Toekomst Observado.org - INaturalist

Gestart door mdhaen, november 08, 2016, 11:17:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

mdhaen

Ondanks het enorme succes van Observado.org bij Belgische en Nederlandse gebruikers lijkt het me dat het succes ook enkel tot inwoners van de lage landen beperkt blijft. Om één of andere reden wordt het platform niet, of toch heel weinig, door naturalisten in het buitenland gebruikt. Belgen en vooral Nederlanders mogen dan misschien wel tot 's werelds meest actieve wereldreizigers behoren, de echte kracht van een netwerk als observado is nog steeds het bundelend vermogen van een, liefst zo divers mogelijk, publiek.

Recentelijk is een nieuw platform opgericht - INaturalist.org - met oorsprong in de US, een nog beperkt aantal gebruikers en veel beperkter aantal waarnemingen van observado, maar wél met een veel groter potentieel.
Meerdere, gelijkaardige, invoerplatformen is voor iedereen nadelig.

Bijvoorbeeld: ik werk momenteel in een Congolees park samen met naturalisten van heel diverse afkomst. Niemand van hun had al van observado.org gehoord, iedereen hier gebruikt INaturalist. Op het moment dat ik dit hoorde had ik echter al tientallen, zo niet honderden waarnemingen ingevoerd in de regio op observado. Ook stap ik liever niet over naar INaturalist (heb tenslotte al duizenden waarnemingen bij observado staan), al zou dat voor het inventariseren van de biodiversiteit in het park zelf echter wél voordelig zijn (nog geen waarnemingen in het gebied op observado, verschillende honderden waarnemingen in het gebied op INaturalist).

Daarom mijn vraag: is het mogelijk voor de designers van INaturalist en Observado, om eens samen te zitten en beide databases aan elkaar te koppelen?

Bedankt,

Mathias

nicolaasvanzalinge

Het schijnt dat het Amerikaanse 'ebird' ook al veel gebruikt wordt, bijv. in Australie. Wel merkte ik dat in Spanje observado.org al gebruikt wordt door een aantal lokale mensen. Niettemin sluit ik me aan bij de oproep van Mathias de Haen om te overleggen met de andere website designers.

Succes!
Nicolaas van Zalinge


garryb

Citeerhttp://observation.org/stats_country_map.php

Met zo'n taalfout, ga je het internationaal niet ver schoppen.  :-\


David Tempelman

beste allemaal,

Dankjewel Marcel, voor het attent maken op deze discussie.
Er zijn gesprekken geweest met eBird en inaturalist. Dat heeft nog niet tot een samenwerking geleid helaas. Ik heb de waarnemingen van Congo gezien, schitterend werk hoor. Voorlopig zullen de portalen nog wel even naast elkaar staan (ja, dat is niet wenselijk, dat vind ik ook), maar ik hoop dat er op lokaal niveau toch samenwerking komt, bijv. in ver afgelegen nationale parken zoals deze.

Meldingen van taalfouten mag je altijd naar mij sturen, liefst naar mijn eigen adres (deze post had ik gemist). edit: ik heb deze (inderdaad gruwelijke) fout aangepast  ;)

met vriendelijke groet,
David

Andre321

#6
Hoi,
iNaturalist bestond 3 jaar geleden uit een afstudeer project van studenten waarbij de fotos op Picasa en Flickr stonden en was vooral project based (precies wat wrn.nl niet is, want we hebben amper projecten) .
Is dat erg veranderd ? Het was meer iets om je fotos in een gemeenschappelijke database te stoppen. Mijn data inlezen kon maar met 600 waarnemingen per keer...
Heeft iemand andere ervaringen ? Toen was het een studentenproject.
Als het project eenmaal bestaat ben je al te laat..ik zou eerder op reclame via rmaillijsten in bijv India en Brazilie gokken.

Vroeger had je over het hele land een grutto, een kievit, een tuinvogel of een huismussen project en omniet voor elk project een database aan te maken gingen ze dat samen in iNaturalist doen.
En ook fotografen die hun fotos in een waarnemingendatabase wilde zetten en hun fotos toch al op Flickr hadden staan konden meedoen.

