halvemaantjes ondersteboven

Gestart door Sjors, november 02, 2016, 22:10:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Mos lijkt enigszins op Lunularia cruciata, maar onderstaande exemplaren hebben de halvemaantjes net andersom. Gevonden op modder in een laagveengebied.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126071788
Mos onbekend - Bryophyta indet. gezien op 2016-11-02 Leeuwarden - Kleine Wielen
Foto's:



Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Pluijm

Weer een Pellia. Langs de bovenrand van de onderste foto zie je planten met bruinige en groene pukkels op het middengedeelte. Dat zijn de mannelijke organen van Pellia. Die omgekeerde halvemaantje zijn zeer jonge thalluslobben die nog moeten uitgroeien.
Het zit allemaal nogal dicht op elkaar om er een soortnaam aan te geven. Pellia neesiana zou evt. kunnen gezien de standplaats.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sjors

Ik maak er voorlopig wel een onzekere Moerasplakkaatmos  van en  zal straks eens kijken of ik tweehuizige volwassen exemplaren kan vinden. Tot later Arno.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#3
Nog niets gevonden (geloof ik), maar misschien moet ik even wachten tot maart-april.

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Pluijm

Bij deze laatste foto zie ik mannetjes en vrouwtjes aan één thallus: P. epiphylla. Die naar rechts uitwaaierende thallusflap heeft aan het einde 2-3 vrouwelijke organen, en als je de thallusflap basaal terug volgt, zie je mannelijke pukkels op het midden.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sjors

Ik zal ze nu maar los invoeren want het eerste mos is zeker geen epiphylia, lijkt me!

Moeilijke materie en zal nog heel veel moeten leren (en kijken) voordat ik er in thuis ben.

Arno, wederom  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Pluijm

Je zult het vooral zelf moeten doen. Vanaf foto is altijd behelpen.
Probeer met een pincet de thalli uit het substraat en uit elkaar te halen, zodat je ze over de hele oppervlakte kunt bekijken.
Die vrouwelijke structuren zijn belangrijk: flapvormig (epiphylla), scheef buisvormig (neesiana) en buisvormig (endiviifolia).
En pak er (als je dat al niet doet) een boek bij, bijv. de Beknopte mosflora.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm