'Staatsbosbeheer mishandelt otter'

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 26, 2007, 15:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Bron, Nu.nl

'Staatsbosbeheer mishandelt otter'
Uitgegeven: 26 november 2007 14:21
Laatst gewijzigd: 26 november 2007 14:55

LEEUWARDEN - Stichting Otterstation Nederland (SON) in Leeuwarden heeft maandag aangifte gedaan tegen Staatsbosbeheer wegens mishandeling van een otter. Dat heeft de organisatie meegedeeld.

Staatsbosbeheer heeft vrijdag in het Friese natuurgebied Rottige Meenthe een tamme otter uit Zweden uitgezet. Volgens directeur Addy de Jongh van SON is een tamme otter niet gewend om in de natuur te leven. Daarom is er sprake van dierenmishandeling, zo zei hij maandag.  

In Nederland werd de otter in 1988 als uitgestorven beschouwd. Sinds 2002 proberen Staatsbosbeheer, Alterra en het ministerie van LNV de otter in Nederland te herintroduceren.

Verwilderen

Volgens een woordvoerder van Staatsbosbeheer kunnen de tamme otters prima overleven omdat ze snel verwilderen. In Nederland zijn in de Rottige Meenthe en de Weerribben (Overijssel) dertig otters uitgezet, achttien wilde en twaalf tamme.

De wilde otters komen uit Oost-Europa. Maar omdat de landen waar de otters werden gevangen lid zijn geworden van de Europese Unie, zijn de regels voor het vangen veel strenger geworden. Daarom haalt Staatsbosbeheer nu tamme otters uit dierenparken.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

Ach, die Addy de Jongh is in het verleden een keer goed op z'n pik getrapt en dit is de kift.
mvgr, Hinko

tekenaar

Ik denk dat het niet zo eenvoudig zit. Ik heb wat ervaring met marterachtigen (dierentuinervaring) en een vriend van me heeft een otter thuis gehad (die nu overigens bij Addy zit!). Het is me juist steeds opgevallen hoe makkelijk otters aan mensen wennen en hoe lastig ze daarna weer schuw te maken zijn. Bovendien heeft een dierentuinotter geen ervaring met vinden van voedsel in de natuur en waarschijnlijk ook geen goed ruimtelijk inzicht (minder goed in staat om de weg te vinden in een groot territorium), gewoon omdat hij jeugdervaring mist.

Ik kan me voorstellen dat een dierentuinotter best uit te zetten is, maar niet zonder meer, daar gaat een lange gewenningsperiode aan vooraf. Ook niet elke dierentuinotter zal geschikt zijn. Om nu van afstand (zonder details te noemen) te zeggen wat wel en niet goed is, is me te kort door de bocht. Meningen, prima, maar graag onderbouwd met feiten. Wat je ook van Addy wilt zeggen, hij weet wel veel van otters (mischien wel meer dan alle forum-mensen bij elkaar - en ik hoop dat ik nu niemand beledig).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mlahaye

Heren,

Dit onderwerp is het forum van waarneming.nl niet waard. Ik heb het topic dan ook gesloten.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren