holletje in de duinen

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 12, 2007, 20:11:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..vanmiddag bijgaand holletje gefotografeerd.. ..hij viel me op door zijn ligging, grootte(kleine opening) en van bovenaf intacte rand..

..kan iemand me vertellen wie hem gegraven heeft?..  (moet ik denken aan een wezel,marter o.i.d.) ..of zit ik er totaal naast en is het toch van een konijn!!

4 foto's (heb er evt. meer)

1. bovenaangezicht
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

2. bovenaangezicht (dichterbij)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

#3
4. ligging (iets links van midden)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Weet het niet zeker, maar lijkt mij van een konijn. Heb je rondom het hol gekeken naar uitwerpselen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

#5
..nee, er lagen geen uitwerpselen rondom..  ..ben geen konijnenkenner maar volgens mij begint een konijn horizontaler met graven en liever tegen iets steils (heuveltje), dit holletje ging vanaf het begin vrij steil naar beneden.

Heb even verderop een konijnenhol gefotografeerd (misschien ook in gebruik als vossenhol omdat er prooiresten?? vooraan liggen, of zijn het uitwerpselen?)

hierbij 2 foto's van dat hol.

1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Hoi Ted,

op de tweede fotoserie zie ik ook geen typerende berg konijnenkeutels en deze dieren leggen alles keurig bij elkaar. Het zou dus best een door een vos verbouwd hol kunnen zijn. Zo ook de eerste serie. Je hebt trouwens nog niets gezegd over de diameter van de ingang, hoe groot was die?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

Hoi Astrid,

..de eerste is absoluut geen vossenhol want de diameter was niet groter dan 15 cm..

..heb ook het idee dat een dier een gang heeft gegraven en dat dat gat de uitgang is waar hij naar boven is gekomen.. ( is speculeren!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

#9
Kan het nog steeds een konijnenhol zijn. Misschien dacht het beestje (na al het werk) dat het geen goede keuze was en is daarna verkast. De diameter klopt zo ongeveer wel.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

...geloof nog steeds niet in een konijn... vind de opening van het gat er te klein voor (of er moeten dwergkonijntjes uitgezet zijn!!!)

..ga nu overigens ook naar mijn eigen holletje  :D

hopelijk reageren er morgen meer en word het duidelijk
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Citeer...geloof nog steeds niet in een konijn... vind de opening van het gat er te klein voor (of er moeten dwergkonijntjes uitgezet zijn!!!)

..ga nu overigens ook naar mijn eigen holletje  :D

hopelijk reageren er morgen meer en word het duidelijk
Ik ook!!! :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bert van Rijsewijk

Bunzing?

Die schijnt vertikaal te beginnen met het graven van een hol.

Bert.

Zonnekoning

Zou het van een Hermelijn kunnen zijn?
Dit holletje heb ik op 8-5-2007 gefotografeerd op de Noordvaarder Terschelling en waren ook prentjes in de buurt. Ze zijn daar eens uitgezet om een muizenplaag te bestrijden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.