waarschijnlijk de gele oogspanner is dus ben er vrijwel zeker van dat die het inderdaad is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Bedankt, Rayan. Vraatsporen heb ik niet gezien. De waarneming is  :right: als Cyclophora spec.

James

JeroenVoogd

De waardplant is in dit geval betrouwbaarder dan de uiterlijke kenmerken die op deze foto zichtbaar zijn, de soortonderscheidende kenmerken kan je immers niet zien op deze foto oftewel je kan niet stellen dat de pop uiterlijk meer weg heeft van linearia.

Jeroen