Hoofdmenu

Waterkever

Gestart door Iolaire, oktober 11, 2007, 12:07:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Ik heb sinds heel kort een kleine vijver in de tuin. Binnen no time zag ik onderstaande waterkever er in rondzwemmen (en geregeld naar het wateroppervlakte zwemmen voor zuurstof (neem ik ff aan).

De waterkevers zijn net als mijn vijvertje nog onbekend gebeid voro mij.

Bij deze kever dacht ik aan Hydrochara caraboides (kleine spinnende). Zit ik een beetje goed of helemaal fout?

Gaarne advies.

Bvd.


Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

jan cuppen

Helaas zit je goed fout. De kever moet je zoeken in de familie Dytiscidae (waterroofkevers). Deze hebben draadvormige antennes, bij de Hydrophilidae (met o.a kleine spinnende watertor) hebben de antennen een drie tot vijfledige eindknots. Er zijn veel soorten zwarte Dytiscidae met een lengte tussen 6 en 14 mm, daarom lukt mij de determinatie niet verder met deze foto's. Mogelijk is het een Agabus bipustulatus, die kan in elk geval goed vliegen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Iolaire

Beste Jan,

Bedankt! Je hebt me een heel end verder geholpen. Agabus bipustulatus is dus een optie, maar geen zekerheidje, begrijp ik. Ik zie het beestje dagelijsk zwemmen: als ik 'm nou nog eens vang om foto's te maken, wat (welke kenmerken) dien ik te fotograferen om wel tot een definitieve determinatie te kunnen komen (met jouw hulp dan svp! :grin: )?? Of is determinatie van foto voor deze kevers ondoenlijk?

Gaarne jouw advies hierin.

Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Tim Faasen

#3
De zogenaamde 'micro-reticulatie' op de dekschilden zou al wat helpen... dat is een hele fijne netvormige structuur van groefjes die vooral in strijklicht en bij flinke vergroting te zien is. Bij bipustulatus is die structuur heel langwerpig.

't blijft echter vaak moeilijk vanaf foto...

grtz,
Tim

entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Iolaire

Hoi Tim,

Ik ga mijn best doen!

Bedankt voor de info!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

jan cuppen

De combinatie van jou foto met die van Tim levert Agabus bipustulatus op, alhoewel ik dan Agabus striolatus met een zelfde structuur nog niet zou kunnen uitsluiten. Een goede meting van de lengte van het dier (langs lineaal) is dan ook nog noodzakelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

... maarrrr, de foto van Tim heeft niets met de foto van Willem te maken: verschillende exemplaren ...!

jan cuppen

Ik bedoel dus ook dat je twee foto's van hetzelfde beest moet makeb: een overzicht + een detail van de dekschilden (en dan natuurlijk nog opmeten). :P  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen