Stenopsocus immaculatus?

Gestart door P. Kuijper, oktober 21, 2016, 23:17:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/125760666
onzeker Stenopsocus immaculatus gezien op 2016-10-16 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Er zijn wat eerdere discussies over deze - even zoeken op het forum.

Onderscheid met lachlani kan hachelijk zijn. Volgens de kleurkenmerken die in alle sleutels gebruikt worden zou dit immaculatus moeten zijn, maar er wordt ook voor gewaarschuwd dat die niet altijd strak opgaan. Lienhard meldt dat ze misschien nog het beste op basis van "waardplant" (naald/loof) te onderscheiden zijn, maar andere bronnen melden weer dat beide ook wel eens op het andere hout voorkomen. Is dat misidentificatie van vormen met de andere kleurvorm op het andere hout - dus een beest dat "slechts" op basis van kleurtjes gedetermineerd is en op het "verkeerde" hout zat? Of komen ze inderdaad beide op beide houtsoorten voor? Ik durf dat nog niet te zeggen.

Ik heb hier een recent vrouwtje liggen met immaculatus kleurvorm maar van Spar geklopt. Genitaal zijn ze kennelik ook bijna niet te doen, maar voor de vrouwtjes zijn er wat tekeningen, waar ik eerlijk gezegd ook geen verschil in zie (in de tekeningen dus). Vaak wordt de afmeting van de ogen gebruikt, maar het Zweedse boek geeft daar voor Zweden ook alweer andere verhoudingen voor dan voor continentaal Europa ...

Kortom ... lastpakken... sterker nog ... misschien moet je je ook afvragen of het überhaupt wel twee soorten zijn. Misschien worden de kleurverschillen ook wel vooral veroorzaakt door de waarplant, c.q. het typische voedsel daarop, waarop de nimfjes opgroeien (?!?)

Ik stel voor om voorlopig beesten met typische kleuren als onzeker immaculatus/lachlani in te voeren op basis van deze kleuren ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Bedank voor je uitgebreide reactie Arp. Als wordt gekozen voor de verzamelnaam "immaculatus/lachlani" dan kan deze ook wel op 'zeker' worden gezet lijkt me? Kan de verzamelnaam worden aangemaakt in de database? In dit geval zat het beestje overigens op het blad van een Zomereik.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Marco de Haas

Hier wat samengevatte info: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=376654.msg2029929#msg2029929.
Het kenmerk van de verhouding van de lengte tussen de ogen en de grootste diameter van een oog kan nog best lastig zijn heb ik gemerkt. In ieder geval is daar een goede foto van voren van nodig.

Ik laat het even aan Arp over hoe we dit het beste kunnen invoeren.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

jck

Vers van de pers (foto van vanochtend) mannetje S. immaculatus? Verhouding is 1:15 als ik hem goed gemeten heb.

James

Marco de Haas

Ik kom op een waarde van 0,99 (even snel gedaan, kan er iets naast zitten natuurlijk), wat goed zou zijn voor een man (grote ogen...) S. immaculatus. Lijkt mij prima dus  :duim:

Mooie foto trouwens :)
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Citaat van: Marco de Haas op oktober 22, 2016, 13:35:30 PM
Hier wat samengevatte info: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=376654.msg2029929#msg2029929.
Oh ja - die PDF die daar gelinkt is had ik nog vaag in m'n achterhoofd van een aantal jaren geleden ... ik zal straks een overzichtje maken met "determinatiekenmerken" zoals weergegeven in diverse sleutels, want ze doen het allemaal net effe anders, dus wellicht verhelderend om direct naast elkaar te zien.

Hier alvast even dat meisje van Spar : Volgens veel sleutels qua oogindex min of meer precies tussen de twee soorten in, maar met die Engelse PDF ook weer okay voor immaculata ...

Het lijkt me in elk geval goed om er maar een verzamelsoort bij te maken en alles daarheen te verhuizen, maar de afzonderlijke soorten wel te houden voor gevallen waar de oogafmetingen goed gedocumenteerd zijn en eenduidig op één van beide soorten wijzen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

#7
Ben alvast benieuwd naar dat overzichtje, heb de afgelopen dagen al aardig wat over dit duo gelezen. Wat dat verhuizen betreft, niet te snel a.u.b., mijn exemplaren heb ik allemaal nagemeten  ;D, al is dat niet op de foto's te zien ( Inventarisatie Edese Bos ). Zojuist weer eentje uit het bos geplukt, vanavond maar eens opmeten wat daaruit gaat komen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

jck

Even voor de duidelijkheid - moet je de afstand tussen de ogen delen door het oogdiameter of andersom?

James

arpwifi

Kortste afstand tussen de ogen gedeeld door langste oogdiameter (diagonaal) - min of meer zoals ingetekend in mijn plaatje ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Citaat van: Marco de Haas op oktober 15, 2016, 15:08:11 PM
Een betrouwbaar kenmerk is de verhouding tussen de afstand tussen de ogen en de langste diameter van een oog. Verhoudingen zijn als volgt: S. immaculatus - man (0.8-1.1), vrouw (1.6-2.1); S. lachlani - man (1.3-1.5), vrouw (2.2-2.4).

Citaat van: Marco de Haas op oktober 22, 2016, 13:35:30 PM
Het kenmerk van de verhouding van de lengte tussen de ogen en de grootste diameter van een oog kan nog best lastig zijn heb ik gemerkt.

http://waarneming.nl/foto/view/12200790  Verhouding 2.223  Dit zou dus wellicht ook lachlani kunnen zijn?
Vriendelijke groeten,
Henk

Marco de Haas

Verkeerd ingevoerd zie ik  :-X. Maar ik zal het nog eens iets nauwkeuriger nameten morgen. Gevonden op een Thuja
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Het overzichtje komt nog - heb gisteravond weer eens meer in de auto gezeten dan achter m'n PC helaas ...

Let op met die afmetingen/verhouding : Alle handleidingen geven duidelijk aan dat je dit van dorsaal moet bekijken. Ik vond mijn plaatje al een beetje hachelijk, maar het exemplaar van Marco is wel heel erg "frotaal". Nou heb ik nog niet bekeken hoeveel verschil dat maakt, maar het zou theoretisch best een paar procentpuntjes kunnen schelen ... (?) ... als de ogen langwerpiger dan hoog zijn.

P.S. @Marco: Had je van datzelfde beest de bovenkant van de kop en/of het hele achterlijfje nog beter op de foto?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Citaat van: arpwifi op oktober 23, 2016, 13:21:09 PM
Het overzichtje komt nog - heb gisteravond weer eens meer in de auto gezeten dan achter m'n PC helaas ...

Let op met die afmetingen/verhouding : Alle handleidingen geven duidelijk aan dat je dit van dorsaal moet bekijken. Ik vond mijn plaatje al een beetje hachelijk, maar het exemplaar van Marco is wel heel erg "frotaal". Nou heb ik nog niet bekeken hoeveel verschil dat maakt, maar het zou theoretisch best een paar procentpuntjes kunnen schelen ... (?) ... als de ogen langwerpiger dan hoog zijn.

P.S. @Marco: Had je van datzelfde beest de bovenkant van de kop en/of het hele achterlijfje nog beter op de foto?

Dat is precies de reden dat ik hem morgen beter wil doen (gisteravond ren beetje snel gedaan vanwege visite). Vandaag opnieuw een beestje meegenomen met een egaal bruin 'voorhoofd', die pak ik gelijk goed aan.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

jck

Dag Arp/Marco,

Ik heb een paar van deze om in te voeren - komt er een verzamelsoort of moet ik de ongemeten/onmeetbare ex van loofbomen als Stenopsocus immaculatus met vraagteken invoeren?

James

arpwifi

Is weer eens blijven liggen ... zoals zoveel *zucht* ... voor mezelf was ik tot de conclusie gekomen dat wellicht een verzamelsoort de beste oplossing zou zijn (zou me niks verbazen als het uiteindelijk één soort blijkt te zijn), maar er zijn mensen hier die serieuzer met Stofluizen bezig zijn, dus moeten die het maar beslissen lijkt me ...

JeeWee? Jack? Iemand anders?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeeweevz

Verzamelsoort vind ik een prima idee  :blink:
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Marco de Haas

Citaat van: arpwifi op november 02, 2016, 20:02:33 PM
Is weer eens blijven liggen ...

Inderdaad, al wil ik ze na mijn toetsweken weer oppakken en uitwerken. Verzamelsoort aanmaken is wel zo veilig voor 99,9% van de waarnemingen.

Citaat van: arpwifi op november 02, 2016, 20:02:33 PM
(zou me niks verbazen als het uiteindelijk één soort blijkt te zijn)

Nu nog iemand vinden die dat uit gaat zoeken en beslissen  ;D
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Beesten met immaculatus-facies vinden we kennelijk overal, maar zijn er in NL ook populaties met lachlani-facies bekend? Je zou de (helft van de) kindjes van de ene "soort" op de boom van de andere kunnen laten opgroeien (en vice versa) om te kijken of er verschil in uiterlijk door ontstaat en ook kunnen proberen om de nazaten met elkaar te kruisen... 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Citaat van: arpwifi op november 02, 2016, 23:08:27 PM
Beesten met immaculatus-facies vinden we kennelijk overal, maar zijn er in NL ook populaties met lachlani-facies bekend? Je zou de (helft van de) kindjes van de ene "soort" op de boom van de andere kunnen laten opgroeien (en vice versa) om te kijken of er verschil in uiterlijk door ontstaat en ook kunnen proberen om de nazaten met elkaar te kruisen...

Tja, dat is inderdaad een mooi opzetje. Ik ben benieuwd of er 'populaties met lachlani-facies' uit Nederland bekend zijn. Mocht ik me ooit gaan vervelen...
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

P. Kuijper

Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Met vr. groet,
P. Kuijper