Groene Jonker

Gestart door chris112031, september 05, 2016, 18:52:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

chris112031

Hallo,

Wil het toch even onder de aandacht brengen, misschien vinden mensen het wat overdreven..
Ben de laatste tijd regelmatig te vinden in de Groene Jonker, en zie elke keer weer mensen
het gebied zelf inlopen zonder op de paden te lopen.
Soms zie je een heel nieuw pad ontstaan doordat er mensen zo graag een foto willen nemen
maar dan van zo dichtbij mogelijk.
Kan hier iets aan gedaan worden?

Groet,

Christian

HPM

Herman van der Meer

chris112031

Okee, heb ik gedaan.
Misschien dat jullie een manier hebben om het even onder de aandacht te brengen.
Paar jaar geleden met de Kleinst Waterhoen stond er ook een waarschuwing bij als
je het gebied aanklikte. Weet niet of dit nu ook mogelijk/nodig is..

Groet

Wilfred

#3
Citaat van: chris112031 op september 05, 2016, 18:52:37 PM
Hallo,

Wil het toch even onder de aandacht brengen, misschien vinden mensen het wat overdreven..
Ben de laatste tijd regelmatig te vinden in de Groene Jonker, en zie elke keer weer mensen
het gebied zelf inlopen zonder op de paden te lopen.
Soms zie je een heel nieuw pad ontstaan doordat er mensen zo graag een foto willen nemen
maar dan van zo dichtbij mogelijk.
Kan hier iets aan gedaan worden?

Groet,

Christian


Ook ik ben de laatste maanden veel te vinden in het gebied. Er is ontzettend veel moois te zien.
Ik heb me ook verbaasd over "illegaal" ontstane paden en uitkijkpunten.
Met name de twee bij het bekende fotogenieke plasje in het zuidoostelijke deel van het gebied worden al zo veel gebruikt dat "we" het bijna normaal vinden. Zelfs de schuwste vogels in dat plasje zijn er aan gewend zo lijkt het.
Ja, ook ik heb daar gebruikt van gemaakt al voelde dat telkens ongemakkelijk.
Het knaagt aan mijn moraal en ik had net zo lief gehad dat ze niet bestonden (maar o wat is het er mooi).
Overigens zijn dit soort grotere drukbezochte "illegale" plekken en paden maar op enkele vingers te tellen.
Her en der zie je wel een lichte loopsporen in het riet (absoluut fout) en vlak langs het wandelpad wat platgetrapte plekken bij een plasje maar het is gelukkig nog niet zo dat iedereen maar kriskras overal loopt.
Sinds kort heeft de beheerder her en der wat grondbulten opgeworpen waarvan dankbaar gebruikt wordt gemaakt als uitkijkpunt (overigens geen idee of ze daar ook voor bedoeld zijn).
Meer van dit soort initiatieven zijn zeker toe te juichen en wellicht leveren ze een bijdrage ter voorkoming van illegale paden en plekken. Daarnaast op de huidige probleemplaatsen een bordje plaatsen zal menigeen zeker wakker schudden.
Ik denk dat de meeste natuurliefhebbers van goede wil zijn maar soms zijn we ook net kuddedieren. 

hiskodevries

Zou het buiten de paden lopen (buiten de broedtijd natuurlijk) misschien wel gunstig zijn? Blijft de vegetatie op een aantal plekken kort.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

tekenaar

zouden sommige "illegale paadjes" mischien ook wissels van reeen en vossen zijn?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wilfred

Citaat van: tekenaar op november 24, 2016, 09:51:01 AM
zouden sommige "illegale paadjes" mischien ook wissels van reeen en vossen zijn?

Uiteraard zullen die er ook best zijn maar die ik waar ik op doelde zijn echt wel mensenwerk geweest.
De velen onder ons die er afgelopen zomer zijn geweest weten wel waar ik het over heb.