Een pootje van een zangvogel uit een braakbal van een Slechtvalk

Gestart door Klaas van Dijk, november 02, 2016, 18:41:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Tijdens ons bezoeken in mei en in oktober aan het dak van het Gasuniegebouw hebben we eveneens gezocht naar braakballen van Slechtvalken.

In mei hebben we 7 braakballen gevonden, in oktober 3. Vandaag heb ik ze uitgeplozen. Volgens mij zitten er alleen resten in van vogels.

Bijgaand de eerste twee braakballen uit mei (op één hoop gegooid, zie foto). Ik zag alleen hele kleine zwarte veertjes. Daarnaast een klein botje en een poot van een zangvogel (tarsuslengte 32 mm). Ik zat te denken dat deze poot wellicht van een Merel is?

De veertjes zijn wellicht ook van een Merel (ofzo)?

Alvast bedankt voor wat reacties,

Klaas

whmvb

Hoi Klaas,

Merel zou kunnen. De 28 merelpoten die ik opgemeten heb hadden een gemiddelde tarsuslengte van 33,7 mm, met een range van 32-37 mm. Ook de vorm van de nagel past bij Merel. Maar Koperwiek valt wellicht niet uit te sluiten. Om het zeker te weten zou je de poot moeten afpassen langs een referentie merelpoot. Dan kun je zien of de teenlengtes en nagels kloppen. Voor de veertjes geldt wat ik bij de andere items al geschreven heb.

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

hoi Wim,

Veel dank voor je reacties. Dit is de allereerste keer dat ik dit soort braakballen heb uitgeplozen. Ik ben dus gewoon op goed geluk begonnen alles uit elkaar te halen om te kijken wat ik van de inhoud kon maken. Gelukkig heb ik alles hier nog uitgespreid liggen op de kartonnen mappen. Ik kan dus nog verder gaan met uitpluizen.

Ik was met name benieuwd of in de braakballen ook soorten zaten die we nog niet op de prooilijst hadden staan. Vooralsnog is dat niet het geval, want in mei hadden we Merel en Koperwiek al gevonden.

Vriendelijke groeten,

Klaas

keesschreven

Hoi,

ben het eens met Wim, maar ik zie bij vrij veel zwarte veertjes een witte top, wat beter past op spreeuw. Maar de poot lijkt inderdaad eerder van een lijsterachtige.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren