Toekomst Observado.org - INaturalist

Gestart door mdhaen, november 08, 2016, 11:17:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Ik ben slechts ten dele akkoord, het deel waar het gaat over het vrij delen van informatie, daar kan ik me in vinden dat de situatie in bepaalde regio's anders is dan in Nederland en België en dat er omzichtig moet omgesprongen worden met informatie. Hoewel ik betwijfel of de lokale stropers observation.org nodig hebben om de dieren die ze willen hebben te stropen. Vaak zijn die minstens even goed of zelfs veel beter op de hoogte van de lokale situatie dan de toevallige Nederlandse reiziger.

Wat de locatie betreft die aan de waarneming vasthangt. Dit staat los van een eventueel vervagingsbeleid. Wat mij betreft, hoe exacter de locatie, hoe beter. Zelf ben ik tegenwoordig vooral met dagvlinders bezig en daar kan het een hele hap schelen als je de locatie 500m verder invoert. Als deze data daarna gebruikt worden voor analyses naar habitatvoorkeur, dan krijg je een hele soep waar je niets kan uit afleiden.

En wat obsmapp betreft. Daar kan je al lang perfect op instellen dat je je waarnemingen standaard vervaagd (5x5km-hok-niveau) of onder embargo (niet publiek zichtbaar voor zelf in te stellen periode) invoert.

maurice_tijm

Hoi Eric en Pieter,

Bedankt voor de reacties.
Het gaat mij erom dat Observado zich ervan bewust is dat het niet correct zou zijn om de verantwoordelijkheid voor negatieve gevolgen van het gebruik van Observado af te schuiven op de gebruiker of het land waar waarnemingen worden gedaan.

Het automatisch verbergen van wereldwijd bedreigde soorten van soortgroepen kwetsbaar voor stroperij (vogels, zoogdieren, bepaalde reptielen etc.) is een goede praktische oplossing. Dit is inderdaad nooit geweigerd. Ik zal meehelpen bij het indienen van soorten die maar beter geblokt kunnen worden.

Vriendelijke groet,

Maurice

bas.van.schooten

Ene arjan dwarshuis had onze waarnemingen gebruikt om dwarf vireo en occelated trasher een paard agen later te twitchen in mexico.

Ik gebruik observado al jaren en woon al jaren in het buitenland.

Ebird zuigt en de informatie daar komt eerst ten goede van cornell dan pas waarnemers. Hun opzet met lijsten en hotspots is erg irritant als je achter iemands waarneming aan wilt gaan.... Wel goed in lijstjes bijhouden.

Ik voer waarnemingen in op Inaturalist.org ebird en observado. Op Inaturalist als het erg veel toevoegd voor verspreiding en aleen non-vogels. Ebird alleen als ik iets zeldzaams heb gezien dat anderen willen weten. Ik gebruik voor mezelf meestal observado.

De beste functie van Inaturalist is dat je op genus en familie waarnemingen kan zoeken met foto's erbij. Dit maakt een klaver op naam brengen in los angeles super gemakkelijk. Zelfs slangen en vlinders op naam brengen via inaturalist gaat veel sneller dan via een boek omdat je van je locatie gebruik kunt maken. En Ze hebben een wedstrijd tussen los angeles en san fransisco gehad om zoveel mogelijk waarnemingen in te voeren op Inaturalist. Praktische ieder organisme van veel groepen in Californie staat er met een foto op...Die achterstand loop je nooit meer in.

En je gaat niemand overtuigen met ebird te stoppen als ze al zoveel waarnemingen daar hebben. Ik heb het geprobeerd. Mensen willen niet veel werk doen als ze al aan een systeem gewend zijn.

Ik haat ebird je kan er bijna niks mee via je telefoon. Zonder 4G  is op je telefoon waarnemingen invoeren onmogelijk..... Sta je dan in de bergen of in het buitenland....

Ik denk dat het onmogelijk is mensen te overtuigen om van iets te switchen tenzij ebird of inaturalist.org om geld gaan vragen (wat ze nooit gaan doen lijkt mij...). Ook zul je een export functie voor ze moeten maken om naar observado te switchen iets waarvoor ze niemand moeten mailen maar met een paar clicks kunnen doen.

Dus we moeten vooral zorgen dat het een hit in europa word voordat inaturalist en ebird daar teveel voet aan de grond krijgen.

Nu arjan ze waarnemigen alleen op observado zet zie je meteen hoe nuttig die exacte coordinaten zijn. je ziet waar de trails ongeveer zijn waar mensen precies geweest zijn. Voor onze peru trip hebben we al arjans punten voor goede soorten over genomen. Veel beter info dan menig tripreport. Ik denk dat pricisie het verkooppunt voor het gezamenlijk gebruik van observado is. Iedereen gebruikt die platforms voornamenlijk voor zichzelf en dan pas voor een hoger doel als een database.

Dus ik gebruik ze alle 3 omdat ze alle 3 hun sterke punten hebben. De openheid (kan contact op nemen met waarnemers) en exactheid via gps waarnemingen is echt het best in observado.

hiskodevries

#33
Maurice, van een aantal bedreigde zoogdieren is dit al centraal geregeld. Dat zie je snel via https://observation.org/soortenlijst.php?q=neushoorn&g=2&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0&lang=nl

Verder is dit een prachtige discussie die, in elk geval voor mij, heel leerzaam is.
Bijvoorbeeld dat je veel leert van familie en genus overzichten. Zelf gebruik ik niet anders, blijken kan niet iedereen die vinden.
page in spanje https://spain.observation.org/familie/view/267
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bas.van.schooten

https://www.inaturalist.org/observations?place_id=1&taxon_id=128095
Alle carex waarnemingen in de united states zijn zo gevonden op Inaturalist.org
Of los angeles county....

http://unitedstates.observado.org/soortenoverzicht_wg.php?q=carex&g=10&f=0&z=0&p=0&p=1&a=0
In observado zo ee overzicht proberen te krijgen vergt toch echt veel meer kennis van hoe de website in elkaar steekt. Geen idee of ik het ook voor los angeles county kan doen.
Begrijp ik dat ik om een land te selecteren naarde land site moet gaan? en dan op soorten zoeken in het submenu. Dat ik een stuk meer begraven dan op inaturalist.org

De zoek functie op Inaturlist werkt gewoon soepel. Zouden we ook naar moeten streven. Probeer het maar eens al levert carex in nederland niks op :-) dus ze zijn vooral nuttig in amerika en misschien andere locaties.


Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

bas.van.schooten

Douwe als je op inaturalsit.org naar carex in nederland zoekt staan er geen waarnemingen in.

De navigatie van familie naar genus etc is gewoon super soepel aldaar.
Stel ik heb een plant waarvan ik denk dat het een lipbloemige is dan kan ik snel fotos tevoorschijn toveren van alle lipblomigen die in mijn gemeente/staat/land zijn waargenomen met fotos. Dan zie ik snel A wat er kan en hoe het er uit ziet en kan ik snel dingen op naam brengen. Dit is de rede voor mij om inaturalist.org te gebruiken.

In inaturalist kan ik binnen 3 seconden van een willekeurige familie,order suborder op een willekeurige locatie(wereld,land,stad,gemeente provincie you name it) alle waarnemingen zien met foto's en ik kan super snel dignen aanpassen als la county niet genoeg waarnemingen geeft doe ik californie etc. Ik doe dit voor insecten planten geleedpotigen.
Het gemak waarmee het kan is wat verkoopt. Ik raad je aan de website even te proberen

https://www.inaturalist.org/observations
Hier kun je alles in amerika in ieder geval snel opzoeken en snel van groep wisselen van plant naar insect en van californie naar lacounty of een willekeurige vierkant van de aarde. Het werkt als een tierelier. Ik vraag me af hoeveel bandbreedte het vreet maar ik kan em voorstellen dat Nederlanders zo functie ook leuk vinden. Ik kan ook alle waarnemingen in me straat bekijken ongeacht welk phylum.

arjan.kop

Citaat van: bas.van.schooten op december 06, 2016, 18:23:56 PM
Iedereen gebruikt die platforms voornamenlijk voor zichzelf en dan pas voor een hoger doel als een database.



Die generalisatie klopt niet. Waarom zou ik een site als waarneming.nl of broer observado alleen voor mezelf willen gebruiken? Dan had ik net zo goed alles in telmee kunnen knallen.

Andre321

CiteerHet gemak waarmee het kan is wat verkoopt. Ik raad je aan de website even te proberen
Ik denk ook dat je op te weinig manieren bepaalde overzichten bereikt en dat veel dingen die wel mogelijk zijn gewoon niet te vinden zijn..omdat je maar op weinig manieren dat doel kunt bereiken.

marcel123

#39
Bij Obsmapp werd deze vergelijking gepost http://thetestgarden.com/for-the-birds/tech-birds/

Frappant is altijd weer waarnemingen.nl  in  http://thetestgarden.com/for-the-birds/tech-birds/observation/

mdhaen

Om terug te komen op de eigenlijke discussie, waarin geopperd werd een gedeelde database te maken die gelinked is aan verschillende platforms als INaturalist, eBird en anderen: INaturalist deelt zijn 'Research grade' waarnemingen (zijnde de bevestigde waarnemingen) met GBIF.org.
Doet observation.org dit ook?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#42
Ik heb eergisteren de nieuwe obsmapp geprobeerd en vandaag de iNaturalist..en ik ben idd zwaar onder de indruk. Ik snap al niet waarom ik vooraf aan op moet geven of het een zweefvlieg is of een zoogdier wat ik invoer..maar bij iNaturalist komt ie daar helemaal zelf mee.

Maar ik zie dat Wouter een toppertje is : https://www.inaturalist.org/people

CiteerDe navigatie van familie naar genus etc is gewoon super soepel aldaar.
Stel ik heb een plant waarvan ik denk dat het een lipbloemige is dan kan ik snel fotos tevoorschijn toveren van alle lipblomigen die in mijn gemeente/staat/land zijn waargenomen met fotos. Dan zie ik snel A wat er kan en hoe het er uit ziet en kan ik snel dingen op naam brengen. Dit is de rede voor mij om inaturalist.org te gebruiken.

In inaturalist kan ik binnen 3 seconden van een willekeurige familie,order suborder op een willekeurige locatie(wereld,land,stad,gemeente provincie you name it) alle waarnemingen zien met foto's en ik kan super snel dignen aanpassen als la county niet genoeg waarnemingen geeft doe ik californie etc. Ik doe dit voor insecten planten geleedpotigen.
Het gemak waarmee het kan is wat verkoopt. Ik raad je aan de website even te proberen

En de grootte van de fotos is ook opmerkelijk...1500 bij 2000pixels

Noemen ze me nu daar ?
https://www.dropbox.com/s/wjof3yz571a649u/Phasmida.ai?dl=0

KoenVerhoogt

Citaat van: Marleen op juli 19, 2017, 11:42:46 AM
Wat ik nu mis is dat ik in observado niet kan zien welke soorten er in dit land voorkomen.

Als je norway.observation.org gebruikt kan je dat wel ;)
met de overige dingen kan ik je niet echt helpen
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

hiskodevries

Marleen, kan allemaal, maar dan moeten wel de handjes uit de mouwen worden gestoken.
Zowel voor vertalen als specifieke soortenlijsten. Na mijn vakantie verder.
Ik heb ook contact gehad met een Noor die aan soortenlijsten kan komen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Carnifex

Just my 2 cents:
I have been using observado for some years now, uploading almost all of my observations (except birds in my country, where I use the regional platform). I found the App quite helpful as well, especially when being abroad. But still, after using it a lot, I do not find it easy to use and the search functions and statistics are not at all intuitive to use.
I tried to improve both the website and ObsMapp, making comments in the forum, exchanged thoughts with Hisko and Alex Kwak, helped translating the website into German and also adding hundreds (maybe thousand) vernacular names to the species and families.

The issue Marleen raises I can full-heartedly agree with, although there are annotated experts (curators) for various taxa, I rarely see my observations evaluated, with some exceptions (birds, plants, grasshoppers). I am missing a community and the communication with other user, and also don't want to post every observation I am not sure about in the forum.
What I find really frustrating is that as I have a hard time understanding Dutch, I can not really follow what is going in the forum, about improvements, new implications, bug, problems - I don't even know, when I raise an issue, if this hasn't been already asked. Yes, people answer me in English, but in the same thread quickly switch to Dutch again.
If observation.org really has the ambition to attract users from around the world, and not just be used by Dutch people travelling abroad, things have to change in my opinion.

I am testing iNaturalist for some months now and finally made the decision to switch to their platform. Although there are some differences as in what kind of observations can be entered, I find it much easier to use, have already been helped a lot with determinations and, yes, I find it just fun to use.

Will not completely abandon observation.org, as some atlas projects are going on, but I will not handle two databases in parallel, and recommend everyone interested to use iNat.

Best,
Lorin
Lorin; Oostenrijks gebruiker

David Tempelman

dear all,

Thanks you for sharing your thoughts and comments on observation.org.
You both are absolutely right that without feedback, it may be discouraging to upload photos of unidentified insects, plants etc and that the photos are not commented upon.
We are looking for experts who can help identify and validate records - but it's a long process indeed ! But i would say that for some species groups such as locusts, butterflies, birds, dragonflies and plants, our validators many times quickly help in identifying - other groups, such as spiders, Scorpions, crabs, algae, lack international validators. Also bear in mind, that for Dutch / Belgian validators, it is really difficult to validate species in far away countries, as so many different species and look-a-likes occur.
Personally I have identical experiences, as most of my own moths still lack names  :'(
https://observation.org/user/photos/12303?from=1012-08-08&to=2017-08-08&a[]=0&sex=0&k[]=0&s[]=X&genus=&sure=0&exo_not=0&tag=0&exo_only=0&fam=0&jaar=0&groep=8&prov=0&sort=date&seasons=0&validatie=B&maand=0&specie=0&stars=0&q=&list_in_lat=0&z=0&type_foto=0&hidden=0&page=17

So I hope we can attract more local experts for this work.

Please also bear in mind it's summer now. Many validators themselves are abroad, which may explain delays in validating.
As for translations, this indeed is an enormous task. Thank you Lorin for your work. This is truly appreciated.

I have gone through your photos and validated some. Unfortunately my expertise is limited to mainly macroinvertebrates.
Again thanks for sharing your comments.
met vriendelijke groet,
David

cvsw123

Hadn't checked iNaturalis for a long time, so based on this discussion decided to give it a closer look, upload some observations and see what happens. Indeed it's much more based upon a community feeling. I had the impression you can only add observations with photo, which seems a bit odd to me. Also they lead all observations which receive a 'research grade' (meaning there are two identical id's) to GBIF, that way making such observations easily available for research and conservation. So that's a good thing. Anyone can id the photos of someone else, and in that way support the community.
And of course it looks really good (Americans are good in that) and is indeed fun to use (as stated by Lorin).
I like especially the direct uploading to GBIF a lot, so here you know your observations can be used immediately for research and conservation. As far as I know observado is not doing that. This makes a difference to me to think about.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

cvsw123

Another problem I had when showing observado to foreign visitors here in Netherlands, is that such observations go to a different site than observado (to waarneming.nl, or waarneming.be in Belgium). This is very confusing, and actually it was the end of me showing them observado, as they did not like to have to look for their observations at three site. Now Hisko showed me the alternative lately (was it world.observation.org ?), but that was too late already (a first impression is so important). Furthermore this site is not so nice as the basic site. So a -1 for observado when showing it to foreigners.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

mdhaen

#49
Lorin, I can not agree more with you.
I've been with observado/waarnemingen.be since the beginning of the platform, I've submitted thousands of observations, have spent days discovering what other users shared and above all has the website played an invaluable role in the development of my passion. Today I am not even an inch away of changing to INaturalist.

The power of the observado is without doubt the massive amount of users in BE and NL, and even more the density of observations they created. If you live in village X in BE or NL and you want to know what has been seen in your local nature reserve, there is for sure a vast amount of observations added on observado, whereas on other platforms you have to be lucky to see a single one.

The platform has had massive potential, but to me it seemed to have failed to uplift it further than just BE and NL.

Then what might have been the reason for INat becoming more popular?
-Observado is too much focused on dutch speakers. Observado is not an international thing. It's dutch users going international.
-Interface in observado is plain and simple, whereas INat managed to make it look GOOD (yes their structure was not that good in the past, but look how they portray brown bear data today: https://www.inaturalist.org/taxa/41641-Ursus-arctos
-INat is an open source platform - I can download all observations of everyone and use it however I want.
-INat has much more means - I do not doubt that the ID-software they are working with and of which we see the first versions today are gonna develop rapidly. I highly doubt observado will be able to keep up with that.
-Last but not least - the 101 subsites is a mess and confuses people.

I'm sorry to be so negative about it, I know a lot of people spend a lot of time trying to make things better, but failing to admit the above would be dishonesty. Again, the reason why I initially started the discussion is to promote a way in which all platforms can be united. because that's the only outcome which does not involve tears :-)

Dylan

Hi everybody,

Thanks for the feedback, including the points where other platforms show we can improve upon. With everything going on in the world, I am very happy that everybody is free to use the portal he or she likes best.

Some of the issues raised, such as a simpler layout and easier onboarding for international users will be addressed in the big update that we will start to roll out soon. We are very eager to get feedback on those screens, I suspect that a call for volunteers to have a first look will not ve far away.

Thanks!

Dylan
co-founder Observation.org / Waarneming.nl
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

BTW, thanks for the Brown Bear example, I think that is definitely better than what we do now. Let's see what we can do in the new version
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Carnifex

Thanks all of you for your opinions.

I didn't want to sound too negative, just wanted to mention the points which I find most annoying.

Now I want to mention that ObsMapp is actually still quite of considerable value for me - I would not want to miss it when travelling abroad, where I can quickly add species without photos and internet connection. Also, for atlas projects or winter census (where you want to keep your hands warm as best as possible), this app outweighs by far the old pen and paper method. iNat relies heavily on photographic evidence, so right now for me a co-existence of both platforms is guaranteed. Waiting for a detailed manual for the app, hope this is on the way  :blink:

Looking forward for the new interface

Best,
Lorin
Lorin; Oostenrijks gebruiker

David Tempelman

hi, Again,

Dear Marleen, not all family overviews at Observado are empty. check out this one https://observation.org/familie/all?diergroep=6 or this one https://observation.org/familie/view/12043
Some groups are lagging behind, such as the Pterophoridae. But yes, a lot of work there.
As for Germany, moths are being validated since last summer, by a German specialist, e.g. https://nrw.observation.org/waarneming/view/142957593
I hope that more specialists join, which would make it much more fun for our users and more importantly, making the platform more than just a 'dutch party'.

met vriendelijke groet,
David

Andre321

#54
Citaat van: mdhaen op augustus 12, 2017, 09:55:43 AM
Lorin, I can not agree more with you.

The platform has had massive potential, but to me it seemed to have failed to uplift it further than just BE and NL.
Then what might have been the reason for INat becoming more popular?
-Observado is too much focused on dutch speakers. Observado is not an international thing. It's dutch users going international.
-Interface in observado is plain and simple, whereas INat managed to make it look GOOD (yes their structure was not that good in the past, but look how they portray brown bear data today: https://www.inaturalist.org/taxa/41641-Ursus-arctos
-INat is an open source platform - I can download all observations of everyone and use it however I want.
-INat has much more means - I do not doubt that the ID-software they are working with and of which we see the first versions today are gonna develop rapidly. I highly doubt observado will be able to keep up with that.
-Last but not least - the 101 subsites is a mess and confuses people.

Ik las dat export van data een sterkpunt is van iNaturalist..maar die kan ik juist niet vinden.(ik zoek met name export als gpx)
Net als hun Weblog en feedback pagina waar ik geen fan van ben..veel te lastig en lastig te vinden. Juist voor heavy users vraag ik me af of iNaturalist nog voldoet.

Maar hun methode om 'Fun to use' daar ben ik het zeker mee eens.
Ik vond hun Anoles pagina een goed voorbeeld..maar nu ik hier iets beter naar kijk
(ik zie veel maar lees soms slecht) 

zag ik dat ik al in hun screendump voorkom.
Hier dus hun voorbeeld van 'fun to use' zoals een aantal bovenposters al zeiden.

http://www.anoleannals.org/2017/09/13/help-train-inaturalists-artificial-intelligence-to-identify-anole-species-from-photographs/

Volgens mij wordt ik hier genoemd:
http://www.anoleannals.org/wp-content/uploads/2017/09/Asset-6@3x-2.png


En hier ook

https://www.dropbox.com/s/wjof3yz571a649u/Phasmida.ai?dl=0
https://www.inaturalist.org/posts/18007-inaturalist-for-stick-and-leaf-insect-phasmida-citizen-science

En die determinatie app gaat idd als een dolle..begonnen met 12.000 species zitten ze maanden later op 20.000. Het toevoegen van een soort elke 2 uur is dus blijkbaar toch geen grootspraak...


Voor de jeugd hebben ze een competitie app, helemaal fun:
https://questagame.com/

cvsw123

Ik gebruik het rinat package in R (zie bv. https://ropensci.org/blog/blog/2014/03/26/rinat). Die maakt direct gebruik van hun API. Vanuit R kun je alles ermee doen, ook zo nodig wegschrijven naar andere formaten.
R rocks :-)
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)


Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op juni 06, 2017, 19:10:33 PM
Nee dat gebeurt, nog, niet.


Waarom eigenlijk niet?

En volgens mij zijn er voor verschillende vogel, libellen en sprinkhanenprojecten toch we data gedeeld?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

cvsw123

Ik heb nog eens gekeken, maar vindt geen waarnemingen van observado in gbif (of ik zoek niet goed natuurlijk). Andersom trouwens wel: ruwweg 75% (bij de dagvlinders althans) van de waarnemingen op observado komt uit gbif (ja, je leest het goed, driekwart dus). Dat mag op zich (gbif data is voor iedereen vrij te downloaden en te gebruiken), maar het niet doorleveren naar gbif van observado waarnemingen vind ik wel een gemiste kans, zeker gezien de slogan 'samen ontdekken we meer'. Die wordt nu wel heel erg in één richting uitgelegd.

Volgens mij willen vrijwel alle waarnemers op observado dat hun waarnemingen in de verre en minder verre buitenlanden door lokale onderzoekers en beschermers gebruikt worden (of heb ik het mis?). Of hebben er iig niets op tegen. Dat valt heel simpel te organiseren door alles ook naar gbif te uploaden (en niet alleen te downloaden vanuit gbif). Eén handeling, waarnemers blij, onderzoekers blij, natuurbeschermers blij. Dan mag observado ook spreken van 'samen ontdekken we meer', nu is dat een eenrichtingsverkeer.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

arnoldwijker

Ik heb deze discussie eens doorgelezen. Kwam er via zoeken bij uit omdat ook ik worstel met wel / niet gebruiken van observation.org (wn.nl) en Inaturalist. Veel van wat ik lees klopt. Maar je komt er niet goed uit met alle pro's en cons. Dus elke gebruiker heeft zijn eigen voorkeur. Ook ik. En samenvoegen van databanken gaat ook niet snel gebeuren...

Als ik een hele grote tip aan observation.org / wn.nl mag geven? Zorg voor een goede import functie! (definieer vaste excel / csv lay-out, zorg voor import en feedback bij fouten)
(en dus niet de via Hisko handmatige procedure)

Ik kan heel gemakkelijk mijn obervation.org waarnemingen exporteren en in Inaturalist inlezen. Andersom mis ik het proces. Dit gaat obervation.org op den duur vele waarnemingen kosten. Niet alleen van mij, maar van heel veel gebruikers die de voordelen van beide invoerportalen inzien.