Zou dit een waterpieper kunnen zijn? Geluid en sonogram

Gestart door Geert-Jan Kroon, oktober 20, 2016, 13:33:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Wie kan mij helpen met deze vogel?

Geluid en sonogram lijken op waterpieper maar ik heb zelf weinig ervaring met deze soort.

http://waarneming.nl/waarneming/view/125724260

http://waarneming.nl/sound/2/50122.mp3
Groet,

Geert-Jan Kroon

Alexander Devos

Geen verstand van sonogram.  Maar lijkt mij goed.  Het enige wat ik niet herken is het tikkend of trillend geluid voor of na de gekende vluchtroep.

frankneijts

Waterpieper lijkt me prima, ook op sonagram. Die andere geluiden (oa de tikjes) zijn van een Roodborst die zich er tegenaan bemoeit op de achtergrond ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Geert-Jan Kroon

Groet,

Geert-Jan Kroon

laatvlieger

Ik dacht altijd dat verschil tussen oever en waterpieper niet met zekerheid te horen was en ook niet op sonogram zichtbaar te maken was?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alexander Devos

Zo ver in het binnenland zal het wel een waterpieper geweest zijn, toch?

Oeverpiepers buiten de kust zijn toch zéér zeldzaam?  Om niet te zeggen: hopeloos verdwaald?

Hier bij ons in het binnenland geven wij tientallen waterpiepers als zeker in.   Die beestjes laten zich zeer zelden goed bekijken waardoor we strikt genomen quasi nooit een bewijs hebben dat het geen oeverpieper was.

Als we het zo strikt moeten spelen, dan moeten we hier al onze waterpieperslaapplaatstellingen met een '?' ingeven.


frankneijts

Dank Alexander, ik kan daar weinig aan toevoegen..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Toch waren er meen ik aanwijzingen dat er meer oeverpiepers door het binnenland trekken dan we tot nu toe dachten. Juist ook omdat we alles wat we niet goed in beeld krijgen als waterpieper beschouwen. Neemt natuurlijk niet weg dat er in het binnenland altijd veel meer waterpiepers zijn en dat dus bij dergelijke roepjes veel meer voor de hand ligt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#8
Citaat van: guusp op oktober 23, 2016, 18:24:26 PM
Toch waren er meen ik aanwijzingen dat er meer oeverpiepers door het binnenland trekken dan we tot nu toe dachten. Juist ook omdat we alles wat we niet goed in beeld krijgen als waterpieper beschouwen. Neemt natuurlijk niet weg dat er in het binnenland altijd veel meer waterpiepers zijn en dat dus bij dergelijke roepjes veel meer voor de hand ligt.
Mijn referentiegebied is ZO-Brabant met een klein stukje van NW-limburg waar het aantal betrouwbare Oeverpieper-zichtwaarnemingen deze eeuw makkelijk op de vingers van 1 hand is te tellen. Zolang dat aantal niet significant toeneemt zie ik vooralsnog weinig reden om te vermoeden dat er, althans in mijn referentiegebied, zoveel meer Oeverpiepers doortrekken dan we denken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'