En nog wat vliegers

Gestart door Floppy, november 21, 2005, 20:47:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Ook deze exemplaren komen weer uit mijn flinke digitale Unidentified archief
Weet iemand de ID's ?

Foto 1  ??


Foto 2  Doodshoofdzweefvlieg ?


Foto 3  een bladwesp ?


Foto 4  


Foto 5  Strontvlieg ?


Foto 6  Bladwesp ?


Foto 7  Blinde bij


Foto 8  Bladwesp ?


Foto 9  Bladwesp ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

De zweefvliegen van foto 2 en 7 kloppen. Op foto 4 staat een Kegelbijvlieg. Foto 1 lijkt mij een Empis tessellata, Grote dansvlieg.

Robert Heemskerk

#2
foto 3: Sierlijke Wespbij (Nomada panzeri)

Daar lijkt het (naar mijn mening) sterk op.  :)
Zijn de tekeningen op het achterlichaam bij deze soort soms erg variabel?

groet, robert heemskerk

(http://wildebijen.nl/nomada_panzeri.html)

omschrijving: Een vrij algemene soort die overal in het land voorkomt behalve op de waddeneilanden. De soort met een roodachtig achterlijf met donkere banden en gele tekening. Het borststuk is zwart met rode vlekken, bij het mannetje is het halsschild of rugschildeje wat geel. Ook de kop is zwart met roodgekleurde delen. De variƫteit hybrida (foto op de site) heeft, volgens Jeroen de Rond, een gereduceerd gekleurd achterlijf. Diverse Andrena soorten dienen als gastbij: Andrena varians, A. lapponica, A. fucata, wellicht ook de Andrena fulva.

Mark van Veen

Die Nomada is zeker een Nomada, maar of het panzeri is weet ik niet. Ze lijkt ook sterk op N. flava, een andere algemene Nomada. 8 is geen bladwesp maar een graafwesp, Astata spec.
groet,

Mark van Veen

Robert Heemskerk

#4
Rechts van Graafwesp Astata spec.(foto 8) ziiten een paar Wenkvliegjes (Sepsidae). Zij hebben een typische manier van bewegen met hun vleugels in de lucht!

groetjes Robert  B)

Floppy

Allen hartelijk dank voor de hulp. :)
Robert, leuk  van die wenkvliegjes :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland