Witkopgors?

Gestart door Guus-Jenniskens, oktober 19, 2016, 20:53:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus-Jenniskens

Zojuist zag ik deze waarneming voorbij komen van Dirk Eykenmans en vindt zijn gedachten niet gek dat dit wel eens een Witkopgors kan zijn. Ben benieuwd naar andere hun mening over deze vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/125515404

Groet, Guus Jenniskens

frankneijts

In elk geval een Geelgors-achtige vogel (combinatie van dit kleed + rossige stuit sluit vrijwel alle andere gorzen uit) zonder waarneembaar geel in de handpennen en dan ligt wijfje Witlopgors voor de hand. Probleem is dat de foto's steeds slechts een gedeelte van het beestje laten zien en dat de handpenzomen niet erg scherp afgebeeld zijn. Dat zou wel eens een struikelblok kunnen zijn bij de CDNA ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dirk21

hallo guus,

goed bezig, je bent ons net voor. Door mijn twijfel had ik de foto doorgestuurd na jonathan janse en die heeft m door gedaan na de DB-Admin app als ik het goed heb en daar was iedereen voor Witkopgors of hybride. Onze vraag was nu vooral welke kenmerken pleiten voor en welke tegen. Het is een gruwelijk baal moment geworden achteraf gezien.
In het veld hadden we het afgesloten als 1ste kj geelgors, ik dacht dat die nog wel zo weinig geel konden hebben en in het veld konden we ook niet veel details meer zien op het scherm van de camera. Mede doordat we het beest niet meer konden vinden en dachten dat ie door was hebben we het daarbij gelaten. Bij het zien van de foto's op het scherm kwam de twijfel pas en toen kwam ook pas witkop als optie na voren, 1ste kj vrouw lijkt me dan want die 1ste kj man op vlieland zag er al duidelijk anders uit met veel duidelijkere koptekening.
ik heb dus maar 3 foto's kunnen maken en dat is 3 keer precies dezelfde jammer genoeg.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

BramtK

Mocht je nog op Texel zijn, Dirk, en een poging willen wagen om de vogel terug te vinden: ten zuidwesten van jullie waarneemplek is een plek waar vaak groepen gorzen pleisteren. Het gaat ongeveer om deze plek: http://waarneming.nl/waarneming/view/124318818

Vooral in de overgang van duin naar akker, rond een paar vlieren die daar staan en een hoop zand die daar ligt. Je weet nooit.
Groeten,

Bram ter Keurs

dirk21

hallo bram,
nee wij zijn maandagmiddag al van het eiland af gegaan, en we zijn ook al uit die app gegooid dus ik kan het er ook niet meer in zetten om de texelaars erop te attenderen.
misschien wel een erg goed idee om het nog eens te checken daar!


gr dirk eijkemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

knoopsdaan

#5
Hey Guus,

Zoals Dirk al zei, je bent ons net voor. Scherp! Ik zag het topic toevallig toen ik deze waarneming op het forum wilde plaatsen.
Om misschien nog iets van dit beestje te kunnen leren wilden we hier wat reacties peilen. (@frank, waarvoor al hartelijk dank!)

Hierbij ook de link http://waarneming.nl/waarneming/view/125714693 naar mijn waarneming. Door het secondenwerk heb ik eigenlijk geen goede kenmerken gezien maar een koptekening zoals de witkop van gisteren op vlieland zou me dan meteen zijn opgevallen omdat ik m ook heb gezien toen zijn kop niet gedraaid was. Vrouwtje witkop is de optie maar ik weet niet of een hybride uitgesloten kan worden?

Het is natuurlijk lastig met maar 3 foto's in dezelfde houding maar misschien dat iemand er iets over durft te zeggen?