CiteerOok iNaturalist.org is een site   die je toelaat om je natuurobservaties te registreren.  De integratie   met Flickr maakt het erg gemakkelijk om foto's die je daar al hebt   opgeslagen over te nemen (met inbegrip van tijdstip van opname, en   eventueel de beschrijving die je aan je foto had toegevoegd.)
  Voorlopig wordt iNaturalist nog veel minder intensief gebruikt dan   waarnemingen.be, maar voor een 'persoonlijk inventaris' is de site   eigenlijk veel bruikbaarder.  Herinner je je nog mijn postje over vogelen, vogelaars en hun lijstjes?  Wel, ik heb tegenwoordig ook mijn lijstjes!

arjan.kop

Er staan drie miljoen waarnemingen, maar zo te zien staan alle foto's elders. Slim misschien, maar wat als Flickr stopt? Het validatiesysteem is ook te vrijblijvend. Tenzij ik verkeerd keek mag iedereen iets roepen.

Andre321

#8
Het waren destijds dacht ik studenten...in tijden dat er nog geen google maps bestond..en data en kaarten echt extreem duur waren.
Wat is daar HEEL veel veranderd.
En ze hadden veel last dat het interne referentiesysteem, opslagstructuur van bijv Flickr telkens veranderde, dus dat moesttelkens hersteld worden.
Wel kun je in Flickr bijv VEEL GROTERE fotos kwijt dan in OBservado.
Omdat de gebieden (USA is groter dan Nederland) zo groot zijn kende de studenten (geen biologen dacht ik) niemand en werd het echt een socio project. Het gaat daar ook veel meer om iets als de Klapekster, de lieveheersbeestjes of Pissebedden projecten met vrij weinig soorten..

JE gaat naar iNaturalist en kiest dan als Citizen Science een project die je wel wilt helpen door daar waarnemingen voor te gaan verzamelen..je gaat dan niet 'doelloos' an de slag.

Ze gebruiken een soort facebook principe

CiteerMaar hoe staan jullie tegenover tools als "Community supported ID" (iedereen kan akkoord gaan of niet met de opgegeven identificatie en de telling is voor iedereen te zien) en andere openbare feedback van waarnemers zoals je bij de nieuwste concurrente kan vinden als iNaturalist, iSpot en projectnoah? Zou er geen optie kunnen zijn om ongedetermineerde waarnemingen op te roepen en andere waarnemers de kans te geven ID suggesties te geven (cf. http://www.inaturalist.org/observations/id_please)? Dit lijkt me laagdrempeliger dan communicaties via verborgen berichten per e-mails en dit forum. De uiteindelijke aanvaarding kan nog steeds door een admin gebeuren. En wat denken jullie over een reputatie systeem (bv. http://www.ispot.org.uk/help-reputation) aan de hand van de ID suggesties of blinde testjes via foto's of ... Dan heb je ook een idee van de betrouwbaarheid van waarnemingen zonder foto. Dit laatste is misschien wel minder geschikt voor observado, maar eerder voor wn.be en wn.nl.

STATISTICS  http://www.ornitho.de/index.php?m_id=23

Citeer

eneral overview
Observations overall : 22437028Observations this year : 5114759Observations this month : 190610
Last updated : saturday, november 19th, 2016, 22:59
Observations on the peak day overall : 48699Observations on the peak day this year : 48699Observations on the peak day of this month : 24599
Last updated : saturday, november 19th, 2016, 03:36
Municipalities visited overall : 12487Municipalities visited this year : 11434Municipalities visited this month : 4910
Last updated : saturday, november 19th, 2016, 03:41
Registered persons : 19089
Last updated : saturday, november 19th, 2016, 22:59




Hans Verdaat

#9
Ik herken de discussie en het naar mijn mening heeft het vooral met het uitdragen te maken. Veel Nederlanders en Belgen gebruiken Observation.org (persoonlijk gebruik ik dat liever als de naam Observado) omdat ze er al ervaring mee hebben via waarneming.nl / waarnemingen.be maar maken er weinig reclame voor naar buiten.
Site als eBird, iNaturalist, Naturgucker.de en Ornitho dragen heel actief uit wat ze doen en vragen meer van waarnemers, er zit ook meer geld achter de reclame uitingen. Deze sites worden gesponsord of onderhouden door kapitaal krachtigere organisaties.

eBird en Ornitho zijn groter als Observation maar beperken zich enkel tot vogels !!

Er zijn veel gebieden waar Obervado / Observation.org goed gebruikt wordt maar meer samenwerking / uitwisseling zou goed zijn.  :duim:
In Duitsland zou samenwerking met Naturgucker voor de hand liggen.
   

HPM

Citaat van: Hans Verdaat op november 15, 2016, 20:38:02 PM
...
eBird en Ornitho zijn groter als Observation maar beperken zich enkel tot vogels !!
...

Volgens mij is er geen reden om ornitho tot vogels te beperken. ornitho.it en ornitho.cat doen dat ook niet.
Herman van der Meer

Andre321

Zit er echt zoveel geld achter  eBird, iNaturalist, Naturgucker.de en Ornitho  ?
Ik weet het niet hoor..maar iNaturalist had vroeger in elk geval niet eens eigen foto servers voorzover ik weet.

Rutger Koperdraad

Omdat ik in Peru woon, heb ik veel meer aan eBird als het gaat om distributiekaartjes en recente waarnemingen, omdat eBird veel meer wordt gebruikt door Zuid- en Noord-Amerikanen. Daarom registreer ik tegenwoordig ook in eBird, en heb ik alle waarnemingen uit observado.org daar geïmporteerd.

Wat superhandig zou zijn, en volgens mij ook niet zo moeilijk, is een exportfunctie in observation.org die exporteert in het recordformaat van eBird, zodat het vervolgens zonder veel handmatige acties geïmporteerd kan worden in eBird.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: cucucucu op november 28, 2016, 14:30:20 PM

Wat superhandig zou zijn, en volgens mij ook niet zo moeilijk, is een exportfunctie in observation.org die exporteert in het recordformaat van eBird, zodat het vervolgens zonder veel handmatige acties geïmporteerd kan worden in eBird.


Ook leuk als het andersom ook zou kunnen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirder

Ik heb ervaring met een boel van die alternatieven en de meesten zijn verschrikkelijk irritant op allerlei mogelijke manieren. Waarnemingen, waarneming en observado steken er met kop en schouders bovenuit (maar zien er wel minder aantrekkelijk uit). 
Groeten, Dirk Derdeyn.

mdhaen

@ Henri: andersom is mogelijk. Ik nam contact op met een aantal sleutelfiguren bij INat en heb al mijn waarnemingen van observado in bulk kunnen oploaden bij Inaturalist.

Weet iemand of het mogelijk is om dit ook omgekeerd te doen? maw, al mijn waarnemingen van INaturalist als CSV te downloaden en vervolgens in bulk up te loaden naar observado?
Omdat ik hier (Garamba np, DR Congo) de enigste observado gebruiker ben neig ik toch over te schakelen...

RW Akkermans

Helaas, de grote Amerikaanse sites zijn slechts uit op het binnenhalen van zoveel mogelijk waarnemingen en niet op samenwerking met een Europese site. Een gelijkwaardige uitwisseling wordt afgehouden. Het bestuur van Observation International heeft daarom besloten vooralsnog geen uitwisseling met deden aan te gaan. Laten we niet alle data naar Amerika laten verdwijnen, maar onze zaken ook in Europa houden. Dus blijf Observation (ObsMapp en Iobs) gebruiken.

Reinier Akkermans

arjan.kop

Citaat van: dirder op november 28, 2016, 19:53:14 PM
Ik heb ervaring met een boel van die alternatieven en de meesten zijn verschrikkelijk irritant op allerlei mogelijke manieren. Waarnemingen, waarneming en observado steken er met kop en schouders bovenuit (maar zien er wel minder aantrekkelijk uit).

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Op een aardig grafisch schilletje na vind ik de site waar het hier om begon echt een draak.

mdhaen

#18
@ Reinier, 'een gelijkwaardige uitwisseling wordt afgehouden', maw INaturalist wil wel data van observado importeren maar geen eigen data delen? Spijtig om dat te lezen.

Ik blijf graag observado gebruiken (ondanks ik hier wel tussen twee vuren zit, cfr de problematiek van meerdere databanken in een afgelegen gebied zoals hierboven beschreven) en daarom mijn vraag: is het mogelijk, of kan het mogelijk gemaakt worden, om per bulk (CSV-file) waarnemingen in te voeren bij observado.org?

marcel123

#19
Citaat van: mdhaen op november 29, 2016, 13:31:08 PM
is het mogelijk, of kan het mogelijk gemaakt worden, om per bulk (CSV-file) waarnemingen in te voeren bij observado.org?

1.000.000
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=380161.0

hiskodevries

#20
dat kan, alleen kun je dat niet zelf
bestand even naar mij emailen.
Maar tussen ons. als je een beetje behoorlijk wat data van een gebied hebt kun je met observation.org wel heel erg veel.
zowel met statistieken en kaarten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cvsw123

Voor onderzoek wordt internationaal steeds vaker teruggevallen op GBIF (http://www.gbif.org/, ruim 600 miljoen waarnemingen zitten hierin). Ik zie dat observado ook download vanuit GBIF (deze bv: http://observado.org/waarneming/view/107699683). Dat is ook prima, want de data van GBIF is weliswaar open data, maar ook vrij lastig toegankelijk (je kunt downloads opvragen). Snel een kaartje maken of zo kun je niet. Maar het is er wel en volledig gratis en vrij toegankelijk.

Op termijn zou het goed zijn als alle nationale en internationale databestanden zouden doorleiden naar GBIF. Zou een enorme boost geven aan internationaal onderzoek met deze data. Maar ik begrijp ook alle redenen dat niet te doen. Zo kunnen we het in Nederland niet omdat het verdienmodel van de NDFF (die ook jaarlijks 320.000 euro bijdraagt aan waarneming.nl, en daarmee vermoedelijk de belangrijkste financier is van zowel waarneming.nl en indirect dus ook van observado) nu eenmaal gedeeltelijk gebaseerd is op de verkoop van data.

Maar op termijn hoop ik dat zoveel mogelijk databanken gaan doorleiden naar GBIF.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

bartvanhoof

@Chris

een terzijde ...
mbt GBIF ... als voorbeeld http://observation.org/waarneming/view/112722061 ... wat moet ik hier van maken als ik zoiets zie? Een cocoon? Een dood imago? Of is het een default instelling van datum geweest voor een imago op deze plek (i.e. eerste dag van het jaar). Hoe kom ik er achter wat achter deze waarneming zit (en dus andere van GBIF)?

Anyway, volg dit gesprek met interesse. De groepen in Spanje waar ik bij zit (vlinders, moths en libellen) gebruiken fijn Observado, sommige waarnemingen zijn "hidden" mbt ons werk, maar toch, de data is er.
Heb geen ervaring met andere tools ... SEO BirdLife gebruikt een ander systeem, maar dat gebruik ik niet want uiteindelijk komt Observado data toch bij hun terrecht via eurobirdportal.org.

gr,
b.

hiskodevries

Gbif is zeker een aanwinst. maar daar heb ik nog wel een 'leuke' anekdote over.
op een gegeven moment waren een aantal nederlanders in Estland geweest en hadden hun waarnemingen keurig op observation.org gezet.
Enige tijd later kreeg ik deze email
Citeer"Recently (6-11 apr) I guided a birding tour for a Dutch birding group led by Jacob van der Weele in Estonia. Now it has come to my attention that they have uploaded all the observations into Observado with exact GPS coordinates. I personally use an Estonian database for my observations at elurikkus.ut.ee. This database hides the exact locations of protected species and it is forbidden by Estonian laws to publish the exact locations of protected species. Some of the species I showed them are protected and sensitive to disturbance. Is it possible to hide the exact locations for these species?

Sensitive protected species are: Capercaillie, Hazel Grouse, Ural Owl, Pygmy Owl, Three-toed Woodpecker, White-backed Woodpecker, Lesser Spotted Woodpecker."

Ik de beste man de vraag gesteld of die mij dat wetsartikel kon doen laten toekomen. Keurig gekregen en ja zijn beweringen klopten als een bus. Die soorten zijn nu verborgen voor Estland.
Daarna eens even gbif ingedoken en wat schertste mijn verbazing , elurikkus.ut.ee heeft al zijn data op gbif gezet inclusief bovenstaande soorten met de exacte lokatie. Waarschijnlijk naar binnen gelokt met een mooie subsidie maar zonder de consequenties te overzien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cvsw123

@Bart: daarvoor moet je de originele data bekijken in GBIF. Ik gok dat als je op GBIF deze soort download met als landenfilter Rusland, je hem vrij makkelijk ertussen vindt. Dan zie je alle velden, en dus wellicht ook info over de periode (zou zo maar kunnen slaan op het jaar 2011) of noem maar op. Zou trouwens slordig zijn als een jaarwaarneming wordt opgeslagen op 1 januari, maar misschien is dat niet het geval.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

bartvanhoof

:) hehe. Tja.

Even snel onze Pieris napi observaties onderzocht zoals Chris het aangaf ... 01.01.11 klopt niet als datum denk ik, ik weet niet wat in hun systeem fout is gegaan.

- Ze zijn dus eigenlijk in Finland ... tja, het is ook net de grens met Rusland en de Observado area polygoon zal misschien niet 100% nauwkeurig zijn, opzich geen probleem.

- dit is de link http://www.gbif.org/occurrence/search?HAS_GEOSPATIAL_ISSUE=false&GEOMETRY=31.22%2062.61%2C31.22%2062.86%2C32.08%2062.86%2C32.08%2062.61%2C31.22%2062.61&TAXON_KEY=1920494

- daar staan 4 waarnmening zonder maand (in 2011) ... als ik er een pak ... http://www.gbif.org/occurrence/1064347182

- dan zie ik dat die op 28.07.11 is gemaakt (onder Identification Details), ik denk dat het een imago betreft want er staat bij "Sampling Protocol: Netting" (onder Occurrence Details) ... ik neem dus aan met een netje gevangen.

Anyway, sorry dat ik in dit gesprek over stap op GBIF ... viel me gewoon op. Zal de originele discussie niet meer onderbreken.
Dank anyway, en Chris, je hebt me een handje geholpen om GBIF beter te brgrijpen ... is niet het meest gebruikersvriendelijk. :)
gr,
b.

cvsw123

#26
GBIF geeft zelf aan:
INTERPRETATION ISSUES

GBIF found issues interpreting the verbatim content of this record:
Coordinate rounded
Geodetic datum assumed WGS84
Recorded date mismatch

Zo'n waarneming zou eigenlijk met een grovere schaal moeten worden opgenomen in observado, nu staat hij erin met een precisie van 1000m. Gek genoeg staat hij idd in het GBIF kaartje wel binnen Finland. En ook de datum klopt niet. En bij EVENTDATE staat idd 2011-07-28/2011-07-28. 28 juli is een stuk waarschijnlijker dan 1 januari, zeker hier. Maar goed, ik weet niet hoe Hisko deze waarneming heeft omgebouwd (want voor de goede orde: deze is in GBIF gezet door het Department of Forest Sciences (ik denk van Finland), en vervolgens door Hisko gedownload van GBIF en in observado gezet. Bij zo'n omzetting kan duidelijk wat mis gaan.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

caliprobola

De Vlaamse data staan op GBIF :-)
http://zookeys.pensoft.net/articles.php?id=8019

Vanuit NDFF zou het in principe ook mogelijk zijn als je een vertraging van X aantal jaar en een onzekerheid van x aantal km inbouwt. Dan beperk je het datagebruik dat niet via NDFF gaat maar werk je toch mee met internationaal datagebruik (waar die inzekerheid van locatie wat minder van belang is). De Vlaamse data is ook ingevoerd op basis van 5x5km hok wat internationaal gezien erg precies is maar voor Vlaams gebruik behoorlijk ruim.

maurice_tijm

Wat mij betreft is een wereldwijd Observado met alle data beschikbaar voor iedereen niet wenselijk en is de huidige situatie al veel te open. Voor iedereen ter wereld zijn de locaties van waarnemingen tot op de paar meter nauwkeurig terug te vinden. Het is nu de verantwoordelijkheid van de gebruiker om waarnemingen te verbergen, ik vind dit voor élk van soorten die wereldwijd bedreigd zijn zeer discutabel.

Het is totaal niet in te schatten hoe onze waarnemingen worden gebruikt.
Wij denken vooral vanuit een 'blije ecologen zeepbel' hoe we onze eigen lifelist kunnen aanleggen, andere liefhebbers kunnen helpen en data kunnen delen met onderzoeksinstanties. Ondertussen lezen we ook hoe goed de wildlife crime zich organiseert en hoe handig mensen online aan het worden zijn in landen met een minder goede natuurbescherming en handhaving. Zelfs in Nederland is men met reden al steeds voorzichtiger geworden met waarnemingen locaties.

In landen Maleisie, Thailand, Indonesie wordt heel gericht op bepaalde soorten gestroopt (en wie weet waar nog meer). Je wilt toch niet dat Observado door stropers/handelaren wordt gebruikt om gericht naar dichtheden en locaties van Helmeted Hornbills, Cockatoos, Pangolins, Binturongs, Sun Bear etc. etc. te zoeken omdat wij het wel leuk vinden om onze waarnemingen terug te zien bij thuiskomst?

Dit is zo belangrijk dat je als Observado zijnde niet de wensen van lokale organisaties zoals het voorbeeld in Estland af moet wachten. Ik denk dat om te beginnen de enige juiste weg de volgende is:
1. een gestandaardiseerde vervaging van waarnemingen van wereldwijd bedreigde soorten tot 5 km2 niveau. Stel je de situatie voor dat wij maar ook lokale gebruikers zoals gidsen en boswachters bewust en onbewust stropers helpen door met de app van Observado nesten te markeren etc.: dat wil je toch niet.
2. + het uitschakelen van de mogelijkheid om van deze soorten kaarten te plotten om zo locaties met hoge dichtheden te bepalen. Deze informatie kun je altijd d.m.v. een email aan de waarneming vragen of een verslag op nalezen (de wereldwijde beschikbaar van locaties in verslagen is een ander punt van aandacht).

Als gebruiker zelf moet je goed nadenken waarom je een exacte waarneming-locatie invoert
- Is het vooral voor je eigen lijst? Dan is de exacte locatie eigenlijk niet relevant
- Denk je er iemand mee te helpen? Het is de vraag wie je er mee helpt. Voor wie is de exacte locatie van belang? In heel veel gevallen is de exacte locatie niet relevant:
1. als je als organisatie wilt weten welke soorten in een park voorkomen om de bescherming ervan te promoten hoef je daar geen exacte locaties van te hebben.
2. de exacte locatie is voor een andere reiziger maar ten dele nuttig: vaak is de volgende Europeaan er pas maanden later. Terwijl de exacte locatie lokaal wel kan worden misbruikt door mensen die wel snel ter plekke kunnen zijn.
Ik snap wel dat stropers vooral met lokale eigen kennis werken maar hier geldt wat mij betreft het voorzorgsprincipe: zo lang je niet kunt uitsluiten dat de informatie uit observado wordt misbruikt moet je deze zo voorzichtig mogelijk ontsluiten.

Ik ga mijn eigen waarnemingen uit het verleden hier nog extra op nalopen. Aandachtspunt is Obsmap (waarnemingen in het veld): je zou eigenlijk standaard in moeten stellen dat al jouw uploads met 5km2 vervaging geupload worden, dat zou in ieder geval mijn wens zijn.

Vriendelijke groet,

Maurice Tijm



Erik van Dijk

Citaat van: maurice_tijm op december 02, 2016, 11:46:13 AM
Wat mij betreft is een wereldwijd Observado met alle data beschikbaar voor iedereen niet wenselijk en is de huidige situatie al veel te open. Voor iedereen ter wereld zijn de locaties van waarnemingen tot op de paar meter nauwkeurig terug te vinden. Het is nu de verantwoordelijkheid van de gebruiker om waarnemingen te verbergen, ik vind dit voor élk van soorten die wereldwijd bedreigd zijn zeer discutabel.

Het is totaal niet in te schatten hoe onze waarnemingen worden gebruikt.
Wij denken vooral vanuit een 'blije ecologen zeepbel' hoe we onze eigen lifelist kunnen aanleggen, andere liefhebbers kunnen helpen en data kunnen delen met onderzoeksinstanties. Ondertussen lezen we ook hoe goed de wildlife crime zich organiseert en hoe handig mensen online aan het worden zijn in landen met een minder goede natuurbescherming en handhaving. Zelfs in Nederland is men met reden al steeds voorzichtiger geworden met waarnemingen locaties.

In landen Maleisie, Thailand, Indonesie wordt heel gericht op bepaalde soorten gestroopt (en wie weet waar nog meer). Je wilt toch niet dat Observado door stropers/handelaren wordt gebruikt om gericht naar dichtheden en locaties van Helmeted Hornbills, Cockatoos, Pangolins, Binturongs, Sun Bear etc. etc. te zoeken omdat wij het wel leuk vinden om onze waarnemingen terug te zien bij thuiskomst?

Dit is zo belangrijk dat je als Observado zijnde niet de wensen van lokale organisaties zoals het voorbeeld in Estland af moet wachten. Ik denk dat om te beginnen de enige juiste weg de volgende is:
1. een gestandaardiseerde vervaging van waarnemingen van wereldwijd bedreigde soorten tot 5 km2 niveau. Stel je de situatie voor dat wij maar ook lokale gebruikers zoals gidsen en boswachters bewust en onbewust stropers helpen door met de app van Observado nesten te markeren etc.: dat wil je toch niet.
2. + het uitschakelen van de mogelijkheid om van deze soorten kaarten te plotten om zo locaties met hoge dichtheden te bepalen. Deze informatie kun je altijd d.m.v. een email aan de waarneming vragen of een verslag op nalezen (de wereldwijde beschikbaar van locaties in verslagen is een ander punt van aandacht).

Als gebruiker zelf moet je goed nadenken waarom je een exacte waarneming-locatie invoert
- Is het vooral voor je eigen lijst? Dan is de exacte locatie eigenlijk niet relevant
- Denk je er iemand mee te helpen? Het is de vraag wie je er mee helpt. Voor wie is de exacte locatie van belang? In heel veel gevallen is de exacte locatie niet relevant:
1. als je als organisatie wilt weten welke soorten in een park voorkomen om de bescherming ervan te promoten hoef je daar geen exacte locaties van te hebben.
2. de exacte locatie is voor een andere reiziger maar ten dele nuttig: vaak is de volgende Europeaan er pas maanden later. Terwijl de exacte locatie lokaal wel kan worden misbruikt door mensen die wel snel ter plekke kunnen zijn.
Ik snap wel dat stropers vooral met lokale eigen kennis werken maar hier geldt wat mij betreft het voorzorgsprincipe: zo lang je niet kunt uitsluiten dat de informatie uit observado wordt misbruikt moet je deze zo voorzichtig mogelijk ontsluiten.

Ik ga mijn eigen waarnemingen uit het verleden hier nog extra op nalopen. Aandachtspunt is Obsmap (waarnemingen in het veld): je zou eigenlijk standaard in moeten stellen dat al jouw uploads met 5km2 vervaging geupload worden, dat zou in ieder geval mijn wens zijn.

Vriendelijke groet,

Maurice Tijm

Beste Maurice,

Dit is een terecht aandachtspunt!

Maar dit was in de beginjaren van Waarneming.nl ook het geval nu is alles veel beter ingericht door vrijwilligers en stakeholders van de soortgroepen en zijn deze problemen op de achtergrond geraakt. Via KNNV-, SBB-, IVN-, en PGO-websites is anno nu het eenvoudiger om locaties van bijvoorbeeld orchideeën te vinden dan via waarneming.nl.

En als mensen de moeite nemen om voor kritische soorten gemotiveerd standaard vervaging aan wordt dit bijna altijd gehonoreerd.

Kortom niet lullen maar poetsen. Meld de soorten aan die zeer gevoelig zijn voor stropen. Ik zal een apart topic voor maken.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk