Vogelskijken voor beginners... Tips gevraagd!

Gestart door Antoinette K, oktober 26, 2016, 20:51:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antoinette K

(ik hoop dat mijn bericht gepast is op deze plek op het forum!)

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar jaar geïnteresseerd in vogels kijken, maar sinds een poosje steek ik er steeds meer tijd in. Ik ben vaak buiten te vinden met determinatiegids en verrekijker. Ik kijk ook graag verschillende filmpjes over vogels.

Ik merk echter dat ik iets mis als ik kijk naar filmpjes of websites over vogelen. Ik kom overal informatie tegen over hoe je vogels kan determineren, op welke details je moet letten. Maar wat ik nu veel lastiger vind is het uitzoeken van een goede plek om vogels te kijken, om te weten waar in de boom/struik ik moet kijken en of er bijvoorbeeld een goed tijdstip is waarop ik meer kans maak.

Dus nadat ik vandaag weer 3 uur tussen de brandnetels heb gezeten en nog steeds geen (vuur)goudhaantjes heb gezien wil ik jullie graag om hulp vragen. (De goudhaantjes zijn namelijk wel waargenomen op de plekken waar ik ben geweest) Waar vind ik dit soort informatie? Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar informatie die ik online kan vinden, maar een goed boek kan ik ook waarderen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes,

Antoinette
groetjes,
Antoinette

OJGoreng

Eigenlijk is elke plek een goede plek, tot en met het centrum van Amsterdam toe. Wat bij mij verantwoordelijk was voor een grote sprong in het tegenkomen van vogels, was het gaan letten op (en herkennen van) geluiden. Lekker rondfietsen, en stoppen zodra je iets hoort wat je niet herkent. Vuurgoudhaantjes hebben een erg herkenbaar geluid, wat ze eigenlijk continu maken als ze aan het foerageren zijn; er zijn niet zo heel veel soorten die een geluid maken dat je er mee kan verwarren. Luister er een aantal keer naar, ga naar ergens waar veel bomen zijn, en het kan deze tijd van het jaar haast niet missen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Gerrian

Aansluiting zoeken bij een vogelwerkgroep kan ook helpen. Ikzelf heb heel veel opgestoken van het meegaan met tellingen.

Antoinette K

Citaat van: OJGoreng op oktober 26, 2016, 23:31:37 PM
Eigenlijk is elke plek een goede plek, tot en met het centrum van Amsterdam toe. Wat bij mij verantwoordelijk was voor een grote sprong in het tegenkomen van vogels, was het gaan letten op (en herkennen van) geluiden. Lekker rondfietsen, en stoppen zodra je iets hoort wat je niet herkent. Vuurgoudhaantjes hebben een erg herkenbaar geluid, wat ze eigenlijk continu maken als ze aan het foerageren zijn; er zijn niet zo heel veel soorten die een geluid maken dat je er mee kan verwarren. Luister er een aantal keer naar, ga naar ergens waar veel bomen zijn, en het kan deze tijd van het jaar haast niet missen.

Nu ik er nog eens naar luister, heb ik er toch zeker wat gehoord gisteren en eentje van onderaf in een boom gezien. Bedankt voor je tips! Misschien ben ik toch niet geduldig genoeg.

Citaat van: Gerrian op oktober 27, 2016, 10:28:52 AM
Aansluiting zoeken bij een vogelwerkgroep kan ook helpen. Ikzelf heb heel veel opgestoken van het meegaan met tellingen.

Dankjewel! Ik heb in het verleden wel meermaals excursies gedaan via Staatsbosbeheer e.d., daar heb ik inderdaad veel van geleerd. Deze vogelwerkgroep kende ik nog niet.
groetjes,
Antoinette

Antoinette K

Vandaag was een schitterende dag om vogels te kijken en ik ben erg verheugd: ik heb vandaag vuurgoudhaantjes gezien! Nogmaals bedankt voor de tips :)
groetjes,
Antoinette

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal