houtduiventrek in Limburg

Gestart door Kaja, oktober 13, 2007, 14:36:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kaja

Hallo allemaal,
Afgelopen zondag en vandaag was er redelijk veel trek van houtduiven in Zuid-limburg. Met groepen van 100 - 1500 komen ze langs.
Maar wat is nou de beste/makkelijkste manier om de ze beesten te tellen? In groepjes van tien doe ik het meestal, maar dat gaat snel fout (bij mij) of is het vooral veel ervaring en dan in een keer schatten? Zelf heb ik niet zo heel veel ervaring met houtduiventrek.
Afgelopen zondag een groep houtduiven, zie bijlage. In het veld had ik het geteld in groepjes van 10 en kwam ik uit op ongeveer 350. Toen ik thuis kwam en de foto bekeek, de groepjes van 10 omcircelt en die geteld, ik kwam uit op 820!!.
Vandaag ging het beter: een mega grote groep kwam langs, ik snel tellen, want ik wilde nog 'n foto maken. Tot de honderd in groepjes van 10 geteld en daarna groepjes van 100 geteld, kwam ik bij duizend, dat leek me ongeveer de helft dus waren het er 2000. Thuis op de foto waren het er ongeveer 1700.

laatvlieger

Ja dat is lastig. Je zou ook gebruik kunnen maken van een tikkenteller. Dat telt een stuk sneller.

Als schatten in tientallen te traag gaat, kun je misschien er ook eerst een groep van 100 uithalen en vervolgens tellen hoeveel van die groepjes er in de totale groep zitten.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

TjeerdBurger

ja bij groepen zoals dit gewoon een groepje schatten op 100 en dan tellen hoevaak zo n groepje er in zit.

Geert-Jan Kroon

Ik schat deze groep op 800..  :huh:

Wie biedt meer?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk schat deze groep op 800..  :huh:

Wie biedt meer?
Ik doe 820, staat er overigens bij,

Maar ik heb geen groep houtduiven gezien vandaag, Vreemd,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Fabian Meijer

CiteerMaar ik heb geen groep houtduiven gezien vandaag, Vreemd,
Mischien niet goed op gelet?

Jeroen Nagtegaal

Echt wel, Ik be de gehele dag buiten geweest bijna niet in het bos, maar 5 min. en heb constant om me heen gekeken, ik zag voornamlijk veldleeuwen op trek vandaag, maar ook een paar lijsters,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

teunvankessel

In brabant kwamen er wel wat groepjes van tussen de 15 en 40 vogels door, niet heel massaal maar ze kwamen wel door, verwacht er morgen meer hoop het eigelijk ook haha :rolleyes:  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Kaja

Vanmorgen ben ik gaan trektellen en had ik er in een half uur 16.921!! Als je klaar bent met de ene groep tellen ben je al bijna te laat voor de volgende :D