Japanse esdoornluis?

Gestart door thijsdegraaf, november 03, 2016, 20:21:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Bij gebrek aan andere beestjes maar wat luizen gefotografeerd. Deze zitten in een grote Japanse esdoorn. Opvallend was, dat een kleine 'gewone esdoorn' eronder luisvrij was.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126382951
Japanse esdoornluis - Periphyllus californiensis gezien op 2016-11-03 Bergen (NH)
Foto's:








Toelichting:
Op een Japanse esdoorn.
bij voorbaat dank Thijs de Graaf

spinnenvrouw

Heb je misschien een wetenschappelijke naam voor Japanse Esdoorn?
Jacomijn Prinsen

thijsdegraaf

#2
Acer palmatum Je hebt tegenwoordig veel soorten bij het tuincentrum. Hij stond er al toen we hier 39 jaar geleden kwamen wonen.
Ik had hier gekeken http://influentialpoints.com/Gallery/Aphids_on_maple_and_sycamore_Acer_in_Britain.htm


Fotootje veel vroeger in het jaar  :blink::

thijsdegraaf

#3
Net even gekeken. Door de stortbuien van de afgelopen dagen, zijn de meeste bladeren naar beneden gevallen, daar zie je dan meteen geen luizen meer op. Hoewel je ze over het hoofd kan zien want deze zweefvlieglarve had er wel eentje gevonden.

thijsdegraaf

#4
Het is even droog. Nog een foto gemaakt. Ik zie geen volgroeide luizen.

Henk Soepenberg

Hoi Thijs,

De bladluis op foto 4 heeft geheel donkere achterschenen. Die zou ik daarom wel op zeker durven te zetten.
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#6
Bedankt Henk.
De esdoorn zat dat jaar helemaal vol met luizen. Het is voor een Japanse esdoorn een behoorlijk grote boom. Vorig jaar heb ik niets gezien, maar ik heb er niet erg op gelet.
Ik heb geen luizen op mijn website. Dus behalve voor waarneming doe ik er niet veel mee.
CiteerDie zou ik daarom wel op zeker durven te zetten.
We hebben volgens mij op dit moments geen erg actieve luizenadmin. Jacomijn Prinsen zie ik al twee jaar niet meer op het forum. Het goedkeuren zal nog wel even duren.  :blink:

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Geen baantje voor jou Henk?  :blink:

Henk Soepenberg

Nee hoor, geen nieuwe baantjes meer voor mij  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Jammer. Heb net naar de esdoorn gekeken, Hij begint een beetje in blad te komen. Dat duurt dus nog even.

thijsdegraaf

Blaadjes zijn nog maar net uitgevouwen en de luizen zitten er al in. Zag nog geen gevleugelde en een enkele grote luis door te schudden. Eén luis op het blad zag er niet zo goed uit. Ik zal over een paar dagen nog een keer kijken.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170484596/.
50 Japanse esdoornluis - Periphyllus californiensis
datum: 2019-04-18
locatie: Bergen (NH)

foto's:




Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op april 18, 2019, 22:14:02 PMEén luis op het blad zag er niet zo goed uit. Ik zal over een paar dagen nog een keer kijken.

Citaat van: thijsdegraaf op april 11, 2019, 22:40:53 PM
Je kunt verzamelen en uitkweken.  :blink:

:blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#13
Ja zat ik ook nog aan te denken. Het blaadje ligt nu buiten. Ik wil er in ieder geval straks nog een goede foto proberen te maken.
Nadeel is ten opzichte van mijn gekweekte wantsjes, dat er iets uitkomt wat vanaf een foto niet te determineren is. Moet ik het weer opsturen en zo.
Als mijn schildwespjes  :blink:

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op april 19, 2019, 09:54:46 AM
Moet ik het weer opsturen en zo.
Als mijn schildwespjes  :blink:

Heb zelf nog nooit iets opgestuurd. Mijn persoonlijke stelregel: als ik een beestje moet (laten) doden om de naam te weten te komen, dan hoef ik het niet te weten  :angel:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#15
Nee, dat heb ik ook wel. Als ik iemand van dienst kan zijn, die mij veel geholpen heeft, heb ik dat gedaan. Stuurde ze dan levend op. Een snuitkeverje naar Theodoor, die er om vroeg, een Drymus pumilio naar Berend. Maar niet alleen, omdat ik het zelf wil weten.
Als ik maai, snoei of door de tuin loop, verwoest ik meer levens  :rolleyes:, maar juist levend vind ik ze zo fascinerend.

Hier nog een foto van het luisje. Wonderbaarlijk was dat de andere luizen verdwenen waren.

Henk Soepenberg

CiteerAls ik maai, snoei of door de tuin loop, verwoest ik meer levens  :rolleyes:

Is ook zo Thijs, maar daar heb ik minder moeite mee, want dat moet  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#17
De aangetaste luis heb ik nog op zijn blaadje.
De luizen hebben zich nu verspreid over de boom, die nu in bloei staat. Ik heb daarom maar een tak boven een bakje geschud. Ik had enkele gevleugelde luizen.
Het is nu latiger om zeker te zijn omdat een gewone lage esdoorn er vlakbij staat. Ze kunnen daar natuurlijk ook uit gevlogen zijn. Mijn heg van Spaanse aak staat 20 meter verder samen met een hoge esdoorn. Ik heb enkele foto's bij de vorige Waarneming gezet.
Wat vinden jullie? Ik kan het natuurlijk aan Bob vragen om meer zekerheid te krijgen.
Ze lijken in iedergeval op die van Marco  :blink: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449090.0






Henk Soepenberg

Volgens mij hoef je niet te twijfelen Thijs, de achterschenen zijn geheel zwart.
Vriendelijke groeten,
Henk

Rayan Majoor

Citaat van: thijsdegraaf op april 19, 2019, 12:17:38 PM
Hier nog een foto van het luisje. Wonderbaarlijk was dat de andere luizen verdwenen waren.

Deze is gemummificeerd door een Aphidius-wespje en zal dus niet snel verplaatsen ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

#20
Ben net thuis. Even tijd.

CiteerVolgens mij hoef je niet te twijfelen Thijs, de achterschenen zijn geheel zwart.
Bedankt Henk. Dan doe ik vanavond net of ik admin ben en ga ik er wat foto's bijzetten.

CiteerDeze is gemummificeerd door een Aphidius-wespje en zal dus niet snel verplaatsen ;)
Weet ik Rayan. Die probeer ik op te kweken.  Vrees het ergste met zoiets minimaals.
Ik had het blaadje buiten laten liggen op een tafel, met een metalen plaat waarop ik o.a. planten verpot. Ik had verwacht, dat alles wel op het blaadje zou blijven, omdat er niets eetbaars in de buurt is. maar ik zag ze nergens.
In de boom hebben ze zich nu ook verspreid, terwijl ze bij de foto's van vorig jaar in september weer allemaal bij elkaar zaten. Een nieuwe lichting blijkbaar.

thijsdegraaf

Heb wat foto's van Marco en mij bij de beschrijving gezet: https://waarneming.nl/species/159456/?