Welke wants is dit

Gestart door ivroo, november 01, 2016, 14:05:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivroo

Deze zat gister achter het huis en liep zo mooi mijn vinger op.
Vanmorgen liep hij in de woonkamer over de vloer dus maar weer buiten gezet.
Ik had de foto op mijn FB gezet en kreeg als commentaar "Pas op het is een kissing bug die zijn gevaarlijk voor de mens"
Moest er wel om lachen dus vandaar mijn vraag welke het is zodat ik ze kan geruststellen ;)
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

Marco de Haas

Pfff, die kissing bug is een groot onzinverhaal dat op Facebook continu weer langs komt, gewoon negeren (zolang het over Nederlandse beestjes gaat)  ;).

Dit is een Bladpootrandwants (Leptoglossus occidentalis).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

ivroo

Bedankt voor de naam.

De reactie kwam van familie op Aruba. Misschien dat ze daar wel voor komen.
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

jck

Er is een heel nare ziekte in Amerikaanse landen - Chagas Disease - die verspreid wordt door zogenaamde Kissing Bugs. Dit zijn wantsen uit de familie Reduviidae. Deze hebben een oppervlakkige gelijkenis met bladpootwantsen. Info van de WHO -

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs340/en/

Zie "Transmission" voor de role van de wantsen bij het verspreiden van de ziekte. Helemaal onderaan staat een lijst met landen waar het voorkomt (beetje onduidelijk of dat ALLE landen zijn).

James

arpwifi

Het lijstje bij (1) slaat op deze zin
CiteerChagas disease is found mainly in endemic areas of 21 Latin American countries(1), where it is mostly vector-borne transmitted to humans by contact with faeces or urine of triatomine bugs ...
Het lijkt mij dat het "mainly" dan slaat op "endemic areas" en niet op "21 ... countries", maar strikt genomen zou het inderdaad semantisch ook andersom kunnen zijn ... 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Wel beroerd geschreven Engels -  :police: - een gebied of land kan niet endemic zijn, een organisme of ziekte juist wel. Ik neem aan dat wat ze bedoelen is dat de ziekte met regelmaat/wijdverbreid in die 21 landen voorkomt (en misschien incidentele gevallen in andere landen in de regio).

James

arpwifi

Daar heb je gelijk in, maar tegelijk heb ik er redelijk ongestoord overheen gelezen en juist geïnterpreteerd als "zelfs binnen die landen slechts lokaal/sporadisch" ... en ik vermoed eigenlijk ook dat ze dat bedoelen. Als de ziekte (bij hen) uit meer landen bekend was geweest hadden ze die er denk ik wel bij gezet. Althans - zo lees ik het in elk geval ....
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck


jan cuppen

Laatje vooral niet bang maken. Teken zijn de gevaarlijkste beestjes in Nederland.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen