Verwarring Hygrocybe

Gestart door Corryabbink, oktober 10, 2007, 23:32:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vandaag vond ik een Hygrocybe. Nu is er nogal verwarring omtrent de in het binnenland op de pleistocene zandgronden gevonden soorten t.w. Hygrocybe miniata, H. marchii en H. constrictospora.

Biotoop heischrale zandgrond met plaatselijk leeminslag en buffering van licht kalkrijk water.

De hoed was ca. 3cm
steel 3 x 0,35 cm
De sporen die ik vond zijn ca. 8,5 x 5 micron en hebben een lichte insnoering.

Wie kan me meer duidelijkheid geven?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#2
Corry,

Ze zijn nogal verbleekt waardoor determinatie extra moeilijk gaat worden.
Het je het boek van Boertmann over Hygrocybe?
Ik denk dat er nog wel wat namen in aanmerkingen komen behalve die je genoemd hebt. Bijv. Hygrocybe calciphila. En ik dacht eerst nog wel dat dit een vrij makkelijke groep was, tot ik ze zelf tegenkwam in het veld.

O ja, let er altijd goed op in het veld of ze plakkerig of kleverig zijn.

Corryabbink

Dag Arno,
Bedankt voor de reactie. De zwam was niet kleverig. Boertmann heb ik niet. Wel diverse andere boeken.
Met de microscoop en de diverse sleutels(w.o. Gröger) kom ik uit op Gewoon vuurzwammetje(H.miniata).

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Corry

Maar dan zijn ze wel erg bleek en zeker niet typisch maar het kan wel.

Kik

Corryabbink

#5
CiteerCorry

Maar dan zijn ze wel erg bleek en zeker niet typisch maar het kan wel.

Kik
Citeer
Nu is er nogal verwarring omtrent de in het binnenland op de pleistocene zandgronden gevonden soorten t.w. Hygrocybe miniata, H. marchii en H. constrictospora.
Kik dat is ook mijn probleem. Ik zit hier op de pleistocene zandgronden.

Aanvankelijk dacht ik Vermiljoenwasplaat gevonden te hebben. Voorheen H.strangulata vlgns Phillips. Tegenwoordig H. constrictospora. In de GB wordt genoemd dat vondsten van de pleistocene zandgronden waarschijnlijk allemaal H.miniata betreffen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Corry

Bij wasplaatjes is in de eerste plaats van belang hoe de aanhechting van de lamellen er uitziet. Bij die van jouw zij ze absoluut niet aflopend. Je zit dan meteen bij de zwartwordende en vrienden of de vuurzwammetjes. Dit geld voor al die oranje/gele/rode dingetjes. Arno had het al over de glibberigheid. Je moet dat bij hoed en steel onafhankelijk van elkaar bekijken. De zwartwordende/papegaaitjes/elfenwasplaten en kornuiten glibberen en de vuurzwammetjes niet.
In het algemeen is een vuurzwammetje goed te herkennen aan de kleine schubjes op de hoed. Kleur kan sterk varieren van donkerrood tot bijna oranjegeel en dan heb je het verouderingsproces nog.

Kik

Corryabbink

#7
CiteerCorry

Bij wasplaatjes is in de eerste plaats van belang hoe de aanhechting van de lamellen er uitziet. Bij die van jouw zij ze absoluut niet aflopend. Je zit dan meteen bij de zwartwordende en vrienden of de vuurzwammetjes. Dit geld voor al die oranje/gele/rode dingetjes. Arno had het al over de glibberigheid. Je moet dat bij hoed en steel onafhankelijk van elkaar bekijken. De zwartwordende/papegaaitjes/elfenwasplaten en kornuiten glibberen en de vuurzwammetjes niet.
In het algemeen is een vuurzwammetje goed te herkennen aan de kleine schubjes op de hoed. Kleur kan sterk varieren van donkerrood tot bijna oranjegeel en dan heb je het verouderingsproces nog.

Kik
Hallo Kik,
Dat klopt dan toch!
Niets is glibberig alleen was het schubbige voor mij niet duidelijk.
In ieder geval niet duidelijk zichtbaar op de foto's in de avondschemering. Dit is een foto van de hoed iets ingedroogd omdat deze al bijna een dag uit de grond buiten ligt. Heb ik 5 minuten geleden gemaakt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb


Corryabbink

#9
Citeer100% ok :grin:

Kik
Dan klopt die nu macroscopisch ook.
Gek dat ik het nu omgekeerd moet bewijzen :D Onder de mic was het wel duidelijk maar de echte kenmerken zag ik aan de buitenkant eigenlijk niet tot nu toe.

Kik en Arno bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"