"te grote" grote aardkruiper

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, oktober 30, 2016, 16:47:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Beste Forumleden, zojuist trof ik in mijn wijk een grote aardkruiper (zo neem ik aan) maar deze zou dan wel 3cm langer zijn dan de normaal aangegeven maximale grootte voor dit diertje (zie bijlages). Kan dit? Moet ik dit ergens melden? Alvast dank! D.J.Chr. Zuidweg

David Tempelman

beste,

er moet niks, maar waarnemingen invoeren is altijd goed. deze is in te voeren als 'aardkruiper onbekend'. misschien wordt-ie nog eens tot soort gedetermineerd. dat gaat allemaal als vanzelf  :blink:
met vriendelijke groet,
David

D.J.Chr. Zuidweg


Frank van de Putte

Dat is inderdaad een buitengewoon grote duizendpoot, zo groot heb ik ze nog nooit gezien..! Of de soort klopt weet ik niet, waarschijnlijk wel, maar de afmetingen in de tabel van Berg & Evenhuis kloppen volgens mij niet helemaal, ik kom af en toe Henia vesuviana tegen, exemplaren van zeker 7cm lang, dat is ook een stuk groter dan in de tabel vermeld staat.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

De lengtes uit de literatuur zijn doorgaans gemeten aan dode exemplaren die naar mijn mening vaak wat ineen zijn getrokken terwijl een levend exemplaar dat "aan de wandel" is juist over het zachte tegument tussen de lichaamsringen is opgerekt. Bijna elke veelpoter die ik "lopend" fotografeer is langer dan de maximale literatuurwaarde voor de soort.

Er zitten in de Himantariidae en Dignathodontidae ook nog langere soortne maar die zijn nog niet uit Nederland bekend meen ik.

Maar (veel) beter dan de lengte is het om het aantal pootparen te tellen(!)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Ja, ik ben ook altijd erg blij dat het voor miljoenpoten niet nodig is  ;D O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

D.J.Chr. Zuidweg


arpwifi

Bij 89 zou ik achter m'n oren gaan krabben qua reeds uit Nederland bekende soorten, maar ik tel er 80 (zal 79 of 81 zijn dus) en dat is prima voor subterraneus
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

mberg

Beste Allen,

Dit is Halophilus subterraneus (vroeger Stigmatogaster subterraneus). De afmetingen in de tabel zijn gebaseerd op eigen waarnemingen, aangevuld met literatuurgegevens. Het kan natuurlijk altijd zijn dat er een groter exemplaar wordt gevonden. Bovendien is het meten van de lengte van Geophilomorphe duizendpoten niet makkelijk aangezien ze het lichaam makkelijk kunnen uitrekken of intrekken.

Ben trouwens  geinteresseerd in de waarnemingen van Henia vesuviana, want die vinden we niet vaak.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Frank van de Putte

Citaat van: mberg op november 05, 2016, 12:57:51 PM
Ben trouwens  geinteresseerd in de waarnemingen van Henia vesuviana, want die vinden we niet vaak.

Daar is een mooie site voor, zie hier ;D ;http://waarneming.nl/soort/photos/8851

Ik kom deze soort eigenlijk alleen in Middelburg (en omgeving) tegen, die zal hier niet zeldzaam zijn.
Elders heb ik er volgens mij nog nooit 1 gezien, maar ik "doe" ook niet zoveel met duizendpoten.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Hej Frank,

Loop soms wat achter. Leuk dat er een duidelijk populatie in Middelburg aanwezig is. De soort is verder in Zeeland gevonden in:

Domburg, Hoedekenskerke en Sirjansland.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

arpwifi

Ik zie ze af en toe in dezelfde omgeving in Sittard, dus daar zit ook gewoon een standvaste populatie.

Zal de volgende weer eens een foto gunnen en invoeren :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

Bedankt voor het goedkeuren Matty, dan is al dat "pootjes tellen" niet voor niks geweest :blink:
Dat valt soms nog niet mee, ik telde meestal 2x en nam dan het gemiddelde, of zoiets  :P

groetjes, 
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Hej Arp,

Inderdaad. Dit is naar mijn weten de enige populatie in Limburg.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging