Baardige melkzwam of donzige melkzwam?

Gestart door Rob Koelman, oktober 21, 2016, 14:52:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Vandaag in de tuin een niet al te grote melkzwam aangetroffen. Met de gids van Dam & Kuyper al snel op baardige melkzwam (Lactarius torminosus) uitgekomen, echter in mijn ogen dan een niet heel typisch exemplaar. Ik twijfel daarom nog een beetje over donzige melkzwam (Lactarius pubescens), die - afgaande op de beschrijvingen in de gids - vooral in de kleur en zonering van de hoed verschilt van de baardige melkzwam.

Kan iemand bevestigen dat het inderdaad om een baardige melkzwam gaat? Of toch een donzige?

http://waarneming.nl/waarneming/view/125745312
Baardige melkzwam - Lactarius torminosus gezien op 2016-10-21 Groesbeek

Foto's:







Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf


Rob Koelman

#3
Citaat van: grietaf op oktober 21, 2016, 20:12:24 PMHeeft die niet een lichtere hoed?

Volgens de beschrijving in Dam & Kuiper wel, en ook op de foto's van goedgekeurde waarnemingen van deze soort op waarneming.nl. Vraag is echter hoe variabel / hard dit kenmerk is. Het exemplaar van dit topic lijkt daarnaast een soort zonering te hebben, wat dan zou wijzen op baardige melkzwam.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met donzige melkzwam, alleen met baardige. Dat maakt het lastig om dit soort 'relatieve' kleurverschillen te beoordelen. Ik ben zo gauw geen andere, 'harde' kenmerken tegengekomen...
Met vriendelijke groet, Rob

wimperzwam

Voor mij de Baardige, teveel "roze-briuine" tinten, bij zo'n jong vruchtlichaam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover. Ik laat de waarneming op baardige melkzwam staan.
Met vriendelijke groet, Rob