zalm/zeeforel

Gestart door hans parlevliet, november 02, 2016, 11:17:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

hans parlevliet

zalm of zeeforel
Men zegt dat er hier sprake is van een zalm, ik houd het op een zeeforel....locatie De Lek
mvg
Hans

jfbouwmeester

Citaat van: hans parlevliet op november 02, 2016, 11:17:30 AM
zalm of zeeforel
Men zegt dat er hier sprake is van een zalm, ik houd het op een zeeforel....locatie De Lek

Ik wou dat ik de vanger was, al vis ik al jaren niet meer. Maar dit doet mijn hart opleven.
Zalm of zeeforel? Dat laat ik in dit geval aan de deskundigen over.
Jammer dat ie niet bij waarneming.nl staat aangemeld, dan krijg je toch wat meer gegevens.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

arjan.kop

Ik vind zeeforel ook beter passen, maar eigenlijk is dat alleen vanwege de vrij zware staartwortel. De rest is een beetje uit verhouding doordat hij vastgehouden wordt.



Leon Olsthoorn

Ik moet zeggen dat ik het juist een heel leeg verhaal vind. Er wordt alleen geschreven over het plaatsen van de vangstmelding op FaceBook en dat er discussie was over de vangstlocatie en determinatie.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

hans parlevliet

Leon, onderaan het artikel staat: als je meer wilt weten klik dan hier......
mvg
Hans

woen

Mooie vangst! Het ziet er alleen naar uit dat de vis lang uit het water is geweest en ook de manier van de vis vasthouden lijkt mij niet geweldig voor de gezondheid van de vis. Al met al gaat deze forel/zalm het niet meer redden denk ik.  Hier http://www.bishfish.co.nz/articles/fresh/grip-and-kill.htm een paar tips hoe je een gevoelige vis zoals forel/zalm het beste kan vastpakken. Als dat niet lukt, dan maak er een lekker maaltje van!
Groeten,

Jeroen

grunsven

Citaat van: woen op november 02, 2016, 19:42:14 PM
een paar tips hoe je een gevoelige vis zoals forel/zalm het beste kan vastpakken. Als dat niet lukt, dan maak er een lekker maaltje van!

Gewoon laten zwemmen en niet vangen lijkt me veruit de beste optie.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jfbouwmeester

Citaat van: grunsven op november 02, 2016, 19:45:34 PM
Citaat van: woen op november 02, 2016, 19:42:14 PM
een paar tips hoe je een gevoelige vis zoals forel/zalm het beste kan vastpakken. Als dat niet lukt, dan maak er een lekker maaltje van!

Gewoon laten zwemmen en niet vangen lijkt me veruit de beste optie.

Flauw, gewoon vangen en terug zetten zoals is gedaan. Anders hadden we het niet eens geweten.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

hans parlevliet

En ondertussen nog steeds geen determinatie...
mvg
Hans

arjan.kop

Zal er ook niet komen denk ik.

hans parlevliet

want....niet genoeg expertise?
mvg
Hans

arjan.kop

Te brakke plaatjes. Ik kan geen schubben tellen, de staart had gestrekt moeten zijn en de kop recht van opzij zou ook fijn zijn.

woen

#14
Citaat van: jfbouwmeester op november 02, 2016, 20:18:58 PM
Citaat van: grunsven op november 02, 2016, 19:45:34 PM
Citaat van: woen op november 02, 2016, 19:42:14 PM
een paar tips hoe je een gevoelige vis zoals forel/zalm het beste kan vastpakken. Als dat niet lukt, dan maak er een lekker maaltje van!

Gewoon laten zwemmen en niet vangen lijkt me veruit de beste optie.

Flauw, gewoon vangen en terug zetten zoals is gedaan. Anders hadden we het niet eens geweten.

Jan Bouwmeester

Flauw? Deze vis is nu zeker overleden door de manier van vasthouden. Je kan al zien aan de afstand tot het water dat het dier al te lang uit het water geweest is. En thuis had hij betere foto's kunnen maken. En het is ook geen kritiek, het goed behandelen van forel/zalm vergt wat inspanning. Nu ze steeds meer voorkomen lijkt het me belangrijk dat dit ook bekend wordt bij de vissers.
Groeten,

Jeroen

jfbouwmeester

Citaat van: woen op november 03, 2016, 07:39:52 AM
Citaat van: jfbouwmeester op november 02, 2016, 20:18:58 PM
Citaat van: grunsven op november 02, 2016, 19:45:34 PM
Citaat van: woen op november 02, 2016, 19:42:14 PM
een paar tips hoe je een gevoelige vis zoals forel/zalm het beste kan vastpakken. Als dat niet lukt, dan maak er een lekker maaltje van!

Gewoon laten zwemmen en niet vangen lijkt me veruit de beste optie.

Flauw, gewoon vangen en terug zetten zoals is gedaan. Anders hadden we het niet eens geweten.

Jan Bouwmeester

Flauw? Deze vis is nu zeker overleden door de manier van vasthouden. Je kan al zien aan de afstand tot het water dat het dier al te lang uit het water geweest is. En thuis had hij betere foto's kunnen maken. En het is ook geen kritiek, het goed behandelen van forel/zalm vergt wat inspanning. Nu ze steeds meer voorkomen lijkt het me belangrijk dat dit ook bekend wordt bij de vissers.

De zekerheid dat de vis nu is overleden deel ik niet. Bij vissers bekend maken om ze beter vast te houden daar ben ik het zeker mee eens of gewoon op een nat matje fotograferen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

dmsoes

Zie hier toch een zalm in. Maar heb beperkte ervaring met zalm. Navraag gedaan bij mannen van de ECI-monitoring (Thijs Belgers & Willem Vergoossen), die zien immers wel regelmatig zalm:

Zalm want: "Allereerst onze " klinische blik", die we bij de ECI in de loop der jaren hebben ontwikkeld. Maar dat zijn geen harde kenmerken natuurlijk.
Wel de concave staartvin, de tekeningen op de kieuwdeksel, de grootte van de kop in verhouding tot de rest van het geheel, de smalle staartwortel."

Met 75 cm zou het overig wel een hele, hele beste forel zijn....

groet, Menno

jfbouwmeester

Citaat van: dmsoes op november 07, 2016, 06:59:17 AM
Zie hier toch een zalm in. Maar heb beperkte ervaring met zalm. Navraag gedaan bij mannen van de ECI-monitoring (Thijs Belgers & Willem Vergoossen), die zien immers wel regelmatig zalm:

Zalm want: "Allereerst onze " klinische blik", die we bij de ECI in de loop der jaren hebben ontwikkeld. Maar dat zijn geen harde kenmerken natuurlijk.
Wel de concave staartvin, de tekeningen op de kieuwdeksel, de grootte van de kop in verhouding tot de rest van het geheel, de smalle staartwortel."

Met 75 cm zou het overig wel een hele, hele beste forel zijn....

groet, Menno


Leuk dat we nu de bevestiging hebben van een echte zalm! :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

hans parlevliet

mooi, ondanks de brakke foto...toch een resultaat.
mvg
Hans