Stijn, het blijft een moeilijke groep om te beoordelen. Ik zou deze nooit op alleen beschrijving goedkeuren, maar ik ben dan ook geen admin.
Dat je de uitranding in de top van Sterniet 5 ziet is al knap. Ik zie het niet zo duidelijk, maar het is helaas ook geen doorslaggevend kenmerk, want het kan bij inermis ook voorkomen.
Ik heb uit mijn tuin van 2010 een Coelioxys inermis gevangen en gefotografeerd, zie enkele voorbeeldfoto's hieronder.
Het beest heeft diverse kenmerken van elongata: groot (13,5 mm), volle randbeharing op T2-T5, kleur kopbeharing, uitranding in top sterniet 5.
Jan Smit en Hans Nieuwenhuijsen hebben zich er over gebogen en komen beiden tot de conclusie dat het toch inermis is, voornamelijk door de punctering van sterniet 4. Die is alleen op het rostrale kwart van de sterniet fijn gestippeld over de gehele breedte. De rest veel meer verspreid. Bij andere vrouwtjes inermis die ik heb, is S4 geheel anders gepuncteerd: veel grover en niet tot de randen. Er zijn dus variaties, maar ik vraag me dan af of die ook bij elongata voorkomen.
Dit exemplaar van 6 augustus 2011 heeft Jan naar de collectie van Naturalis gestuurd. Daar zou je deze dus nog kunnen bekijken.
Voor de aardigheid zal ik deze waarneming hier alsnog invoeren met veel detailfoto's.
Ook voor deze soort is het voor mij overigens wat verbazingwekkend hoeveel waarnemingen met foto's zijn goedgekeurd, zonder dat een enkel determinatiekenmerk zichtbaar is, zowel bij mannen als bij vrouwen. Voor vrouwtjes moet sterniet 4 goed te beoordelen zijn. Dat is niet 1 keer het geval (behalve mijn waarnemingen dan). Mannetjes kunnen eigenlijk alleen op het genitaal worden beoordeeld. Daar is bij de waarnemingen geen enkele foto van en toch veel goedkeuringen. Dat begrijp dus niet.