vogeltrek geluiden

Gestart door zwarteleeuwerik, oktober 25, 2016, 00:01:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

zwarteleeuwerik

hallo,ik zou een recorder willen hebben voor oa. opnamen van de vogeltrek als hulpmiddel wanneer er discussie is over een overtrekkende vogel .
Ik zou het liefst geen externe microfoons gebruiken, ik heb mijn ogen op een Sony PCM D100 recorder (prijs is wel aan hoge kant )
Maar al deze goed is geeft dit niet.
alvast bedankt
Erik vb.

Wim Bakker

Als het alleen voor vogeltrek is dan heb je echt niet zo'n duur apparaat nodig hoor. Ik zelf gebruik een Zoom H2 dat gaat prima. De opvolger daarvan heet Zoom H2n en is voor rond de 165 euro te krijgen. En er zijn vast nog wel andere betaalbare apparaten die ook heel bruikbaar zijn. Gewoon even rondneuzen in dit deel van het forum.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Thijs Fijen

Sony PCM D100 niet kopen. Die kan niet op de beste kwaliteit opnemen (96khz en 24bits), en dat kan juist dat beetje extra geven.

Olympus LS-12 of Olympus LS-14 zijn goed.
Thijs Fijen

Lowieke

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 26, 2016, 17:24:00 PM
Sony PCM D100 niet kopen. Die kan niet op de beste kwaliteit opnemen (96khz en 24bits), en dat kan juist dat beetje extra geven.
Het produktinformatieblad geeft aan dat de Sony juist nog veel verder gaat: WAV 192/176.4kHz  24bit, 96/88.2/48/44.1kHz  24/16bit
Jeroen.

Thijs Fijen

Citaat van: Lowieke op oktober 27, 2016, 13:34:12 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 26, 2016, 17:24:00 PM
Sony PCM D100 niet kopen. Die kan niet op de beste kwaliteit opnemen (96khz en 24bits), en dat kan juist dat beetje extra geven.
Het produktinformatieblad geeft aan dat de Sony juist nog veel verder gaat: WAV 192/176.4kHz  24bit, 96/88.2/48/44.1kHz  24/16bit

Oh, oeps. Verward met een andere recorder dan..
Thijs Fijen

Alexander Devos

Ik denk er ook aan om mij een Olympus LS-12 te kopen.  Vooral om roepjes van overvliegende vogels te kunnen registreren.  Nu vraag ik mij af of ik dan best gelijktijdig een richtmicrofoon aanschaf of niet.  Zo ja, welke?

Jacob Molenaar

Citaat van: Alexander Devos op mei 27, 2017, 14:15:42 PM
Ik denk er ook aan om mij een Olympus LS-12 te kopen.  Vooral om roepjes van overvliegende vogels te kunnen registreren.  Nu vraag ik mij af of ik dan best gelijktijdig een richtmicrofoon aanschaf of niet.  Zo ja, welke?
Hoi Alexander, ik heb nu sinds een aantal maanden de combinatie Olympus LS-12 en richtmicrofoon Olympus ME31. Deze combinatie bevalt mij prima. Zie mijn account op waarneming voor de opnames. Ook overvliegende vogels werkt prima. Nadeel is wel de beperkte ruimte op de recorder. Deze is ongeveer na 2.5 uur opnemen vol. Combi kostte bij mij E237.
Succes ermee.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alexander Devos

Dank voor de tip, Jacob.  Ik heb enkele van je opnames beluisterd en deze klinken best wel overtuigend.

2,5 uur is beperkt, maar niet niks.  Kun je niet een stuk 'terugspoelen' en een stuk wissen?  Of moet je de volle 2,5 uur wissen?

Jacob Molenaar

Citaat van: Alexander Devos op mei 28, 2017, 13:35:22 PM
Dank voor de tip, Jacob.  Ik heb enkele van je opnames beluisterd en deze klinken best wel overtuigend.

2,5 uur is beperkt, maar niet niks.  Kun je niet een stuk 'terugspoelen' en een stuk wissen?  Of moet je de volle 2,5 uur wissen?
Heb hem nog niet zo lang, dus heb nog niet alles uitgevonden. Maar volgens mij kan dat niet. Terugspoelen kan wel uiteraard, maar een deel van de opname wissen kan volgens mij niet (alleen het hele bestand dus).
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Je kan ook beter geen uren achter elkaar opnemen, maar regelmatig een 'nieuw nummer' beginnen. Veel gemakkelijker nazoeken (en wissen) en het levert dan ook geen kolossaal grote bestanden op. Bij trektellen zou je het bijvoorbeeld om het kwartier of uur kunnen doen. Er zijn recorders die het automatisch kunnen doen als je dat wil.
Herman van der Meer

Robert V.T

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 27, 2017, 18:33:22 PM
Citaat van: Alexander Devos op mei 27, 2017, 14:15:42 PM
Ik denk er ook aan om mij een Olympus LS-12 te kopen.  Vooral om roepjes van overvliegende vogels te kunnen registreren.  Nu vraag ik mij af of ik dan best gelijktijdig een richtmicrofoon aanschaf of niet.  Zo ja, welke?
Hoi Alexander, ik heb nu sinds een aantal maanden de combinatie Olympus LS-12 en richtmicrofoon Olympus ME31. Deze combinatie bevalt mij prima. Zie mijn account op waarneming voor de opnames. Ook overvliegende vogels werkt prima. Nadeel is wel de beperkte ruimte op de recorder. Deze is ongeveer na 2.5 uur opnemen vol. Combi kostte bij mij E237.
Succes ermee.

Het beperkte interne geheugen is gemakkelijk op te lossen door een SD-kaartje te kopen, dan kan je vele uren meer opnemen.
Groeten,

Robert van Tiel

Alexander Devos

Is de richtmicrofoon Olympus ME31 windgevoelig?  Zo ja, zijn er oplossingen om dit tegen te gaan?

HPM

Alle microfoons zijn windgevoelig en richtmicrofoons helemaal.
Daarom zijn er ook oplossingen voor bedacht.
Herman van der Meer

Alexander Devos

Citaat van: HPM op juni 12, 2017, 13:33:18 PM
Alle microfoons zijn windgevoelig en richtmicrofoons helemaal.
Daarom zijn er ook oplossingen voor bedacht.

Welke oplossingen zijn er mogelijk, Herman?

Timo Roeke

Voornamelijk dode dieren.
Zoek op: Deadcat

Vincent Martens

of zoek op windjammer, samen met het woord microfoon
groeten, Vincent

Vincent Martens

groeten, Vincent